bitmap toevoegen aan een eps file

Pagina: 1
Acties:

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik wil graag een klein bitmap plaatje aan een bestaande eps file toe kunnen voegen, zodat je bijvoorbeeld in de hoek van een grafiek een bitmap plaatje kunt zetten.
Ik bedoel dus geen bitmap preview.
Weet iemand hier een programma/too voor die onder linux werkt?

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:18
Wat heb je zelf al gevonden?
En met The Gimp kun je ook aardig wat truckjes doen... probeer anders Photoshop via LIME werkend te krijgen en een Photoshop .EPS weg te schrijven.

Motor onderhoud bijhouden

• Sir Isaac
Als ik het met de gimp of photoshop (werkt niet onder linux) doe, dan krijg ik een bitmap als resultaat, en dat is niet mijn bedoeling. Het moet een vectorplaatje worden en blijven met daarin embedded een bitmap.
Als je een bitmap kunt opnemen in een postscript file, dan moet het ook mogelijk zijn om een postscript file te maken met daarin een kleine bitmap. Zo flexibel is postscript wel. Ik weet alleen niet hoe het moet.

[ Voor 34% gewijzigd door Sir Isaac op 15-03-2005 23:39 ]

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-04 12:05

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

• Sir Isaac
Inkscape zou moeten kunnen inderdaad. Alleen werkt dat bij mij niet helaas: "Failed to load the requested file" Misschien even een bug reportje schrijven. Andere suggesties?

• Willem
Ik weet niet, ben ik gewoon niet wakker of kom ik uit de erwtensoep, maar je wilt een bitmap in een vectorbestand. Wat is dan het probleem van een bitmap in een Illustrator .EPS of .AI bestand? Of heb je dat uberhaupt nog niet geprobeerd? (Buiten Photoshop en The Gimp om dus)

• Mr_Kite

Mr_Kite

Het probleem is (denk ik) dat hij een bestaand EPS bestand heeft, waar hij een bitmap aan toe wil voegen. Onder Linux dus. Inkscape = as good as it gets in linux qua vector (redelijk goed programma), maar kan het dus helaas niet om een of andere vage reden

wat de TS nu wel moet doen weet ik ook niet, helaas

• Willem
Illustrator (Windows versie) onder LIME installeren? Heb het ooit draaiend gehad, werkt prima. :)
Is een optie, anders gewoon op een Windows-PC van iemand anders klooien.

• Mr_Kite

Mr_Kite

LIME? Bedoel je niet WINE? 8)7 Ik neem aan dat de TS geen Illustrator heeft als hij normaal gesproken niet onder windows werkt. Maar we zullen zien

• Willem
Ja sorry WINE :P

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 10:48
Als je dan toch met WINE gaat werken, pak dan Adobe Illustrator en installeer deze plugin:

http://www.silhouetteonline.com/

Bitmap omzetten naar vector.

Heb hem zelf gebruikt, super easy, perfect resultaat.

• Sir Isaac
Ik bedoel het inderdaad zoals mr Kite zegt. Ik heb inderdaad geen Illustrator, en photoshop is een bitmap editor: dan kan ik beter the gimp gebruiken.
Gezien aard van de foto's denk ik niet dat het tracen van de bitmap goede resultaten zal geven.
Ik denk dat iemand die zelf postscript kan prorgrammeren (postscript is min of meer een programmeertaal) het met een paar regels voor elkaar heeft.

[ Voor 38% gewijzigd door Sir Isaac op 16-03-2005 11:42 ]

• Willem
Een vorm tracen naar vector, OK, maar een foto lijkt me no-go met baggerresultaat.
Maar, is het niet gewoon zinvol iemand op te zoeken die wel Illustrator heeft?

• Mr_Kite

Mr_Kite

Sir Isaac schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 11:41:
Ik denk dat iemand die zelf postscript kan prorgrammeren (postscript is min of meer een programmeertaal) het met een paar regels voor elkaar heeft.
Het principe is niet zo moeilijk inderdaad: Als je een plaatje in een ps bestand wilt zetten, zul je van het plaatje de hele hexcode erin moeten plempen.

Hier staat hoe je dat zelf kunt doen.
Je kunt ook een hoop met ghostscript, bijvoorbeeld je plaatje naar EPS converteren om die vervolgens in je document te plakken.

Hier werd dezelfde vraag (ongeveer) gesteld, misschien dat je er iets aan hebt

• Sir Isaac
Ik heb het voor elkaar. Twee mogelijkheden:
converteer het eps plaatje met pstoedit naar een .fig. Open in xfig (antiek programma) en voeg de bitmap toe. Na exporteren als .eps heb je wat je wil. Probleempje: de dikte van de lijnen is niet goed omdat xfig te weinig lijn diktes kent.
De tweede mogelijkheid is bijna perfect. Ik heb mijn eps in xmgrace (grafiek programma) gemaakt. Daarin kan ik exporteren als svg. Na openen in inkscape kan ik de bitmap toevoegen en opslaan als eps. Enige probleem: inkscape gaat niet goed om met postscript fonts. Dit kun je ondervangen door fonts als curves te exporteren.
Pagina: 1