Toon posts:

Snelheid Compact Flash geheugen (alweer)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb al eerst flink gezocht maar niet helemaal mijn antwoord kunnen vinden, meestal omdat de topics al lange tijd geleden waren. En de techniek staat niet stil..

Nu heb ik vorige week een Minolta Dimage A2 aangeschaft.

Nu heb ik een groter opslagmedium nodig minimaal 1 gb.

De camera een buffer van 64 mb de foto's die er mee schiet zijn +/- 4,5 mb per stuk.

Nu vind ik het niet erg als tussen 2 foto's +/- 10 sec moet wachten..

Hieronder staat iets over de schrijfsnelheid van de camera en testen met een scandisk 1gb ultra II kaart. Nu heb ik al gelezen dat de kaarten van scandisk niet de snelste op de markt zijn.

Foto's worden vooral gemaakt in j-peg formaat extra fine.

http://www.dpreview.com/reviews/konicaminoltaa2/page11.asp

Heeft het voor mij zin om een kaart te kopen met een snelle schrijfsnelheid, of voldoet een "langzame kaart"ook voor mij doel van fotografie.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-02 17:58

YellowCube

Wait...what?

misschien lees ik niet goed, maar wat is jouw doel van fotografie?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 09:50

EXX

EXtended eXchange

Ik gebruik zowel een 512 MB "standaard" als een 512 MB Ultra II Sandisk voor mijn A2. Ik merk in de praktijk echter weinig verschil tussen de twee.

edit: Ik maak de foto's meestal in Fine. Dat levert bestanden tussen de 2 en 3 MB op.

[ Voor 33% gewijzigd door EXX op 15-03-2005 17:04 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Topicstarter
De camera wordt vooral gebruikt bij het fotograveren van vissen.

Ik ben namelijk een fanatieke karpervisser waarbij ik vaker mijn vangsten op de foto wil.
Het maakt voor mij dus weinig uit als ik heel ff moet wachten tussen 2 opname's
Het moet natuurlijk niet te lang duren zodat het storend gaat worden en met in het achterhoofd met de welzijn van de vis, is het beter als dan de foto-sessie niet te lang duurt.

Verder zal de camera gebruikt worden voor vakanties

Ik ben dus helemaal geen veeleisende gebruiker.

Maar ik weet dat de schrijfsnelheid zelf van de A2 niet erg hoog is, misschien dat je daarom weinig verschil merkt tussen de 2 kaarten.

Maar heeft iemand een idee hoelang het duurt voordat je een volgende foto kan maken op de hoogste resolutie en Xtra fine.

Ik denk dat ik me druk maak om niets en dat ik met een standaard kaart goed uit de voeten kan.

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:06
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 18:48:

Maar heeft iemand een idee hoelang het duurt voordat je een volgende foto kan maken op de hoogste resolutie en Xtra fine.

Ik denk dat ik me druk maak om niets en dat ik met een standaard kaart goed uit de voeten kan.
In burst mode kan hij sowieso drie foto's achter elkaar maken binnen iets meer dan een seconde, dus dat past blijkbaar in het interne geheugen. Je moet dus wel erg veel foto's binnen korte tijd maken wil je beperkt worden door je geheugenkaart.

[ Voor 18% gewijzigd door Charango op 15-03-2005 19:29 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-02 13:33

Zoefff

❤ 

Als je geld genoeg hebt is sneller imho altijd beter.

Ik heb zelf 2 kaartjes, 1 snelle, en 1 normale. In m'n D70 maakt het met schrijven vrijwel niets uit, omdat er een behoorlijke buffer in zit, maar bij het bekijken van foto's is er wel een significant verschil tussen de 2 kaartjes. Bij beiden gaat het acceptabel snel, maar het 40x speed kaartje leest het toch wel een stuk sneller (lees: instant). Bij het normale kaartje moet ik per foto zo'n 0,4 sec wachten ofzo (gokje).

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik denk dat de camera je beperkende factor is?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog eens goed gelezen, en de beperkende factor is eerder de camera als de compact flash kaart. Tenminste bij schrijven. Zo te lezen is de schrijfsnelheid van de camera zelf traag en zal ik bij het schrijven naar de kaart weinig verschil merken tussen verschillende kaarten. Mede omdat de camera een buffer heeft van 64 mb moet dat wel goed komen.

Bij het lezen van informatie van de kaart is wel enigzins wat snellere kaart gewenst voor het bekijken van foto's.

Ik heb gekozen voor kingston Elite Pro kaart van Kingston.

