[MSX2] test van RAM op een NMS8280

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Tsja, waar drop je een topic als dit :? In PMG zitten de geheugen-experts...alleen hebben die niet zoveel kaas gegeven van exotische / old school hardware. Dus dan maar OH (Oldschool Hardware? ;) proberen :)

Probleem is dus als volgt:
Ik heb sinds een tijdje een MSX2. Het is een Philips NMS 8280, en hij kan nog videobewerken ook met z'n Z80 procje :)
Alleen heb ik bij spellen soms last van spontane vastlopers en reboots. Ook komt soms het grafische gedeelte niet goed over. Dingen waarvan ik 100% zeker weet dat ze er als kleine raketjes uit moeten zien, zien er ineens uit als % tekens van ongeveer 3 bij 3 cm :+ Dat kan niet goed zijn lijkt me.

Mijn eerste verdachte was de grafische kaart, maar die valt af omdat bij een reboot het probleem (meestal) opgelost is - je zou bij een defecte videokaart het probleem constant verwachten.

Wat ik wel merkte, is dat als ik opstartte met uitschakeling van de 2e floppydrive (wat volgens de documentatie een stukje intern RAM scheelt en met een MSX dus gewoon kan), het probleem minder vaak voorkwam. Intern geheugen is dus hoofdverdachte. Alleen hoe test je zoiets :?

Memtest voor een MSX heb ik nog nooit van gehoord. Een zoekactie op google leverde ook niet echt iets nuttigs op, en om nou de hele boel los te solderen is ook weer zowat - bovendien zijn mijn soldeerskills best ok, maar dat is me toch iets teveel priegelwerk en dan nog moet ik naar een chiptester op zoek ;)

Kent er iemand dus een memory-test progsel voor de MSX(2)? Al is het maar een basic-listing, zelfs dan kan ik er nog wel wat mee.

Extra info: Momenteel draait MSX-DOS 1.0 nog, dit wordt binnenkort 2.32 (ik krijg een SCSI-interface)

Hulde voor de gouden tip! _/-\o_

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 11:54
misschien is dit wat? Testram 1.0

http://www.alsoftware.com...ge/index.php?page=msxsoft

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09-2025

Yngwie-

Murphy was an optimist

En anders zou je op het forum van http://nl.msx.org/ deze vraag kunnen stellen. Als er een manier is, zullen zij het vast wel weten :)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmmm, mocht dat niet werken zou je ook eens aan een voedingsprobleem kunnen denken. Dit soort ouwe apparaaten kunnen wel es last hebben van opdrogende voedingen waardoor de spanningen niet helemaal lekker stabiel meer zijn. Als je je floppy uitzet verbruik je misschien minder en doet 'ie het daarom beter.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
@ __Fred__: hoe heb je die gevonden :? Ik heb me een ongeluk gezocht!

@Yngwie-: Forum is bekend, andere fora ook. Ook daar was mijn zoektocht op nada gestuit. Bovendien ben ik op tweakers iets bekender met de regels enzo ;)

@Sprite_TM: Dat van die voeding is een bekend probleem bij de MSX'en van Philips. Die schijnt alleen geen last van opdroging, maar van instabiliteit te hebben :/ Ik heb hem er gelukkig nog niet op betrapt - bovendien zou ik dan ook andere gekke dingen verwachten. De floppy uitzetten doe je niet, je initialiseert hem alleen niet en dat scheelt geheugen. Tijdens spellen wordt de floppy ook niet gebruikt (draait vanuit ram), dus dat zal het niet zijn denk ik. En aangezien dan het hele geheugen weg zou moeten vallen lijkt me die invloed ook te verwaarlozen :)
(goddank overigens, een nieuwe voeding voor zo'n ding is stervensduur, dan kan ik beter een andere op de kop tikken).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Draait die software onder DOS? Anders kun je ook eens gewoon opstarten, met alleen MSX-Disc basic.

Zoiezo is DOS2 een hele verademing, lekker dirretjes maken enz ;)

*heeft MSX-DOS2 hier nog op originele cartridge liggen*

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
DJSmiley schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 23:53:
Draait die software onder DOS? Anders kun je ook eens gewoon opstarten, met alleen MSX-Disc basic.

Zoiezo is DOS2 een hele verademing, lekker dirretjes maken enz ;)

*heeft MSX-DOS2 hier nog op originele cartridge liggen*
Zonet Testram even bekeken, en het lijkt er op dat je dat ding idd onder MSX-DOS kunt draaien :) Ga ik vanavond even testen dus. Zou me niks verbazen als ik dan ondertussen lekker en bakkie koffie kan gaan zetten en drinken - zo snel zal dat niet gaan :P

VWB MSX-DOS 2.32: Die SCSI-interface heeft in de cartridge DOS 2.32 ingebouwd zitten. Format is wel FAT12, ook voor harddisks :+

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 11:54
Deze query en dan van het vierde resultaat de gecachte versie pakken :)

http://www.google.nl/sear...st&btnG=Google+zoeken&lr=

dus deze:

http://216.239.59.104/sea...tml+MSX+memory+test&hl=nl
Pagina: 1