[Feat] semi-modrechten per topic uitreiken.

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:07
Het komt vaak voor dat in een draadje, en vooral "Het Grote Bladiebla"-topics, dat er veel hetzelfde wordt gepost.

Ik doel op bijv. inlogproblemen, 100 posts van 100 mensen die allemaal zeggen "ik kan niet inloggen" en allemaal achter elkander door en door elkander heen. En telkens moet er gezegd worden: "lees een paar/aantal posts terug" of "omg! dat is al 50 keer langs gekomen" of "D'r staat in de topicstart nu al een oplossing, lees even dan!"

Het is mijn bescheiden mening dat daar makkelijk wat aan te doen is, hetzij een uitbreiding op de al bestaande 'topic-waarschuwing' of anders.

Men neme bijv. het Grote World Of Warcraft topic - Deel 21 waarin ik 2 urls post die over het loginprobleem gaan en gaandeweg zie je posts staan "ik kan niet inloggen" of soortgelijk.

Mijn suggestie is: men neme de post (of posts) die betrekking hebben op het actuele feit en verzameld deze onder 1 (of meerdere links) met een krantenkopachtige vermelding.

Actueel: inlogproblemen WoW
Bekijk de volgende links voor informatie e.d.
• Link 1
• Link 2
• Etc. etc.
Post alleen als je deze informatie aanvullen wilt of aanpassingen doorgeven wil.
Post dus niet "ik kan niet inloggen". Wij willen juist een hoeveelheid aan dit soort posts voorkomen door middel van deze vermelding

Een poster kan een mod mailen/contacteren of hoe dan ook om zo'n vermelding te maken of een mod kan het zelf opnemen om het te doen.
Het lijkt mij dat dit topic- en forumvervuiling zo veel mogelijk tegen kan gaan.

[ Voor 33% gewijzigd door SkyStreaker op 15-03-2005 18:50 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

daar is de topicwaarschuwing toch prima voor ? :)

Sowieso moet je niet willen dat users dit on the fly aan kunnen passen, binnen no time heb je dan in elk topic zo'n lijstje met onzin c.q. flamewars staan ;)

[ Voor 63% gewijzigd door moto-moi op 15-03-2005 18:52 ]

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Hmm, maar wordt dat dan misschien niet te groot dan? Of zou het beter zijn, dat als je al post via Post Reply en niet via Quick Reply om het daar alsnog te laten staan?

@ Moto-moi Ik zeg ook niet dat ik of enig ander blaatschap wat niet modder met zijn gras eet dat moet kunnen aanpassen he? :D :D (met een sneer naar moddereters :p)

[ Voor 37% gewijzigd door SkyStreaker op 15-03-2005 18:55 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

tranztaz schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 18:53:
Hmm, maar wordt dat dan misschien niet te groot dan? Of zou het beter zijn, dat als je al post via Post Reply en niet via Quick Reply om het daar alsnog te laten staan?
Maximaal 64 KB als ik me niet vergis, en hoe groot of hoe klein het wordt is aan de mods, je hebt tenslotte nog <small> tags enzo ;)
@ Moto-moi Ik zeg ook niet dat ik of enig ander blaatschap wat niet modder met zijn gras eet dat moet kunnen aanpassen he? :D :D (met een sneer naar moddereters :p)
Als je dat niet wilt, dna snap ik je hele featurerequest niet, want zoiets zit er dus al in * moto-moi wijst naar dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dit is wel iets waar ik ook over gedacht heb, maar waar ik nog niet echt een oplossing voo heb. Mij 'overkwam' hetzelfde met het Tom Tom Mobile topic. Elke pagina werden weer dezelfde vragen gesteld. Dit irriteert degene die wat vaker in het topic komen op den duur zo erg dat die er niet meer komen, en de kennis mbt het onderwerp 'verloren' gaat. Dit is best jammer.

