Toon posts:

Ik mis 'geavanceerde instellingen' IDE-controllers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Yo guys,

Een eerder topic over niet-lopende video liep hard dood om dat we er niet uitkwamen. Simpel gezegd: mijn nieuwe 200 GB harddisk loopt niet had genoeg: 20 tot 25 MB/sec. Iedereen brult (terecht denk ik) dat het aan mijn DMA ligt. Maar als ik dat wil instellen mis ik het tabblad 'geavanceerde instellingen' in Win Xp Pro. Dit tabblad dus.

Hoe kan ik toch mijn DMA-instellingen checken? Ik heb deze gegevens wel, maar ben niet 'slim genoeg' om hier iets aan af te lezen. Kan iemand me helpen? Ik moet simpelweg weten of het aan mijn instellingen ligt, of dat het aan de schijf ligt. Dan kan ik nog terug naar MyCom....

Secundaire master: WDC WD2000JB-00GVA0
Model : WDC WD2000JB-00GVA0
Firmware: 08.02D08
Apparaatversie: ATA - Vast
Ondersteuning PIO-modus: 0 - 1 - 2 - 3 - 4
Ondersteuning DMA SW-modus: Geen ondersteuning
Ondersteuning DMA MW-modus: 0 - 1 - 2
Ondersteuning UDMA-modus: 0 - 1 - 2 - 3 - 4 - 5
LBA (28-bits maximaal): 0x0FFFFFFF
LBA (48-bit maximum): 0x00001749F1B1
CHS: 3FFF x 0010 x 003F
CHS-sectoren: 0x00FBFC10
Schijfgrootte (28-bits maximaal): 128.0 Gb (137,438,952,960 bytes)
Disk Size: 186 GB (200,049,648,128 bytes)
Standaard overdrachtmodus: UDMA-5
Huidige overdrachtmodus: UDMA-5
Overdrachtmoduslimiet: Geen limiet
Kabeltype (apparaat): 80-geleider
Kabeltype (host): 80-geleider
PIO PPE: Ingeschakeld
UDMA-besturingsregister: Ultra DMA-mode ingeschakeld
UDMA-timingregister: CT = 3 CLK / RP = 16 CLK
Basisklok: Ultra DMA 100 Timing
Auto-akoestiekbeheer: Uitgeschakeld
Geavanceerd energiebeheer: Voorziening niet ondersteund door apparaat.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:51

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Maak eens een screenshot van je Apparaatbeheer? Dat tabblad staat normaal onder <computernaam> -> IDE ATA/ATAPI controllers -> <controllernaam>

Chipsetdrivers geinstalleerd?

Ik kan eerlijk gezegd niets verkeerds aflezen van die waarden. U-DMA 5 (100MB/sec) is goed voor WD schijven. In de praktijk zul je een keer 40/50 MB/s moeten halen.

[ Voor 52% gewijzigd door PD2JK op 15-03-2005 22:40 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je inlogt, heb je dan administrator rechten? Zou me niks verbazen als dit hele tabblad onder "normale" gebruikerrechten is uitgeschakeld namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

bratos

Meh.

heb je toevallig intel application accelerator geinstalleerd staan? die wil nog wel es problemeen geven met videobewerkingsoftware. even deinstalleren, 2x herstarten en dan weer proberen.

eerst kijken dan zeiken

Verwijderd

Topicstarter
Haai Eagle,
Volgens mij wel> we hebben 2 gebruikers, beiden volledige rechten. Heb onder safe mode ingelogd, dat is voorzover ik weet de manier om gewoon als 'admin' in te loggen, en daar staatie ook niet bij... gek he?

Bratos: ga ik doen. heb ik namelijk inderdaad geselecteerd staan. Al is je dubbel opstarten een raadsel voor me, ik ga het doen :*) Hoe wist je overigens dat mijn probleem te maken heeft met video-afspelen? Oude topics zitten neuzen zeker :9

Enne, Prutz0r, volgens mij is je naam beter van mij op toepassing: wat zijn in hemelsnaam mijn CHIPSET drivers?

