Toon posts:

VNCserver - client probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een multimediacenter in elkaar gestoken, Gentoo Linux + Gnome + MythTV en al de rest. Ik heb gnome + tightvncserver automatisch laten opstarten. Dus het bakje heeft alleen een netwerkkabel, voedingskabel, en tv-out kabel + geluidskabel.

Ik boot de pc, na enkele minuten kan ik vanop een windows pc VNCviewer nemen, ip intypen, en voila, mijn mediacenter controleren, zeer handig. Maar hoe sluit ik dat ding af? Als ik op afmelden duw om dan aflsuiten te nemen, sluit vncviewer af als ik op afmelden duw. Een console openen en reboot typen werkt ook niet, en met CTRL+ALT+F2 naar text mode gaan gaat ook niet want dan werkt de VNCserver niet meer. En zo gewoon op de power toets duwen lijkt mij niet zo gezond :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 20:12:
Ik heb een multimediacenter in elkaar gestoken, Gentoo Linux + Gnome + MythTV en al de rest. Ik heb gnome + tightvncserver automatisch laten opstarten. Dus het bakje heeft alleen een netwerkkabel, voedingskabel, en tv-out kabel + geluidskabel.

Ik boot de pc, na enkele minuten kan ik vanop een windows pc VNCviewer nemen, ip intypen, en voila, mijn mediacenter controleren, zeer handig. Maar hoe sluit ik dat ding af? Als ik op afmelden duw om dan aflsuiten te nemen, sluit vncviewer af als ik op afmelden duw. Een console openen en reboot typen werkt ook niet, en met CTRL+ALT+F2 naar text mode gaan gaat ook niet want dan werkt de VNCserver niet meer. En zo gewoon op de power toets duwen lijkt mij niet zo gezond :)
Als je goeie ACPI ondersteuining hebt kun je prima via de power toets uitschakelen :9

Verwijderd

Valt er niets te customizen aan die MythTV dat je een button creëert die onder water "sudo shutdown -h now" of iets dergelijks doet?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
kun je niet gewoon via ssh een verbinding maken en dan zelf shutdown -h now intypen?

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
Het is de bedoeling dat het een gebruiksvriendelijk systeem is, en met die vncviewer lukt dat nog net.Dus ik weet niet of als die ssh connectie wel een goed idee is :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2005 20:27 ]

• Dizzy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-02 15:57

Dizzy

Where am I?

ja of een grafisch terminal opstarten via vnc en dan shutdown -h typen

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

of je maakt een script, wat je vervoglens als icon op je bureablad neerploft

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
maar wat gebeurt er als je 'm met de knop uitzet? (dus niet 5 sec. lang indrukken, maar gewoon 1x uitdrukken). Als alles goed gaat, worden alle daemons afgeschoten en sluit je peeceetje zichzelf netjes af. Als het niet goed gaat, gaat-ie keihard uit en moet je dat maar nooit meer doen :+

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
Dizzle schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 20:29:
of je maakt een script, wat je vervoglens als icon op je bureablad neerploft
Dat lijkt me wel een goed plan. Heb wel nog nooit "geprogrameerd" in Linux. Is het gewoon zoals bij DOS? Even een batch bestand maken met daarin "shutdown -h" ? Welke extensie moet dat nu weer hebben?

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

geen extensie nodig, gewoon een file maken met daarin idd shutdown -h (of halt, dat werkt ook bij veel distro's)

evt. chmod 777 eroverheen zodat je geen last hebt van execute-permissies

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-02 20:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het lijkt me trouwens stug dat mythTv geen optie heeft om de machine af te kunnen sluiten... Ik ben er zelf ook mee aan het spelen, en ik weer dat Freevo het iig wel kan en Freevo is een stuk simpeler gebouwd... ik zou dus nog even in je opties kijken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
Het systeem gaat niet alleen dienen om MythTV te draaien maar ook om andere programma's te draaien, en het is niet echt handig om telkens MythTV te starten om dan de PC af te sluiten.

Ik heb een bestand op de desktop aangemaakt, en "shutdown -h" erin getypt, maar als ik erop dubbelklik opent hij gewoon een text editor.

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Ik mag hopen dat als je MythTV er op heb staan dat je dan ook een afstandbediening erbij hebt, programmeer gewoon 1 van die knoppen zo dat het systeem afsluit.

Mistakes are proof that you are trying...

Verwijderd

Topicstarter
Seth4Chaos schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 22:02:
Ik mag hopen dat als je MythTV er op heb staan dat je dan ook een afstandbediening erbij hebt, programmeer gewoon 1 van die knoppen zo dat het systeem afsluit.
Afstandsbediening heb ik, werkt wel nog niet, ben nog wat aan het knoeien met lirc, maar dat moet normaal tegen eind deze week in orde komen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 21:53:
Het systeem gaat niet alleen dienen om MythTV te draaien maar ook om andere programma's te draaien, en het is niet echt handig om telkens MythTV te starten om dan de PC af te sluiten.

Ik heb een bestand op de desktop aangemaakt, en "shutdown -h" erin getypt, maar als ik erop dubbelklik opent hij gewoon een text editor.
En wat gebeurt er als je dit bestand in je homedirectory zet (met de juiste permissies: chmod +x <bestandsnaam> ), en je maakt er vanaf de desktop een snelkoppeling naartoe?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2005 22:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dan vraagt hij of als ik het bestand wil openen of uitvoeren, als ik op uitvoeren druk doet hij gewoon niets. Maar klopt dat wel die "shutdown -h" ? Ik had dat eens gedaan in text mode maar telkens zei hij dat ik een argument mistte, daarom doe ik het altijd met reboot en dan als hij weer boot gewoon uitdoen, maar dat is ook niet echt handig.

Verwijderd

"halt" of "shutdown -h now". Volgende probleem is mischien dat je als gewone gebruiker hiertoe de rechten niet hebt ben ik bang. Misschien moet je wel met sudo aan de gang.

btw, man-pages lezen never hurt anyone... Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~habee/Smilies_files/wink2.gif

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-02 20:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Je moet sowieso "shutdown -h now" doen, "halt" is wat meer afhankelijk van je distro en werkt dus niet altijd.
Verder moet je je text bestand executable maken met "chmod +x bestand"

Wat betreft gebruikersrechten, als je een terminal opent als gebruiker, kan je dan met "shutdown -h now" de pc uitzetten? zoja, dan staan je permissies goed, ander zul je even moeten uitzoeken in welke groep de gebruiker toegevoegd moet worden.
Op mijn RedHat doos mag iedereen (dus ook gast gebruikers) shutdown uitvoeren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1