Misschien is het ooit al eens bedacht, maar eigenlijk zou je een topicmoderator oid moeten kunnen hebben, iemand die offtopic replies in 1 topic kan trashen en (belangrijker) een soort FAQ over het specifieke onderwerp kan bijhouden. Vaste moderators van een forum laten (logischerwijs) wel eens een groot topic links liggen, en hebben niet altijd de specifieke kennis van het onderwerp om basic van gevorderde vragen te onderscheiden, terwijl een vaste bezoeker van het topic dat juist wel kan hebben.

Nu kan een TS natuurlijk al de topicstart bijhouden, maar het blijkt wel dat dat niet altijd even goed werkt. Ik ben benieuwd of andere wat meer concrete ideeen hebben.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Dat lijkt me meer iets voor LA, P_de_B ;) :) . Overigens lijkt me dat een slecht idee. Als er niet genoeg moderators zijn om ook de grote topics bij te houden, moeten er meer worden aangetrokken. Kennis is voor naast het bijhouden van de TS niet in zéér grote mate noodzakelijk. En allemaal gebruikers die een topic gaan zitten modden zonder het gebruikelijke goedwerkende systeem van topicreports, DT en de crew die zichzelf intern ongetwijfeld bijstuurt en discussieert over beslissingen lijken me geen goed plan :) . Bovenstaande later toegevoegd...

Maar misschien is het overigens wel een idee om met die waarschuwing zoals bijvoorbeeld hier in dat topic met wat js de mogelijkheid te bieden om een uitgebreidere waarschuwing on-click en on-focus-van-quickreply en on-reply te laten zien :) . Dan kan er kort een waarschuwing staan, en uitgebreider wat korte info, linkjes en uitleg. Ik denk dat dat op zich wel wat gerommel voorkomt, in sommige gevallen, omdat de waarschuwing dat beter te gebruiken en te interpreteren is :) .

[ Voor 36% gewijzigd door JHS op 15-03-2005 19:10 ]

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
moto-moi schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 18:57:
[...]

Maximaal 64 KB als ik me niet vergis, en hoe groot of hoe klein het wordt is aan de mods, je hebt tenslotte nog <small> tags enzo ;)

[...]

Als je dat niet wilt, dna snap ik je hele featurerequest niet, want zoiets zit er dus al in * moto-moi wijst naar dit topic :)
Hmm, dan is blijkbaar de kracht van de hele "Waarschuwing" pal aan mij voorbij gegaan. Daar ik vooral quick reply en vaker wel lees ipv. als een zombie, loos post. Dan denk ik dat mijn [feat-idee] wellicht wat te laat is of zelfs overbodig.

Ik kan mij in de reply van J_de_B wel vinden, iets voor de topicstarter en de reguliere posters ietsjes meer macht te geven als een mod vindt dat hij/zij dat verdient. Om op zijn minst bep. posts ontzichtbaar te maken voor de net iets meer reguliere bezoeker.

Wat betreft de post van JHS, dat vind ik helemaal een uitstekend idee! :)

[ Voor 23% gewijzigd door SkyStreaker op 15-03-2005 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

JHS schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 19:04:
Dat lijkt me meer iets voor LA, P_de_B ;) :) . Overigens lijkt me dat een slecht idee. Als er niet genoeg moderators zijn om ook de grote topics bij te houden, moeten er meer worden aangetrokken. Kennis is voor naast het bijhouden van de TS niet in zéér grote mate noodzakelijk. En allemaal gebruikers die een topic gaan zitten modden zonder het gebruikelijke goedwerkende systeem van topicreports, DT en de crew die zichzelf intern ongetwijfeld bijstuurt en discussieert over beslissingen lijken me geen goed plan :) . Bovenstaande later toegevoegd...
Je kunt in LA roepen wat je wilt, maar zolang de software het niet ondersteund heeft dat vrij weinig zin he :)
En afaik is het al een keertje voorgesteld, en toen afgeknalt door chem, maar ik kan me vergissen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
JHS schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 19:04:

