[CSS] Transparante tabel met normale tekst

Pagina: 1
Acties:

• msentinelb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 23:04
Ik ben een website aan het maken en heb een achtergrond ingesteld op deze manier

code:
1
2
3
4
5
6
body.content 
{
    background-image: url(http://xxxxxxx.nl/xxxxxx/img/layout/midden_content.);
    background-attachment: fixed;
    margin:0px;
}

Nu wil ik een table transparant maken dat doe ik via deze code

code:
1
2
3
4
5
6
7
td.transparant 
{
    z-index: 1;
    filter:Alpha(opacity=19);
    -moz-opacity:0.19;
    opacity:0.19;
}

Dat werkt allemaal goed maar dan wil dat de tekst in de table niet transparant word dat doe ik via deze code

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
span.content 
{
    position: relative;
    z-index: 2; 
    color: #000000; 
    font-size: 10pt; 
    FONT-FAMILY: arial, helvetica, sans;
}

Dat werkt in IE alleen in firefox blijft de tekst ook transparant. Ik denk dat dit komt doordat position relative en z-index niet echt lekker samen werken. Alleen ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossen iemand tips?

Specs van mijn bak Hier!

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-04 07:10

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

anders geef je in die span.content selector gewoon weer aan:
code:
1
2
3
4
5
span.content {
    filter:Alpha(opacity=100);
    -moz-opacity:1;
    opacity:1;
}

edit:
uhmmm... of is dat dan weer transparantie t.o.v. de hogergelegen transparantie? :)

[ Voor 26% gewijzigd door Sappie op 15-03-2005 17:23 ]

Specs | Audioscrobbler

• msentinelb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 23:04
ja dat pikt hij dus niet in firefox :P, hij blijft stug volhouden en maakt het transparant.

Specs van mijn bak Hier!

• Glabbeek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 20:57

Glabbeek

Dat dus.

In IE krijgen de childelementen van een element (in jouw geval de td met de class transparant) dezelfde transparantie. Als een childelement een 100% opacity krijgt, betekent dit dat het 100% ten opzicht van de parent is. 50% is zo doorgeredeneerd 50% van de parent. Het is kortom niet mogelijk childelementen een hogere opacity te geven dan de parent in IE.

Wat ik op mijn site heb gedaan (vandaar ook dat ik dit weet, ik heb heel wat gescholden op de verschillende opvattingen over transparantie in de browsers), is een div'je genomen die semi-transparant is en daar bovenop een andere div met de tekst. Die 2e div heeft geen filter gekregen en is geen child van de eerste div. Hierdoor inherit hij de transparantie niet.

In een table lijkt me dit echter moeilijk te doen, omdat je td's altijd childelementen van je tr's zijn. Hoe jij het dus op kan lossen weet ik nu niet, maar ik hoop dat je in ieder geval iets hebt aan mijn ervaringen met transparantie :)

En zo is het maar net.