iBook wil niet internetten

Pagina: 1
Acties:

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb sinds kort een iBook, en dit is mijn eerste ervaring met Apple. Nou heb ik een tijdje kunnen internetten thuis (zowel via ethernet als airport). Ik heb mijn ibook mee naar school genomen, en ben daar aan het klieren geweest met het instellen van proxyservers en dergelijke (via Squid) om ook van het (windows)netwerk op school gebruik te kunnen maken. Alles is gelukt, ik kan op school internetten als ik het programma Squidman heb draaien. Ik heb hiervoor een aparte location aangemaakt in mijn tcp/ip instellingen.

Nu ik weer thuis ben, kan ik echter met geen mogelijkheid meer op internet. Ik kan gewoon verdinben met mijn netwerk (zowel airport als kabel), en ik kan ook gewoon bij de shares van mijn windows pc's. Ik kan netjes rondpingen, en krijg ook een ip adres toegewezen.

Als ik in de terminal een site ping, dan krijg ik wél het ip van de site te zien (verbinding met de DNS server is dus ok), maar ik kan die site niet pingen. In Safari kan ik ook geen sites openen. Mail checken lukt niet, inloggen op Skype en ichat wil niet...

Wat heb ik geprobeerd om het op te lossen?
- Ik heb alle proxyveldjes leeggemaakt. Niet alleen vinkje uit, maar alles, inclusief naam en wachtwoord, allemaal weggehaald. Mocht niet baten.
- Alle locaties gedelete, en neen nieuwe aangemaakt voor mijn thuisnetwerk. Alles blijft het doen, maar geen internet acces.
- Ik heb zelf DNS adressen, ip adressen, en subnet masks ingevuld. Ook dit hielp niet.

Ik wordt er een beetje wanhopig van. Ik weet nog niet zo gek veel van Mac OS X om mijzelf verder te kunen helpen. Het is ongetwijfeld ergens een instelling, maar ik weet niet waar hij zit. Iemand een idee?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Zoveel kan je nou ook weer niet instellen :)

Open eens de Network Utility en doe een Netstat > Display Routing Information, een traceroute (naar bv www.tweakers.net) en geef de output hier.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ok. Mijn modem is een belkin modem, en mijn netwerkje heet BartLAN, zo blijkt uit de onderstaande tekst:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Traceroute has started ...

traceroute to www.tweakers.net (213.239.154.35), 30 hops max, 40 byte packets
 1  belkinmodem.bartlan (192.168.0.1)  1.477 ms  0.496 ms  0.37 ms
 2  * * *
 3  * * *
 4  * * *
 5  * * *

Die *** gaan door tot en met 30, en dan houdt hij ermee op. Geen error oid. Ik heb het ook met sites geprobeerd die zeker weten niet in mijn DNS cache staan.

Dan de Routing table:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Routing tables

Internet:
Destination        Gateway            Flags    Refs      Use  Netif Expire
default            belkinmodem.bartla UGSc        3       42    en0
127                localhost          UCS         0        0    lo0
localhost          localhost          UH         30    16956    lo0
169.254            link#4             UCS         0        0    en0
192.168.0          link#4             UCS         2        0    en0
belkinmodem.bartla 0:11:50:30:c:7f    UHLW        4      205    en0   1178
192.168.0.5        localhost          UHS         0        1    lo0
192.168.0.8        0:11:9:99:aa:ea    UHLW        1      470    en0    811
localhost          localhost          UHS         0        0    lo0

Internet6:
Destination        Gateway            Flags      Netif Expire
localhost          localhost          UH          lo0
fe80::%lo0         fe80::1%lo0        Uc          lo0
fe80::1%lo0        link#1             UHL         lo0
fe80::%en0         link#4             UC          en0
fe80::20a:95ff:fed 0:a:95:db:23:dc    UHL         lo0
fe80::%en1         link#5             UC          en1
fe80::20a:95ff:fef 0:a:95:f6:9c:c6    UHL         lo0
ff01::             localhost          U           lo0
ff02::%lo0         localhost          UC          lo0
ff02::%en0         link#4             UC          en0
ff02::%en1         link#5             UC          en1

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:29
De belangrijkste twee regels zijn in dit geval the routes "default" en "belkinmodem.bartlan. Ik dacht eerst dat die twee zouden ontbreken in jou geval, want dan kan je inderdaad niet op het Internet komen...