Maar misschien is het overigens wel een idee om met die waarschuwing zoals bijvoorbeeld hier in dat topic met wat js de mogelijkheid te bieden om een uitgebreidere waarschuwing on-click en on-focus-van-quickreply en on-reply te laten zien :) . Dan kan er kort een waarschuwing staan, en uitgebreider wat korte info, linkjes en uitleg. Ik denk dat dat op zich wel wat gerommel voorkomt, in sommige gevallen, omdat de waarschuwing dat beter te gebruiken en te interpreteren is :) .
Misschien wel iets voor LA, maakt me eigenlijk niet echt uit. Het gaat in dit geval niet om het feit dat er te weinig moderatoren zouden zijn voor een forum, maar ik kan me wel voorstellen dat een moderator die totaal niet in WoW is geintresseerd niet steeds het topic gaat lezen. Dat heeft niet zozeer met capaciteit te maken, maar met intresse van een mod. Ik blijf er bij dat je niet kunt verwachten dat een mod elk topic constant volgt.

Het moet ook geen wirwar van modacties worden, maar ik zit meer te denken aan een goed bijgehouden lijst met actieve zaken uit het betreffende topic. Eventueel met modachtige rechten voor een specifiek topic, maar misschien is dat niet echt noodzakelijk.

Ik zou willen benadrukken dat het niet om een waarschuwing gaat ('let op niet offtopic gaan' of 'Inloggen is momenteel niet goed mogelijk, dat hoef je niet te vragen') maar meer op zaken die al vaak in het topic naar voren zijn gekomen. Dat kun je niet door een mod die het topic niet goed volgt in de warningtekst laten zetten. Bijvoorbeeld in het TomTom topic werd keer op keer gevraagd hoe je andere GPS ontvangers kunt gebruiken, dit zou je dus in de 'topic specifieke mini faq' moeten opnemen. Nu ligt die taak als gezegd bij de TS, maar dat loopt niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

moto-moi schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 20:04:
[...] Je kunt in LA roepen wat je wilt, maar zolang de software het niet ondersteund heeft dat vrij weinig zin he :) En afaik is het al een keertje voorgesteld, en toen afgeknalt door chem, maar ik kan me vergissen :)
En zolang het beleidsgewijs niet gewenst is, heeft het geen zin technisch mogelijk te maken :) . En dat het is afgeknalt is wmb alleen maar mooi :+ .

P_de_B:Mja, er is al een keer of wat voorgesteld om de TS dan voor meer mensen edittable te maken, je kan ook altijd contact opnemen. Als er geen mailadres is, kan je altijd een topic in SeM openen, een crewlid wil wed ik wel even mailen, in dat soort gevallen. Persoonlijk ben ik iig fél tegen het mogelijk maken van modereren door normale users. Maar: ik denk dus dat het meestal wel op te lossen is, een niet actieve TS, als andere users daarop in willen springen :) .

Maar nu sneeuwt mijn suggestie onder die toch volgens mij wel interressant was :P :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat Spielerij betreft is het doornemen van grote topics geen probleem. Er is bijna niets anders, en het is een kleine moeite om steeds een kleine hoeveelheid posts door te nemen als je regelmatig controleert.

De topic warning bijhouden is een oplossing, maar de eigenlijke oplossing is dat mensen niet zo snel moeten schreeuwen dat ze een probleem hebben. In Spielerij komt dat maar al te veel voor, ik weet eerlijk gezegd niet hoe regelmatig andere fora daar last van hebben (incidenteel bij populaire topics of dagelijks?)

