CPU brandt spontaan door

Pagina: 1
Acties:

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Ik kreeg de computer van mijn zus in m'n handen geworpen omdat die niet meer opstartte.

Hij ging aan en na een paar sec. vanzelf weer uit. Ook rook er een brandlucht in en om de kast.
Ik zet de pc aan, het stinkt en ik hoor wat geknetter, dus ik denk aan de voeding.

Dus ik heb de voeding vervangen (van Maxpower 300 watt naar Aopen 350 watt, zo'n ding uit een H600B).
Maar dat hielp niet, het bleef hetzelfde.

Toen haalde ik de koeler van de CPU af en zag dit:

Afbeeldingslocatie: http://dreeke.crewserver.com/temp/sempron3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dreeke.crewserver.com/temp/sempron1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dreeke.crewserver.com/temp/sempron2.jpg

Zoals je kunt zien is de CPU (een AMD Sempron 2500+) goed verbrand.
De CPU heeft het reeds een aantal weken prima gedaan in het systeem, er is niets aan veranderd.
Ook op het moederbord zat een brandvlek onder de socket, welke ik grotendeels weg kon vegen, er zaten geen printbaantjes op die plek.

Ik heb er een AMD Athlon 2100+ in gezet met een nieuwe koeler en hij doet het nu weer goed.
Ook heb ik er nog een Sempron 2300+ in gehad om te kijken of deze niet door zou branden. Die werkte ook goed.

De Sempron processoren draaien enkel te langzaam, omdat het moederbord maar 133 FSB maximaal ondersteunt. Dit moet toch geen probleem zijn?
De Athlon 2100+ draait uiteraard wel op z'n voorbestemde snelheid.

Het systeem bestaat uit:
Epox 8rda3+
Sempron 2500 met boxed AMD koeler,
- nu Athlon 2100+ met Spire Whisperrock koeler
512 DDR 400 van een vaag B-merk
Maxpower 300 watt voeding,
- nu Aopen 350w uti H600B
Maxtor 30 GB
Maxtor 120 GB
LiteON Combodrive
Asus AGP-V7100 GF2 MX
Trident PCI VGA
M-tek Combo LAN PCI

Leuk en aardig dat het nu allemaal weer werkt, maar ik wil natuurlijk niet dat straks weer die CPU begint te fikken. Wat kan dit nu veroorzaakt hebben?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:51
Beetje laat misschien... maar wat waren de temps van de CPU bij normaal gebruik? En wat was de Vcore?

Verwijderd

Gevallen de pc? (omgestoten). Voeding!!! MAxpower's zijn niet echt het beste. En misschien het mobo door te veel spanning te hebben gegeven.

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb nog wel een duron ''applebred'' liggen, die mag je wel hebben om uit te testen :*)

Edit: niet goed gelezen, je hebt al getest :X

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2005 22:11 ]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Tja die kan ik niet meer nagaan helaas... maar de temps kunnen eigenlijk niet hoog geweest zijn, aangezien het BIOS van het moederbord stond ingesteld op uitschakelen bij 65 graden.

Met de Athlon 2100+ is de temp stressed 51 graden.

PC is niet gevallen ofzo. Dat Maxpower voedingen ondingen zijn weet ik, daarom dacht ik daar ook in eerste instantie aan. Ik heb die voeding al weggegooid omdat ik hem te onbetrouwbaar vindt.

[ Voor 30% gewijzigd door dreeke op 15-03-2005 22:12 ]

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Ik heb er een AMD Athlon 2100+ in gezet met een nieuwe koeler en hij doet het nu weer goed.
Was de fan van de oude koeler niet gewoon kapot??
De Sempron processoren draaien enkel te langzaam, omdat het moederbord maar 133 FSB maximaal ondersteunt. Dit moet toch geen probleem zijn?
Lijkt me niet. Als de processor langzamer draait kan die nooit meer warmte ontwikkelen en doorbranden.
Een andere oorzaak dan een kapotte/verschoven koeler kan ik niet bedenken

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Die 8RDA3+ zat er eerst dus ook niet in? Want deze borden kunnen zelfs 400MHz FSB cpu's aan. Dus die Sempron had gewoon op zijn normale snelheid (333MHz) kunnen draaien.

Is er verder nog fysieke schade te zien bij de MOSFET's, elco's e.d.?

[ Voor 23% gewijzigd door PD2JK op 15-03-2005 22:14 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Nee de oude fan deed het gewoon. Nog steeds trouwens alleen er zit een mooie brandvlek op de heatsink.
Hij heeft er al een paar weken op gezeten en altijd goed gedraaid totdat de pc niet meer bootte.

