[vb6] Word opties disabelen

Pagina: 1
Acties:

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-05 07:49

TwoR

Gekleurde stippen

Topicstarter
Hoi, ik moet een bestand openen in word maar dit moet echt alleen lezen zijn. ik heb nu via code al wel alle menu items endergelijke kunnen verwijderen maar als je bijvoorbeeld crtl+s doet kan je het bestand nog wel opslaan. En dit mag dus niet.

De code die ik nu heb :
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Private Sub Command1_Click()
Dim w As New Word.Application
Dim d As Document
w.Documents.Add
w.Visible = True

For i = 1 To w.CommandBars.Count
  w.CommandBars(i).Enabled = False
Next i

'w.Quit
Set d = Nothing
Set w = Nothing

End Sub

Hoe kan ik het nu zo maken dat het echt alleen lezen is. Het is overigens niet te doen door de rechten van een map op alleen lezen te zetten omdat andere users wel weer documenten mogen wijzigen het moet dus echt met vb.

Volgens mij moet ik dus behalve de menu items ook alle snelkoppelingen van het toetsenbord blokkeren. Kan iemand mij een duwtje in de goede richting geven want ik kom hier echt niet meer uit.

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 15:06

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Je kunt een document ook locken, is dat geen optie? (ik bedoel dus een wachtwoord voor bewerken instellen)

=edit= net even getest, en dit wil je dus niet :)

Zal even verder zoeken.

[ Voor 64% gewijzigd door sopsop op 15-03-2005 17:30 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
TwoR schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 17:19:
Het is overigens niet te doen door de rechten van een map op alleen lezen te zetten omdat andere users wel weer documenten mogen wijzigen het moet dus echt met vb.
Ik ben misschien eigenwijs, maar da's toch een kwestie van de juiste gebruikers de juiste rechten geven dan :?

Verder zou je het document inderdaad volgens mij moeten kunnen "beveiligen" met een wachtwoord, maar of je het dan nog kunt saven durf ik niet te zeggen.

* RobIII gaat eens effe voor je pielen...

hmmz, inderdaad. Met wachtwoordbeveiliging ben je niet "waterdicht" :?

[ Voor 9% gewijzigd door RobIII op 15-03-2005 17:32 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Tukk
  • Laatst online: 09-05 14:25

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

IMHO twee mogelijkheden:
  • Document naar PDF printen en deze dan tonen
  • Met behulp van VBA in de .dot de save actie afvangen,
    een variabele in dit event controleren en daarop de rechten baseren. Vanuit je app deze variabele setten.
Of Word je een propetry geeft om het document unsaveable te maken weet ik niet.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• sopsop
  • Laatst online: 07-05 15:06

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Een andere mogelijkheid is om het document in Print preview te openen. Ik dacht dat dit kon, maar ik kan er zo 1,2, 3 niets over vinden.
MS heeft trouwens een wordviewer ter download staan, maar die 'distributie' is 11 MB, en dat lijkt me wat overkill, maar het principe is natuurlijk wel aardig. Wellicht zijn er wat lichtere viewers op de markt.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Het enige wat er een beetje op lijkt is de read-only flag in documents.open. Maar ook die verhindert saveas niet. Dat lukt alleen als je hem met vba afvangt. Of je toont het document in de wordviewer.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• TwoR

TwoR

Gekleurde stippen

Topicstarter
mmm bedankt alvast voor de reacties.

@ RobIII rechten is echt geen optie omdat de ene gebruiker een bestand wel mag openen en een andere gebruiker niet. Alleen is dit per project als je in een ander project zit mag iemand anders de bestanden weer wijzigen.

Ik zal eens kijken naar VBA.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 08:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik denk niet dat het zo gaat werken. Als je dat afgevangen hebt kan ik waarschijnlijk nog steeds met ctrl A, ctrl C, nieuw word instantie openen, ctrl V van alles doen, en zo zullen er altijd weer nieuwe maniertjes blijven.