Als het alleen / voornamelijk Spielerij is, dan kunnen Fuelke, Crash en ik eens kijken hoe we de "Eerst zoeken (of 3 posts boven je lezen), dan roepen" mentaliteit aan kunnen moedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
JHS schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 20:40:
[...]
Maar nu sneeuwt mijn suggestie onder die toch volgens mij wel interressant was :P :) .
Mja, over de inhoud (met JavaScript oid) hoeven we het nog niet te hebben. Wie zou die superdeluxe topicwarning bij moeten houden? Dat is het punt. Mailen, een topic in SeM of op IRC een crelid aanschieten is toch niet echt makkelijk en vaak blijft het er dan bij.

Dat Chem iets vergelijkbaars afknald heeft wil niet zeggen dat de feature niet -eventueel in een iets andere vorm- handig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 20:46:
Wat Spielerij betreft is het doornemen van grote topics geen probleem. Er is bijna niets anders, en het is een kleine moeite om steeds een kleine hoeveelheid posts door te nemen als je regelmatig controleert.
Buiten dat, de Quicksearch is echt de ideale tool bij deze topics. Je type 'inlog', drukt op enter en je ziet alle berichten uit dat topic waar het woord 'inlog' in voorkomt. Volgens ij wordt hier veelste weining gebruik van gemaakt.

Wie is er in dit topic aan het testen geweest met z'n Actueel: inlogproblemen WoW :D

Edit: en helemaal eens met ^^^

[ Voor 6% gewijzigd door JoetjeF op 15-03-2005 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 20:46:
.
Misschien dat het in Spielerij niet zo is, ik kom daar nooit. In I&T valt het volgens mij meer op, of ik heb pech gehad met twee topics die ik net gevolgd heb (TT Mobile en een topic over de Qtek 8020).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Wat op zich wel interessant is (ik weet niet of je dat bedoelt?) is dat je een subject aan kan geven bij je post; en dat er dan ergens een inhoudsopgave met subjects wordt getoond. Dit werkt dan als een soort FAQ met entries die door verschillende mensen worden gepost. Het moet alleen ergens beperkt gaan worden wie dergelijke entries toe kan gaan voegen; en op welke manier dat wordt gecontroleerd :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Spider.007 schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 10:12:
Wat op zich wel interessant is (ik weet niet of je dat bedoelt?) is dat je een subject aan kan geven bij je post; en dat er dan ergens een inhoudsopgave met subjects wordt getoond. Dit werkt dan als een soort FAQ met entries die door verschillende mensen worden gepost. Het moet alleen ergens beperkt gaan worden wie dergelijke entries toe kan gaan voegen; en op welke manier dat wordt gecontroleerd :)
Zoiets inderdaad, ik heb nog niet echt een concreet idee, alleen een signalering van iets dat me wel eens overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Ik vind deze richting die we opgaan ook tamelijk interresant.

De topicstarter, wat betreft het idee P_de_B/Spider.007, kan deze speciale rechten aanvragen en krijgt ze standaard, naar gelang het gedrag van de persoon. Later zou eventueel de topicstarter specifieke personen kunnen aanwijzen die echt contributeren aan het topic (of de serie topics, dat het bij deel zoveel niet alleen (standaard) de topicstarter wordt, maar dat ook meteen de contributeerders meegenomen worden.)

Voor wat ik precies bedoel: Het P_de_B stukje

Met als toevoeging dat een mod en de ts berichten WEL weer tevoorschijn kan halen mocht hij/zij dit nodig vinden. Daarbij realiseer ik mij wel dat dit een stukje vertrouwen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

* moto-moi past ff de titel van het topic aan, want dit gaat een totaal andere kant op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Ik denk dat als een soortgelijk systeem er komt, je ook een stukje toegevoegde waarde hebt voor GoT als 'kennisbank'. In veel van de 'grote' topics komt echt een schat aan informatie los dat helaas over veel pagina's verspreid staat. Kun je dit op een of andere manier structuur geven heb je een goede informatiebron.

edit: nogmaals wil ik benadrukken dat het (mij) niet gaat om het trashen van posts en het betuttelen van mensen. Dit kan onderdeel uitmaken van de procedure om een topic leesbaar te houden, maar waar het mij om gaat is de informatie die in een topic naar voren komt te structureren zodat en een soort van howto of faq ontstaat.