Gegegevens:

Capaciteit: 1024 MB
Schrijfsnelheid: 5,2 MB/s
Leessnelheid: 6,1 MB/s

Al weet ik dat dit fabrieksgegevens zijn dus een beetje met een korreltje zout genomen moeten worden, maar ik denk dat deze kaart aan mijn wensen voldoet. Zeker bij het overzetten van foto's naar de pc is toch wel enige snelheid gewenst.

Verder stond de prijs van de kaart me wel aan (65 euro), en ik heb over het algemeen toch positieve reacties van deze kaart gehoord.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Mijn gebruikservaring is met een standaard CF kaartje en een Extreme3 (kon ik goedkoop krijgen). Maar zowel in de USBkaartlezer, de PCMCIAkaartlezer als de D70 camera heb ik vooralsnog geen enkel verschil gemerkt.
Op papier is het wegschrijven sneller als de burst-modus... in praktijk schiet 'ie de buffer vol en dan is het over.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-02 13:33

Zoefff

❤ 

Ecteinascidin schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 20:57:
Mijn gebruikservaring is met een standaard CF kaartje en een Extreme3 (kon ik goedkoop krijgen). Maar zowel in de USBkaartlezer, de PCMCIAkaartlezer als de D70 camera heb ik vooralsnog geen enkel verschil gemerkt.
Op papier is het wegschrijven sneller als de burst-modus... in praktijk schiet 'ie de buffer vol en dan is het over.
Dan moet je maar eens op de D70 foto's bekijken en bladeren vanaf het langzame, en vanaf het snelle kaartje. Dan merk je wel degelijk verschil :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:35

Erw

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

• Grrrrrene
  • Niet online
Aan de ene kant wordt je schrijf/leessnelheid beperkt door je camera zelf. Om even mijn eigen camera erbij te pakken en een profi cam: D30 schrijft met iets van 1-2MB/s op welke CF kaart dan ook, een 1D schrijft met een veelvoud daarvan. Mijn CF kaart is ook erg snel, 't is een Ridata 40x kaart. Destijds was dat in mijn cam de snelst geteste CF kaart geloof ik.

Maar je zegt zelf "Nu vind ik het niet erg als tussen 2 foto's +/- 10 sec moet wachten.." waarmee je al aangeeft dat je geen snelle kaart nodig hebt. Bovendien maak ik uit je verhaal op dat je over de snelheid nu wel tevreden bent, zeker omdat je cam een redelijk groot buffer heeft, er passen nml 14 foto's in je buffer. Wanneer schiet jij kort achter elkaar 14 foto's zodat je cam geen foto's weg kan schrijven naar de CF kaart? Vraag jezelf dat eerst 's af.

Het enige voordeel wat je bij normaal gebruik hebt aan een hele snelle CF kaart, is dat je foto's sneller naar de PC gaan via een cardreader. Als je de USB kabel van je cam gebruikt heb je er doorgaans geen voordeel bij :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Helaas zat er bij mijn camera geen CF geheugen bij waarbij ik dus geen vergelijkingsmateriaal had.
Ik simpelweg nog geen foto's met de camera kunnen maken omdat ik geen kaart heb.
Beter had ik misschien gewoon ergens een kaart moeten lenen en uittesten.

Ik had dan beter vergelijkingsmateriaal gehad en ik had geweten of bepaalde dingen mij stoorde.

Nu is het zo dat ik nu voor het eerst de digitale fotografie in kom en dus niet weet wat er op die gebieden allemaal speelt. Nu heb ik al veel informatie kunnen verzamelen op het internet maar de praktijk is voor mij toch wel het belangrijkste.

Fabricanten geven vaak specificaties op die met een "korreltje zout"genomen moeten worden.

Ik was bang dat ik dadelijk een kaart zou kopen waaraan ik me mateloos aan zou irriteren.
En dat zou weer zonde zijn van het geld.

Ik weet nu dat de camera de beperkende factor.
Ik hoop dat de kaart voldoet aan mijn verwachtingen al heb ik er nu de volste vertrouwen in.

Hij is over 2 dagen binnen :)

• Grrrrrene
  • Niet online
Wat je je ook moet bedenken, je hebt het over 64MB buffer (geen idee of dat klopt, 'k heb de specs niet zo bij de hand ;)), maar bedenk je goed dat dat dus 14 foto's in burst mode zijn, bovendien schrijft de camera ondertussen ook foto's weg, dus hij kan zomaar tot 20 foto's doorgaan zonder te moeten wachten op het buffer. Dat is ruim een half 36-foto's-rolletje in 1 burst. Dat doe je dus echt zelden tot nooit hoor ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1