Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

rotary encoder via seriele muis in windows.

Pagina: 1
Acties:

• Robindev
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11-2023
Ik ben druk bezig met mijn eigen case-mod. En hiervoor wil ik een rotary-encoder inbouwen(jeweetwel zon ding wat op je MD-speler zit).

Nu heb ik 2 rotary encoders in de plaats van 2 sensors van mijn seriele muis gesoldeerd, en dan de drukknop doorverbonden met de drukknopfunctie van de encoder. Is om eerlijk te zijn geen uitgebreid speurwerk of controle aan vooraf gegaan. Maar het werkt(tot nu toe) Dus mischien ook een idee voor andere hobbyisten die te lui zijn om hun eigen controller te bouwen.

Ik loop alleen nu tegen het probleem dat windows het nog steeds vrolijk als een muis herkent, en dan meteen de bewegingen aan mijn muispijltje koppelt. Weet iemand hoe ik dit kan uitschakelen?(in win98!)

Ik weet dat de vraag op zichzelf niet veel met CM te maken heeft, maar ik denk dat meerdere mensen hier wel geintereseerd zijn in een rotary encoder in hun kast inbouwen

Grtz.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
Als je twee muizen aansluit wat doet hij dan? En wat doet die rotaty encoder? pulsjes geven ofzo? want dan kan je em ook gewoon aan de joystick poort hangen en hangt ie je muis niet in de weg... Eventueel zou je misschien met Girder ofzo iets kunnen regelen, maar dat is denk ik omslachtig...

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm, ik ben bang dat je hier het best een stukkie software voor kan maken. Dat betekent dat je in Windows je muis moet uitschakelen en een progje maken wat communiceert met de serieele poort, en aan de andere kant Girder of Winamp of whatever aanstuurt.

Edit: Oeps... * Sprite_tm is al die knopjes nog niet helemaal gewend...

[ Voor 12% gewijzigd door Sprite_tm op 15-03-2005 22:31 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Robindev
Sprite_tm schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 22:24:
Edit: Oeps... * Sprite_tm is al die knopjes nog niet helemaal gewend...
ik vroeg me al af wat ik precies had misdaan ;) ,

maargoed,

Ik heb al eens een progje gemaakt dat data van een muis kan ontvangen en verwerken via de seriele port(simpele c++ code in dos), dus dat is geen probleem.
Maar het gaat juist om het uitschakelen van die muis in windows, want waneer ik dit niet doe, gaat de seriele muis (ook) met me pijltje aan de haal. Call me noob, maar ik weet niet hoe ik dat omzijl behalve door de kabel er pas in te pluggen waneer windows is opgestart.

@Gr0wLiThE:
met 2 muizen besturen ze dus bijde dezelfde pijl. Een rotary encoder ziet eruit als een potmeter maar kan gewoon oneindig worden rondgedraaid, je kent het mischien beter als jog-dial. Zo'n jog-dial stuurt 2 pulsjes waneer je er aan draait, die iets uit fase zijn(zeg 1/3 periode) op deze manier is de draairichting te bepalen. Een as in een mechanische muis gebruikt hetzelfde princiepe maar dan met een Ir-led, gatenwieltje en 2 lichtgevoelige diodes ofzo.
ik denk dat dit dus niet makkelijker is te maken via de joystickport, maar iig bedankt

[ Voor 31% gewijzigd door Robindev op 15-03-2005 23:05 ]

Verwijderd

mss uitschakelen in hardware manager? (ga 't nu wel niet uitproberen :+ )

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je zou anders RTS naar een ander lijntje kunnen leggen. Volgens deze nieuwspost gebeurt de autodetectie van een muis door de RTS te droppen en weer hoog te maken. Als je die aan een andere pin hangt, die je in je eigen software hoog kan maken, schop je de autodetectie door de war maar kan je eigen prog er nog wel mee werken.

Als je het prog af hebt, post het dan even hier als je dat wilt, het idee om van een muis 2 draaiknoppen te maken ben ik namelijk nog niet eerder tegengekomen terwijl ik denk dat er wel veel tweakers in geinteresseerd zijn.

• Robindev
tuurlijk zal ik het progje posten, leuk zelfs. maar om in dat geval dubbel werk te besparen... wat is dan de meest handige manier(voor eidereen te gebruiken en begrijpen) om de data af te vangen/door te sturen naar een ander prog? via een socket? of mischien gewoon een simpele winamp plugin? broncode wordt ook uiteraard vrijgegeven.

zeg het maar, ik denk zelf dat een socket het handigste is.

(mischien ook interesant voor de toekomst: bij mij thuis wil ik de encoder icm met een display laten werken, zodat ik door een menu heen kan navigeren, is daar ook intresse voor onder de andere tweakers?)

over het eigenlijke probleem:
... 8)7
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 23:03:
mss uitschakelen in hardware manager? (ga 't nu wel niet uitproberen :+ )
doh! mischien wel ja :? , ik denk dat ik maar weer een basiscursus windows ga volgen want kennelijk heb ik nog wat dingen niet helemaal onder de knie

@Sprite_tm:
Bedankt! die oplossing met de RTS lijn werkt ook!

[ Voor 27% gewijzigd door Robindev op 15-03-2005 23:37 ]

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Geen idee, ik draai geen Windows en dit is niet echt P&W :) Lijkt me het handigste als je Girder aan kan sturen, ik heb zo het idee dat dat progje zelf dan wel alles wat je maar verder zou willen kan aansturen.

• Robindev
oke, is goed, ik post hier wel weer als ik een werkend prototype oid heb, girder wordt het dus.
Pagina: 1