[ Voor 37% gewijzigd door P_de_B op 16-03-2005 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Mij dus wel, maar hier worden nu 2 goede ideeën aangereikt, die beide met elkaar te maken hebben

Semi-modrechten om uiteindelijk het idee van P_de_B te kunnen bewerkstelligen. Tevens lijkt het mij ook enigzins de mods wat werk uit handen te nemen uiteindelijk. We helpen elkaar en het maakt de boel ook efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 22:36

Twisted

Mogli <3

Normale users die andere users modden kan toch best problematisch worden als de users niet eens zijn met de moderatie. Aan wie moeten ze zich dan wenden?

Vragen worden zo vaak gesteld omdat de topicstart niet altijd up to date is. Mischien is het een idee om de TS de mogelijkheid te geven andere users te "delegeren" zodat ook zij de topic start kunnen bijwerken.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-09 20:13

chem

Reist de wereld rond

Maarruhm, is het niet hebben van 'het grote...' topics geen betere oplossing?
In APL doen we er ook niet aan (iig zelden) en dat zal de komende tijd verder door gaan.

Want om nou topic-moderators in de toch behoorlijk complexe GoT structuur te introduceren lijkt me voor iedereen verwarrend, machtsgeil en domweg irritant.
Ik zie in dit soort oplossingen om de luizucht van andere gebruikers te beperken alleen maar een lapmiddel.

Goed en wel zit GoT vol met tools en utils om gebruikers op bepaalde zaken te attenderen, het zoeken is zo eenvoudig als het maar kan en toch post men zonder na te denken zijn/haar 'probleem' - zou *weer* een nieuwe tool en structuur (en bijbehorende modforce) hier een oplossing voor bieden?
Ik denk het niet

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat er voor bv. Spielerij geen goed alternatief is voor 'grote' topics, ten minste, de laatste keer dat we dat bespraken niet.

Zelf zie ik ook aparte 'topic moderators' ook niet zitten. Het zou misschien wel zo z'n voordelen hebben om met meerdere mensen aan een startpost te kunnen werken. Maar je krijgt er geheid gedoe mee dat sommige mensen zich belangrijker gaan voelen - Iets wat zelfs nu al een probleem is bij sommige 'subcommunities'

Het lijkt mij ook heel onverstandig om willekeurige mensen alleen op basis van affiniteit met een bepaald onderwerp rechten te geven om posts mee te verbergen oid. Zoiets dergelijks gebeurd misschien wel op de frontpage, maar op een forum ben je niets iets persoonlijker bezig en ga je reacties al snel missen. Uiteindelijk zouden onenigheden, flamewars ed. juist geen werk uit handen van mods nemen.

Dat er veel informatie in grote topics verloren gaat is wel waar, maar daarom is Spider.007 vorig jaar een experiment begonnen met een Wiki (zie: GoTwiki - Test als toevoeging aan FAQ's in SA). Dat is misschien niet nuttige voor tijdelijke problemen zoals WoW inlogproblemen, maar wel om antwoorden voor grotere problemen mee te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
chem schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 14:44:
Maarruhm, is het niet hebben van 'het grote...' topics geen betere oplossing?
In APL doen we er ook niet aan (iig zelden) en dat zal de komende tijd verder door gaan.

Want om nou topic-moderators in de toch behoorlijk complexe GoT structuur te introduceren lijkt me voor iedereen verwarrend, machtsgeil en domweg irritant.
Ik zie in dit soort oplossingen om de luizucht van andere gebruikers te beperken alleen maar een lapmiddel.