Maar ze staan er dus wel.. Er staat wel dat je die twee alleen aan wil spreken via je onboard Ethernet (en0).

Oh... Je IPv6 protocol kun je gerust uitzetten hoor... Neem aan dat je _dat_ thuis niet gebruikt :)

Hmm.. Snap zo gauw even niet waarom je modem/router je niet doorlaat... Heeft er in de tussentijd misschien iemand met z'n vingers aan de firewall settings gezeten?

Liege, liege, liegebeest!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Maak een nieuwe user aan en kijk of je daarmee wel kan internetten. Mogelijk heeft Squid het e.e.a. gewijzigd in je systeem waardoor internet niet meer werkt thuis.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik zal nog even kijken of ik bij vrienden wel gewoon kan internetten, want dan weet ik ook waar ik moet zoeken.

Ik weet zo goed als zeker dat er niemand aan de firewall settings heeft gezeten (ik neem aan dat je die van het modem bedoelt?). Dat ding staat een wachtwoord op wat niemand zou moeten weten. Daarbij heb ik geen rare dingen gezien...

Ik ga het straks even met een nieuwe user proberen, thanks. Moet ik dan trouwens alles weer opnieuw instellen?

ipv6; ach, stond standaard aan, en Mac noob als ik ben heb ik niets aan de werkende instellingen veranderd... Nu werkt het niet meer, dus zal ik het wel uitzetten.
Er staat wel dat je die twee alleen aan wil spreken via je onboard Ethernet (en0).
Klopt, ik had Airport even uitgezet, dan weet ik dat ik maar 1 verbinding hoef te fixen, en dan ihet daarna een westie van hetzelfde truukje nog een keer toepassen.

• MacWolf
Kurkentrekker schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 08:43:

[...]

Ik ga het straks even met een nieuwe user proberen, thanks. Moet ik dan trouwens alles weer opnieuw instellen?

[...]
Ik neem aan dat je gewoon DHCP gebruikt? Eventueel heb je een soort internet connectie wizard waarmee je je internet kan instellen. Ik denk dat je deze applicatie kan vinden in '/Applicaties/Hulpprogrammas/'. Mogelijk kan je daarmee ook je internetverbinding hetstellen...

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Kurkentrekker
  • Niet online
Als ik de network setup wizard gebruik, dan gaat hij hangen bij het vinden van de router. Ik moet dan zelf de gateway, subnet, en eigen ip invoeren. DNS adressen idem.
In principe hoeft die wizard ook niet nodig te zijn. Ik krijg netjes een IP adres toegewezen, en ik kan ook op de rest van het netwerk komen, dus het netwerk zelf draait wel.

Kan het nu even niet allemaal testen, want ik zit op school, gewoon vanaf mijn iBookje te posten...

Kom vanmiddag thuis, en dan ga ik even met een nieuwe account aan de slag. Moet ik dan systemwide al mijn prefs en instellingen opnieuw regelen, of kan ik een directe kopie maken van mijn huidige account?

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

Het gaat er juist om dat je met een nieuwe useraccount - fris begint -. Als je dan je prefs en instellingen gaat kopieren, dan heeft het weinig zin om met een nieuwe useraccount aan de slag te gaan nietwaar? :)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Kurkentrekker
  • Niet online
hmm, ook een puntje van aandacht inderdaad. Ik zou het alleen erg onhandig vinden als ik vanwege een instelling die ik blijkbaar ergens gedaan heb, een nieuwe account moet maken, waar ik dan weer alles opnieuw voor moet instellen.

Een nieuwe account is ook niet echt een oplossing, want als het weer gaat werken, dan betekent het niet dat het probleem opgelost is, maar simpelweg omzeild. Het kan zomaar weer gebeuren.