Ik heb nog steeds niet een fatsoenlijke reden gezien waarom een netjes opgezet rechten systeem niet zou kunnen werken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• TwoR

TwoR

Gekleurde stippen

Topicstarter
Janoz schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 10:27:
Ik heb nog steeds niet een fatsoenlijke reden gezien waarom een netjes opgezet rechten systeem niet zou kunnen werken.
Zoals ik in mijn vorige post ook al zei kan dit hier echt niet. Je kan namelijk projecten aanmaken met projectleiders. In dit geval mogen alleen de project leiders de documenten wijzigen en opslaan. Alleen voor ieder project kan je een andere project leider hebben. Dit is dus niet te regelen in een mappen structuur. Omdat de ene keer user X rechten moet hebben om te schrijven en de volgende keer user Y en dan mag user X weer alleen lezen.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
TwoR schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 10:35:
[...]

Zoals ik in mijn vorige post ook al zei kan dit hier echt niet. Je kan namelijk projecten aanmaken met projectleiders. In dit geval mogen alleen de project leiders de documenten wijzigen en opslaan. Alleen voor ieder project kan je een andere project leider hebben. Dit is dus niet te regelen in een mappen structuur. Omdat de ene keer user X rechten moet hebben om te schrijven en de volgende keer user Y en dan mag user X weer alleen lezen.
Ik zie niet waarom dat niet zou kunnen? Is toch gewoon per project een map aanmaken en daar rechten op zetten?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Tukk
  • Laatst online: 09-05 14:25

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

RobIII schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 11:06:
[...]

Ik zie niet waarom dat niet zou kunnen? Is toch gewoon per project een map aanmaken en daar rechten op zetten?
Dan kun je toch nog steeds de file ergens anders bewaren?
Memory stick, andere partitie, andere directory, enz.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• TwoR

TwoR

Gekleurde stippen

Topicstarter
Tukk schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 11:36:
[...]

Dan kun je toch nog steeds de file ergens anders bewaren?
Memory stick, andere partitie, andere directory, enz.
Klopt en dat mag niet.

en @RobIII het is absoluut niet handig om dit via het rechten systeem van windows te doen.

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Dit klinkt als een goed moment om met een document management systeem aan de gang te gaan.

Sowieso kan ik als ik een word document heb geopend met Ctrl-C, Ctrl-V de data eruit halen en vervolgens dus op een memory stick zetten, per mail versturen etc. Wil je dat ook allemaal gaan disablen? Als ik jou was zou ik gewoon een best effort erop los laten, want je zult continu manieren tegenkomen waarop power-users de data kunnen wegschrijven naar een plek waar jij of jouw programma er geen controle meer over hebben.

Ik denk dat het voorstel van RobIII toch echt wel haalbaar is, waarom definieer je niet een gebruikersgroep voor elke projectrol en ken je middels de projectrollen rechten toe op bestanden/folders? Het is misschien niet ideaal, maar Word programmatisch proberen te "beveiligen" is dat ook niet echt.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Toch is het idee om het in word te regelen zo slecht nog niet. Met vier simpele macrootjes verhinder je effectief kopieer, knip, bewaar en opslaan als acties. En ik zie met een rechtenstructuur nog niet zo snel voorkomen dat mensen gaan knippen en plakken, of onder andere directorys opslaan.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
En dan installeert een wijsneus open office...

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

probeer anders een subversion server oid te gebruiken. Dan staat het bestand op de server, die kunnen gebruikers allemaal downloaden en als jij dat zo instelt dan kan alleen 1 persoon het bestand saven naar de server. Of was de bedoeling dat de tekst in het word document niet kopieerbaar moet zijn?

Als je niet wilt dat iemand je tekst kan kopieren moet je het niet readable maken. Anders is er ALTIJD wel een truukje om de inhoud te kopieren.

MechWarrior || Monsters Game

Pagina: 1