Goed en wel zit GoT vol met tools en utils om gebruikers op bepaalde zaken te attenderen, het zoeken is zo eenvoudig als het maar kan en toch post men zonder na te denken zijn/haar 'probleem' - zou *weer* een nieuwe tool en structuur (en bijbehorende modforce) hier een oplossing voor bieden?
Ik denk het niet
Het zou inderdaad best kunnen dat een topic moderator een extra laag ondoorzichtigheid met zich mee krijgt. Het is ook niet mijn eerste keuze.

Ik zat net zelf te denken aan een soort Topic Report achtig iets. Een nuttige post in het topic, die bijvoorbeeld een veelvoorkomende vraag beantwoord kan een vlaggetje krijgen waarna het topic (door de TS??) in de startpost een plaatsje krijgt. Je moet volgens mij ergens een manier vinden om de echt nuttige post uit de brij van informatie te lichten. In ieder geval bij de grote topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-09 20:13

chem

Reist de wereld rond

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 14:55:
Omdat er voor bv. Spielerij geen goed alternatief is voor 'grote' topics, ten minste, de laatste keer dat we dat bespraken niet.
Afgezien van keihard modereren en continue subthreads in een topic afsplitsen (wat vreselijk veel tijd kost en soms niet haalbaar is ivm dubbele antwoord/vraag situaties) is dat er nog niet nee.

Maar is het geen idee om *daar* dan aan te werken? Tot nu toe hebben we voor vrijwel elk 'probleem' een mooie oplossing kunnen vinden, het lijkt me stug dat dat niet kan voor dit 'probleem'

Wellicht subfora? of... ?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

* JHS is met chem :)

Het ligt m.i. meer aan het modereren dan aan iets wat een technische oplossing behoeft. Het terugvinden van nuttige posts is onmogelijk in grote topics. Informatie is niet makkelijk te vinden (nee, ook niet met de in-topicsearch imo), wat daarnaast ook nog het dubbelposten van info / problemen tot gevolg hebben.

Het gaat kortom om informatie beheersing, zoals P_de_B al zei. Hoe maak je de informatie in zo een topic beschikbaar voor meer mensen? In het algemeen door grote [bla] topics alleen voor ervaringen te openen en voor elke vraag een topic te openen.

Maar soms kan dat zoals aangegeven niet. Alhoewel dit de uitzondering is, moet er wel worden nagedacht over hoe het opgelost kan worden.

Dit zou een technische oplossing kunnen zijn: Informatie moet dus eigenlijk in dat soort gevallen gecentraliseerd worden aangeboden, althans per topic. Dat maakt het mogelijk om topics een "doorlopend" verhaal te laten hebben, maar de vragen, problemen, etcetera toch op één plaats overzichtelijk beschikbaar te houden.

Dat een moderator dat niet wil kan ik begrijpen, die zijn al druk zat met de offtopic- en dergelijke replies in dat soort topics die ook met goede informatievoorziening zullen verschijnen. Dus zou er misschien een soort (pre)TS kunnen worden gemaakt waarin de informatie beschikbaar wordt gemaakt. Dit zou kunnen met verwijzingen naar posts met nuttige informatie, zoals eerder geopperd, maar dan loop je alsnog door het topic heen te hoppen.

Een andere manier om de (pre)TS te vullen zou dan toch zijn op basis van affiniteit met een onderwerp, zoals het nu al vanzelf gaat. Het voordeel om dan toch de TS zelf niet aan te laten passen is dat dat toch iemand anders zijn post is, en de aanleiding van / voor het topic, en wat herkenbaarder de info beschikbaar maakt. Dat betekend echter dat nog steeds een enthousiast persoon een moderator zal moeten aanschieten, zoals ik al eerder zei. Ik zou persoonlijk het probleem daar ook niet van. Het doen van een TR, het mailen, of het openen van een topic in SeM kost ook maar een paar minuten, het invullen van de info duurt een stuk langer. Een ander voordeel zou overigens zijn dat er een standaard layout voor aangeboden kan worden.