Apparaatbeheer: IDE / ATA Atapi controllers
3 apparaten:
1. Intel(R) 82801DB Ultra ATA Controller
2. Primary IDE Channel
3. Secundary IDE Channel

Onder eigenschappen staan de volgende tabbladen:
Algemeen Stuurprogramma Details Bronnen

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2005 23:10 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Chipset drivers heb je nodig om Windows je chipset goed te kunnen later herkennen. Voor dit doel heeft Intel de Inf Update uitgebracht. Verder heeft Intel ook de Application Accelerator, dit zijn speciale drivers voor de ide-controller die de standaard Windows drivers vervangen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het is niet de bedoeling een nieuw topic te openen omdat het vorige niet is opgelost. Nu loop je de kans dat je wéér dezelfde antwoorden krijg en mensen moeite doen maar dezelfde antwoorden geven.

Geef dan, na 24 uur dat topic een kick om het opnieuw onder de aandacht te brengen.

Daarnaast je schrijft zelf

Dus.... ?

[ Voor 17% gewijzigd door Guardian Angel op 15-03-2005 23:29 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Dear Guardian, dat snap ik. Maar de issue is (zoals je wellicht ziet) terechtgekomen op een ander probleem. Toch?

Intel Accelerator heb ik. Nielson: ik ga je Inf update eens runnen. Kijken wat hij doet ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik mats je even, maar het is niet de bedoeling om een nieuw topic te maken als voortzetting van een eerder topic. Als het oude topic "dood" is, dan kun je deze wel gewoon subtieltjes omhoogkicken, al dan niet voorzien van relevante informatie die je in de tussentijd hebt uitgezocht, uitgevonden, uitgeprobeerd danwel uitgesloten :)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 23:28:
Dear Guardian, dat snap ik. Maar de issue is (zoals je wellicht ziet) terechtgekomen op een ander probleem. Toch?

Intel Accelerator heb ik. Nielson: ik ga je Inf update eens runnen. Kijken wat hij doet ;)
Mjah, denk niet dat 't wat uitmaakt. Niet voor de dma instellingen in ieder geval, want zoals hierboven al gezegd draait je hd gewoon in u-dma modus. Mocht het wel wat uitmaken komt het waarschijnlijk doordat een ander deel van je chipset niet goed geinstalleerd was, bijvoorbeeld de agp verbinding. Maar wat is precies de historie van je syteem, heb je xp opnieuw geinstalleerd en welke dingen heb je daarna al gedraaid ?

Welke versie draai je trouwens van de Application Accelerator ?
Intel® Application Accelerator
Notice for Customers Using Western Digital* Hard Drives Larger than 137GB

If you are using large Western Digital* hard drives that are larger than 137GB, it is recommended that you install version 2.3 or higher of the Intel® Application Accelerator.

Using versions of the Intel Application Accelerator prior to 2.3 with Western Digital hard drives larger than 137GB may result in a blue screen error and the inability to boot your system. These issues were resolved in Beta version 2.3 and higher of the Intel Application Accelerator.
En vermeld s.v.p. ook even welke SP versie van XP je gebruikt.

[ Voor 36% gewijzigd door Nielson op 15-03-2005 23:49 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik zou de volledige configuratie weleens willen weten. Wat is de primary master? Welk moederbord, welke processor, geheugen etc.

Mmmm, moest ik in dat andere topic kijken.... wat staat daar
Heb kabels gechecked: ik had mijn HD1 en de nieuwe HD samen op een 80-cable staan. Las dat dat niet goed was, dus heb hem nu HD1 op de 80 en de nieuwe HD plus de DVD op een 40. Ik heb geen 2e 80-cable....
Sluit de nieuwe schijf eens alleen op de 80-aderige kabel aan.

(Mijn Maxtors DM10 doen ruim 52 MB single en in RAID0 ruim 101 MB)

[ Voor 106% gewijzigd door Guardian Angel op 15-03-2005 23:54 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
}:O Thanks guys. Wont happen again. Ik zal het subtieler doen _/-\o_

Hier zijn de gevraagde gegevens (denk ik)

Besturingssysteem
Windows XP (Build 5.1.2600, Service Pack 2)

Platforminformatie
Processortype: Intel(R) Pentium(R) 4 Processor
Processorniveau: familie 15
Processorrevisie: Model 2 Specificatie 7
Actief processormasker: 1
Aantal processoren: 1

