Ik kreeg de computer van mijn zus in m'n handen geworpen omdat die niet meer opstartte.
Hij ging aan en na een paar sec. vanzelf weer uit. Ook rook er een brandlucht in en om de kast.
Ik zet de pc aan, het stinkt en ik hoor wat geknetter, dus ik denk aan de voeding.
Dus ik heb de voeding vervangen (van Maxpower 300 watt naar Aopen 350 watt, zo'n ding uit een H600B).
Maar dat hielp niet, het bleef hetzelfde.
Toen haalde ik de koeler van de CPU af en zag dit:

Zoals je kunt zien is de CPU (een AMD Sempron 2500+) goed verbrand.
De CPU heeft het reeds een aantal weken prima gedaan in het systeem, er is niets aan veranderd.
Ook op het moederbord zat een brandvlek onder de socket, welke ik grotendeels weg kon vegen, er zaten geen printbaantjes op die plek.
Ik heb er een AMD Athlon 2100+ in gezet met een nieuwe koeler en hij doet het nu weer goed.
Ook heb ik er nog een Sempron 2300+ in gehad om te kijken of deze niet door zou branden. Die werkte ook goed.
De Sempron processoren draaien enkel te langzaam, omdat het moederbord maar 133 FSB maximaal ondersteunt. Dit moet toch geen probleem zijn?
De Athlon 2100+ draait uiteraard wel op z'n voorbestemde snelheid.
Het systeem bestaat uit:
Epox 8rda3+
Sempron 2500 met boxed AMD koeler,
- nu Athlon 2100+ met Spire Whisperrock koeler
512 DDR 400 van een vaag B-merk
Maxpower 300 watt voeding,
- nu Aopen 350w uti H600B
Maxtor 30 GB
Maxtor 120 GB
LiteON Combodrive
Asus AGP-V7100 GF2 MX
Trident PCI VGA
M-tek Combo LAN PCI
Leuk en aardig dat het nu allemaal weer werkt, maar ik wil natuurlijk niet dat straks weer die CPU begint te fikken. Wat kan dit nu veroorzaakt hebben?
Hij ging aan en na een paar sec. vanzelf weer uit. Ook rook er een brandlucht in en om de kast.
Ik zet de pc aan, het stinkt en ik hoor wat geknetter, dus ik denk aan de voeding.
Dus ik heb de voeding vervangen (van Maxpower 300 watt naar Aopen 350 watt, zo'n ding uit een H600B).
Maar dat hielp niet, het bleef hetzelfde.
Toen haalde ik de koeler van de CPU af en zag dit:

Zoals je kunt zien is de CPU (een AMD Sempron 2500+) goed verbrand.
De CPU heeft het reeds een aantal weken prima gedaan in het systeem, er is niets aan veranderd.
Ook op het moederbord zat een brandvlek onder de socket, welke ik grotendeels weg kon vegen, er zaten geen printbaantjes op die plek.
Ik heb er een AMD Athlon 2100+ in gezet met een nieuwe koeler en hij doet het nu weer goed.
Ook heb ik er nog een Sempron 2300+ in gehad om te kijken of deze niet door zou branden. Die werkte ook goed.
De Sempron processoren draaien enkel te langzaam, omdat het moederbord maar 133 FSB maximaal ondersteunt. Dit moet toch geen probleem zijn?
De Athlon 2100+ draait uiteraard wel op z'n voorbestemde snelheid.
Het systeem bestaat uit:
Epox 8rda3+
Sempron 2500 met boxed AMD koeler,
- nu Athlon 2100+ met Spire Whisperrock koeler
512 DDR 400 van een vaag B-merk
Maxpower 300 watt voeding,
- nu Aopen 350w uti H600B
Maxtor 30 GB
Maxtor 120 GB
LiteON Combodrive
Asus AGP-V7100 GF2 MX
Trident PCI VGA
M-tek Combo LAN PCI
Leuk en aardig dat het nu allemaal weer werkt, maar ik wil natuurlijk niet dat straks weer die CPU begint te fikken. Wat kan dit nu veroorzaakt hebben?
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.