Bovenstaande is echter "maar" (maar in dit geval..) een technische oplossing. Het komt toch neer op zodanig modereren, splitsen en subfora maken dat er geen grote [bla] topics hoeven te zijn. Als dat dan toch noodzakelijk is, is het belangrijk dat informatie centraal beschikbaar is. De meest aangewezen plek daarvoor is in het begin van het topic (eventueel met linkjes vanuit de rest vh topic). Of dat nu op een technische manier gerealiseerd wordt of niet, het komt toch neer op iemand die een moderator aanschiet en dat die iemand de info gaat verzamelen en presenteren. Als die iemand iets niet doen kan een ander weer een mod aanschieten.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:56
Kan je niet middels een ubb tag aangeven dat de informatie verzameld moet worden? Dus een tag waarin je een vraag en een antwoord kwijt kunt. Een modje kan dan een vinkje zetten bij een topic waardoor al deze tags verzameld worden en getoont onder de topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

djluc schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 09:01:
Kan je niet middels een ubb tag aangeven dat de informatie verzameld moet worden? Dus een tag waarin je een vraag en een antwoord kwijt kunt. Een modje kan dan een vinkje zetten bij een topic waardoor al deze tags verzameld worden en getoont onder de topicstart.
Er komt vanzelf een lolbroek die die tag dan gaat misbruiken ;)

Ik denk trouwens dat het beste idee is, om de wiki ervoor te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:17

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
moto-moi schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 09:57:
Ik denk trouwens dat het beste idee is, om de wiki ervoor te gebruiken :)
Al vind ik het wiki idee best grappig, ik denk dat het niet iets oplost (als er iets op te lossen valt, maar goed ;) ). Als ik te lui ben om de topicstart en de waarschuwing onderaan te lezen, ben ik al helemaal te lui om naar een externe pagina te gaan om daar mijn vraag op te zoeken :)

Voor de rest ben ik het wel eens met de geachtes van chem. Hij was volgens mij ook de persoon die eens had gepost dat je nooit genoeg tools/herinneringen kan maken voor de luie GoT'er. En dat gaat naar mijn mening nu ook op :)

[ Voor 4% gewijzigd door We Are Borg op 17-03-2005 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

We Are Borg schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 15:30:
[...]Al vind ik het wiki idee best grappig, ik denk dat het niet iets oplost (als er iets op te lossen valt, maar goed ;) ). Als ik te lui ben om de topicstart en de waarschuwing onderaan te lezen, ben ik al helemaal te lui om naar een externe pagina te gaan om daar mijn vraag op te zoeken :)
Maar informatie verzamelt op één plek is iniedergeval beter dan in de TS, wat dan van één persoon af hangt, of nog erger: verspreid door het topic. Voordeel van de wiki is al helemaal dat er geen afhankelijkheid van derden bestaat.

Ik postte hierboven dat ik het in een (pre)TS zou verwachten / wensen. Eerst dacht ik idd aan de wiki, maar dat was extern, en dus niet makkelijk te vinden, dus leek het me maar niks. Bovendien moest er dan steeds een topic worden aangemaakt. Maar het bied wel zoveel voordelen dat het toch erg aanlokkellijk is, alleen moet het gebruik ervan dan wel goed gestimuleerd worden.

En misschien zowel boven de TS als iig in een waarschuwing (-achtig iets) ernaar linken. Eventueel zou een wikitopic nog een soort in een (pre)TS geintegreerd kunnen worden, maar dat is waarschijnlijk qua kosten / baten uit balans.
Voor de rest ben ik het wel eens met de geachtes van chem. Hij was volgens mij ook de persoon die eens had gepost dat je nooit genoeg tools/herinneringen kan maken voor de luie GoT'er. En dat gaat naar mijn mening nu ook op :)
Mja, volgens mij gaat het niet alleen om waarschuwen in dit geval. De informatie ís vaak ook gewoon niet goed beschikbaar, en luie gebruikers gaan iig niet een heel topic doorlezen, terwijl even een linkje volgen waarschijnlijk wel veel voor mensen oplost, zonder dat het veel moeite kost, wat dus hopelijk toch tot verbeteringen leid.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
moto-moi schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 09:57:
[...]