Ik ga straks eerst even bij een vriend kijken of ik wel op zijn netwerk (bestaande uit 1 alcatel 510) kan komen, en via dhcp kan internetten.

• MacWolf
Kurkentrekker schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 11:27:
hmm, ook een puntje van aandacht inderdaad. Ik zou het alleen erg onhandig vinden als ik vanwege een instelling die ik blijkbaar ergens gedaan heb, een nieuwe account moet maken, waar ik dan weer alles opnieuw voor moet instellen.

Een nieuwe account is ook niet echt een oplossing, want als het weer gaat werken, dan betekent het niet dat het probleem opgelost is, maar simpelweg omzeild. Het kan zomaar weer gebeuren.

Ik ga straks eerst even bij een vriend kijken of ik wel op zijn netwerk (bestaande uit 1 alcatel 510) kan komen, en via dhcp kan internetten.
Juist, maar dan is mogelijk wel een oorzaak van je probleem gevonden. De account is dan ook alleen bedoelt om wat testjes mee uit te voeren.

Als blijkt dat alles dan wel goed gaat kun je proberen om een back-up te maken van je Bibliotheek map en daarna de Bibliotheekmap uit je 'Home' map te verwijderen. Als je daarmee internet goed aan de gang krijgt kan je elke keer een paar mapjes kopieren naar de bibliotheek tot je de map hebt gevonden welke de oorzaak is van het probleem.

Maar dergelijke acties hoef je dus alleen uit te voeren als blijkt dat de voorkeuren van applicaties de problemen geven.

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik ben er (deels) uit. Ik kan bij mijn vrienden thuis gewoon internetten. Even kabel erin, en binnen 5 seconden had ik een IP, en kon ik zo op internet. Het ligt dus niet echt aan mijn instellingen, want ik heb hier dezelfde location voor gebruikt als dat ik thuis doe.

Zou het nu aan mijn modem / router liggen of aan mijn settings?

Edit:
Ik heb even een nieuwe account aangemaakt op mijn Mac. Geen resultaat. Ook even een andrere pc in het netwerk ingesteld als Router (in mijn prefs dan, heb niet mijn hele netwerk aangepast), maar dan krijg ik hetzelfde probleem. Naar buiten internetten wil gewoon niet.

De helpdesk van Belkin (ook ik werd wanhopig...) bood ook geen uitkomst. Volgens hun is het TCP/IP protocol van mijn apple corrupt, en moet ik dan niet bij hun zijn voor support. Aan de belkin router kan het (uiteraard) niet liggen, want de windows pc's werken wel gewoon.

Hoe kan ik het TCP/IP protocol van mijn appeltje opnieuw installeren zonder mijn hele OS er overheen te gooien?

[ Voor 50% gewijzigd door Kurkentrekker op 16-03-2005 15:21 ]

• Kurkentrekker
  • Niet online
Het hele probleem is opgelost. Even voor de volledigheid, zodat anderen er ook wat aan kunnen hebben:
Type Modem / Router: Belkin F5D7632-4
Het is niet mogelijk om op dit modem een reeks poorten te forwarden, alleen per poort. Omdat ik een servertje heb draaien, waar ik een hoop poorten naartoe wik hebben, heb ik een DMZ gemaakt van het IP van mijn server. Luiheid, want ik heb geen zin om mijn hele portmap tabel vol te gooien, want da's een beetje een ramp op dit apparaat.
Een aantal andere poorten heb ik wel gewoon geforward naar andere IP adressen, zodat mijn game pc gewoon een beetje kan spelen zonder last te hebben van de router.

Wat blijkt nu: als ik de DMZ uitzet, dan kan mijn Appel gewoon op Internet. Ik heb Belkin een mail gestuurd om te vragen of hier een firmware update voor komt, of dat ik wellicht met een truuk in één keer een hele range poorten kan forwarden. Op deze manier ben ik er namelijk niet zo gelukkig mee.

In ieder geval bedankt voor de aangeboden hulp hier.
Pagina: 1