De koeler zat er recht op, op de goede manier met de standard meegeleverde koelpasta/pad hoe je het noemen wilt.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Prutz0r schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 22:12:
Die 8RDA3+ zat er eerst dus ook niet in? Want deze borden kunnen zelfs 400MHz FSB cpu's aan. Dus die Sempron had gewoon op zijn normale snelheid (333MHz) kunnen draaien.
Die zat er wel in. Maar de CPU draaide op 133 (ik heb hem dan ook niet zelf gebouwd ;))
Volgens de handleiding (PDF van Epox site) kan 'ie maar op 133. Verder niet echt op gelet moet ik eerlijk zeggen.

Verder geen rare dingen te zien op het moederbord. De elco's zien er normaal uit en zitten goed vast. Ook geen brandplekken rondom oid.

edit:

Je hebt gelijk het is een KT400 bord.

Afbeeldingslocatie: http://www.epox.nl/images/motherboard/ep-8rda3%2B.jpg

Overigens heeft die hierzo rode RAID connectoren en andere geheugenbanken. Hij is ook niet zo nieuw meer.

[ Voor 29% gewijzigd door dreeke op 15-03-2005 22:16 ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:33
dreeke schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 22:05:
De Athlon 2100+ draait uiteraard wel op z'n voorbestemde snelheid.

Het systeem bestaat uit:
Epox 8rda3+
Sempron 2500 met boxed AMD koeler,
- nu Athlon 2100+ met Spire Whisperrock koeler
512 DDR 400 van een vaag B-merk
Maxpower 300 watt voeding,
- nu Aopen 350w uti H600B
Maxtor 30 GB
Maxtor 120 GB
LiteON Combodrive
Asus AGP-V7100 GF2 MX
Trident PCI VGA
M-tek Combo LAN PCI

Leuk en aardig dat het nu allemaal weer werkt, maar ik wil natuurlijk niet dat straks weer die CPU begint te fikken. Wat kan dit nu veroorzaakt hebben?
Een Epox 8rda3+ heeft een nForce2-chipset. Met andere woorden, dit moederbord ondersteunt Duron, Athlon, AthlonXP en Sempron zonder problemen en dit met de FSB's van 200/266/333/400 Mhz.
De enige verklaring die ik kan geven waarom de Sempron niet op de juiste snelheid draait, is dat de BIOS niet recent is.
Maar ik heb geen onmiddellijke verklaring waarom de CPU doorgebrand is. Misschien per ongeluk een te hoge Vcore ingesteld in de BIOS?

Verwijderd

Wat me wel opvalt, is dat hij door en door doorgebrand is :/ ; lijkt gewoon een flinke voltage schok dus B) Dat zou een brakke voeding aan kunnen duiden OF een mobo.

Maar die doet het nog :o

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

dreeke schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 22:14:
[...]
Je hebt gelijk het is een KT400 bord.
Sterker nog, het is een nForce2 400 bord. 'k Heb 'm zelf ook gehad. ;)

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Prutz0r schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 22:18:
[...]

Sterker nog, het is een nForce2 400 bord. 'k Heb 'm zelf ook gehad. ;)
Idd, een van de eerdere nforce2 borden ;)

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Ik zit niet echt op te letten :X
BIOS revisie weet ik niet, ws. wel een vrij oude, het is een van de eerste versies van dit bord. FSB kan ik volgens mij met de hand instellen.

Die chipset koeler zit er btw ook niet op. Is gewoon passief.

[ Voor 16% gewijzigd door dreeke op 15-03-2005 22:21 ]

Verwijderd

dreeke schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 22:20:
Ik zit niet echt op te letten :X
BIOS revisie weet ik niet, ws. wel een vrij oude, het is een van de eerste versies van dit bord. FSB kan ik volgens mij met de hand instellen.

Die chipset koeler zit er btw ook niet op. Is gewoon passief.
Ja, passief de NB coolen is makkelijk bij een fsb onder de 166 :) . Kijk anders eerst even na of er nog vele bios updates zijn, misschien wel zo handig om te updaten :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:45

Thandor

SilverStreak

Een EPoX 8RDA heeft ook een passieve Northbridge. Er zit een nForce 2 chip onder.
Het moederbord is gemaakt om op 166MHz FSB (333DDR) te kunnen draaien. Ik heb 'm nu op 215MHz ;) (Niet met het passievedie standaard ontzettend slecht bevestigt is heatsinkje)

Wel vreemd die CPU. Mail AMD er eens over, t'zal mij benieuwen wat voor reactie je krijgt.
Wel duidelijk uit leggen dat je gedaan hebt, anders zeggen ze toch dat je de koeler verkeerd hebt geïnstalleerd (o.i.d.).

Dat de voeding en/of andere voltage gerelateerde apparaten/onderdelen slecht zijn is de meest voor de hand liggende optie.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1