Er komt vanzelf een lolbroek die die tag dan gaat misbruiken ;)
[...]
Ja dat is nou eenmaal in alle gevallen zo. Ik kan hier ook topics gaan openen met pron en warez er in. Daarvoor zijn er moderators, als het dus misbruikt wordt kan een modje er aan de hand van een TR een reactie op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

djluc schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 16:11:
Ja dat is nou eenmaal in alle gevallen zo. Ik kan hier ook topics gaan openen met pron en warez er in. Daarvoor zijn er moderators, als het dus misbruikt wordt kan een modje er aan de hand van een TR een reactie op geven.
Ja, of het blokkeren van deze functionaliteit... ;)
Waardoor je een half rechtensysteem per topic moet gaan bijhouden :)
Maargoed, as usual heeft chem het laatste woord, als hij er wat in ziet, gaat 'ie z'n gang maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Sorry maar ik zie het probleem niet. Je maakt een ubb tags als:

[faq]
[question]Het spel crashed bij de installatie[/question]
[answer]Installeer de nieuwste DirectX versie.[/answer]
[/faq]

Vervolgens verzamelt het systeem deze automatisch onder de topicstart.

[ Voor 4% gewijzigd door djluc op 17-03-2005 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Tot mensen crap erin gooien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Dat lijkt me logisch. Echter is dat hetzelfde als offtopic posten in een topic of ander niet toegestaan gedrag vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een wiki achtig systeem voor elk topic?
Bijvoorbeeld: Topicstarter blijft de baas (tussen aanhalingstekens) over het topic maar draagt de verantwoordelijkheid de topicstart actueel te houden met informatie.

Om de topicstarter te helpen met het actueel houden kunnen gebruikers d.m.v. een submit mogelijkheid, die dan alleen geldig is voor dat topic, informatie insturen om de TS te informeren over een mogelijke nuttige toevoeging aan de topicstart. Misschien ook een knopje bij elke post om gewoon een nuttige post te melden aan de topicstarter.

Als de huidige topicstarter geen 'zin' of tijd oid meer heeft om de topicstart actueel te houden moet een mod de topicstart over kunnen dragen aan iemand die er wel tijd/zin aan heeft.

Nadelen die ik tot zover kan bedenken zijn:
* Dit systeem zit niet in react dacht ik.
* 'ruzie(tjes)' om het feit waarom een topicstarter de info niet heeft toegevoegd die gesuggereert is, zich steeds moet verantwoorden.
* Postlimiet van 1 post is 64 kB (of iets in deze buurt), wat misschien in uitzonderlijke gevallen een probleem kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Totdat de TS (en eventueel door de TS aangewezen personen) dit weg kunnen halen c.q. ontzichtbaar maken en zo enigzins de mods wat werk uit handen geven. En in principe bijna blindelings de verstopte posts kunnen verwijderen.

Alleen ik besef mij net.... "Wrom wordd mei post wech gehaalt steeletje nooobs!! :r :r :r "

Ik zie het al aan komen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
tranztaz schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 09:03:
[...]
Totdat de TS (en eventueel door de TS aangewezen personen) dit weg kunnen halen c.q. ontzichtbaar maken en zo enigzins de mods wat werk uit handen geven.[...]
Dat is weer een stap verder maar ik weet niet of dit wel zo gewenst is. De moderators worden toch wel redelijk gescreent voor ze aan de slag mogen. Ik denk niet dat je zomaar iemand wilt laten modereren. Die kan ook een compleet topic om zeep helpen.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:25

crisp

Devver

Pixelated

Al vaker voorgesteld, maar hier beginnen we liever niet aan...

Intentionally left blank

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Actueel: inlogproblemen WoW