Controller-informatie
IDE-controller: Intel(R) 82801DB Ultra ATA Controller, ICH4
Opslagset-versie(s): 2.2.2.2150,
Opslagset geïnstalleerd: 2.2.2.2150
Build stuurprogramma: Intel Application Accelerator Driver
Versie stuurprogramma: 2.2.0.2126
Drieweg-IDE-controller: IDE-controller ingeschakeld
Ondersteuning PIO-modus: 0 - 2 - 3 - 4
Ondersteuning DMA SW-modus: 2
Ondersteuning DMA MW-modus: 1 - 2
Schijftime-outwaarde: Standaard
CDROM-time-outwaarde: Standaard
CD Audio time-outwaarde: Standaard
Alleen UDMA op 80-geleider kabel : Standaard, uitgeschakeld
Spoelen inschakelen: Standaard, uitgeschakeld
Ping Pong inschakelen: Ingeschakeld

Kanaalinformatie
Primaire kanaal
Geen gegevens
Secundaire kanaal
Geen gegevens

Apparaatinformatie
Primaire master: Maxtor 6Y080L0
Model : Maxtor 6Y080L0
Firmware: YAR41BW0
Apparaatversie: ATA - Vast
Ondersteuning PIO-modus: 0 - 1 - 2 - 3 - 4
Ondersteuning DMA SW-modus: Geen ondersteuning
Ondersteuning DMA MW-modus: 0 - 1 - 2
LBA (28-bits maximaal): 0x098ABA00
LBA (48-bit maximum): 0x0000098ABA00
CHS: 3FFF x 0010 x 003F
CHS-sectoren: 0x00FBFC10
Schijfgrootte (28-bits maximaal): 76.3 Gb (81,964,302,336 bytes)
Disk Size: 76 GB (81,964,302,336 bytes)
Overdrachtmoduslimiet: Geen limiet
Kabeltype (apparaat): 80-geleider
Kabeltype (host): 80-geleider
PIO PPE: Ingeschakeld
UDMA-besturingsregister: Ultra DMA-mode ingeschakeld
UDMA-timingregister: CT = 3 CLK / RP = 16 CLK
Basisklok: Ultra DMA 100 Timing
Auto-akoestiekbeheer: Maximale prestaties
Geavanceerd energiebeheer: Uitgeschakeld

Verwijderd

Topicstarter
G-Angel: update: alles staat nu op 80 cables. Ik wissel de schijven morgen, zoals je zegt.

MAAR: Het vervangen van die intel acceleratorversie had wel gevolgen. Ik weet alleen niet of ze goed zijn. De schijf loopt ineens veel sneller: 50 MBS! GREAT.

Er is één 'maar' aan het verhaal: video afspelen loopt nu over beide schijven (de oude D-schijf en de beide nieuwe partities) niet perfect: een uitzoom op een stuk met tekst erin trilt ineens heel erg. Voor de rest werkt hij wel... hm.

Ik ga morgen avid weer eens opstarten en testen of hij het daarin ook doet. (zou zorgelijk zijn). Nu test ik video in mediaplayer.

Die dingen kunnen het nooit es gewoon DOEN he? ;-)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

50 MB/s is prima. Niks meer wisselen dus. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Comprendo, GuardianAngel ;)

Avid lijkt te werken. Ook de titels. Vreemd, dat flikkerende schermpje. Maar ach, het was een uitzoom op een jpeg... toch deed hij het eerst niet. Misschien ligt het eraan dat ik alleen snelformatteerde net. ANyway, ik zal ophouden met hardop denken ;)
THANKS guys. Enne... mocht ik morgen nog iets tegenkomen, post ik het HIER, en niet in een nieuw topic _/-\o_ _/-\o_

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
beetje offtopic:
als ik hdtune opstart, en ik ga naar info, dan staat daar het volgende:
- Supported UDMA mode 6 (Ultra ATA/133)
- Active UDMA mode 2 (Ultra ATA/33)

Mijn leessnelheid is wel 56.9MB/s als ik benchmark. Met de resultaten is dus nix mis. Maar vraag me wel af wat die Active mode dan inhoud..

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:51

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien een verkeerde uitlezing? In Apparaatbeheer -> IDE controllers staat alles wel goed ingesteld?

Heb je een schijf van Maxtor?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Pagina: 1