[speedfan] Temperaturen niet reeel , toch veranderlijk ?

Pagina: 1
Acties:

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-02 15:45

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Tweakers,

Vooraf:
Ik heb al gegoogled , ik heb ook al de GOT-search doorlopen, maar kom er ff niet uit. Ik vond dit ook niet in DOC passen want ik heb nog niets veranderd , noch extra gekoeld.

Situatie :
Ik heb een oud MSI moederbordje, en daarop heb ik mijn geliefde coppermine geprikt. Deze opstelling is voor mij persoonlijk om lekker mee te klooien. Vandaar ook dat ik er direct everest en speedfan op heb gezet, kijken wat mijn huidige temperaturen zijn en hoe ik daarmee om kan gaan.
Nu heb ik beide programma's geinstalleerd en draaiende, en weet ik via everest de volgende specs:
- MSI 815M (MS-6334) mobo
- Intel P!!! 667 Mhz Proc (5x133)
- 2x256 MB SDRam (merkloos) met beide CL 3.0 (draaiende op 133mhz)
- Standaard Maxtor 20 GB schijfje (5400 rmp etc.)

Ik draai deze configuratie gewoon in de open lucht op mijn kamer (=momenteel 20 graden), er zit dus geen case omheen.

Als ik echter speedfan draai komen er zeer onrealistische temperaturen uitzetten. Op een rijtje:
temp1: -48 graden
temp2: -46 graden
temp3: -48 graden
HD0 : 0 graden
Temp1: 22 graden

In eerste instantie dacht ik aan kapotte sensoren, want dat is meestal de oorzaak (vond ik in wat topics hier). Ik dacht ook dat mijn passief gekoelde P3 de onderste temperatuur moest voorstellen, maar ik heb dus een benchmark gedraait en geen van de temperaturen gaf een kick.
Zojuist startte ik een spelletje en zag dat de bovenste temp1 van -48 graden naar +13 omhoog schoot. Dit bleef redelijk constant totdat ik het spelletje afsloot en de temp weer zakte naar -48. Dit hoort volgens mij met kapotte sensoren niet te gebeuren. Als ik zelf wat hete of koude lucht over het moederbord blaas daalt of stijgt de onderste temp1 enkele graden. Hieruit leidt ik af dat de onderste mijn moederbord-temp moet voorstellen (de enige die in de buurt zou kunnen komen).

Temp 2 en 3 schommelen enkele graden omhoog en omlaag (rond de 5 graden beide kanten uit) constant.

Ik kom er niet echt uit hoe ik nou de echte temperaturen voor me zou kunnen krijgen, vandaar dat ik het hier even post. Zijn er mensen die enig id hebben hoe dit kan komen ? Ook als je meer informatie nodig hebt , post gerust.

Alvast bedankt voor het lezen van zo'n lap stof :D

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Verwijderd

Je kan natuurlijk de echte temperatuur (bij benadering) meten met een thermometer... door deze bijvoorbeeld tussen de vinnen van het koelblok te houden en zo ver mogelijk naar de basis te duwen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2005 17:29 ]

• Mobster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06-2016

Mobster

Los Alcoholicos

Ik weet niet welke BIOS versie je hebt, maar probeer de nieuwste eens. Uiteraard gebruik je de nieuwste versie van speedfan?

Toch maar eens een andere sig bedenken :P

• Admiral Freebee
  • Niet online
Even in het BIOS kijken en als die wel een acceptabele waarde geeft de offset instellen in Speedfan?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Probeer anders eens een ander programma (motherboard monitor) daar kan je ook instellen wat vor sensor je hebt en moet er een tussen zitten die een reeële waarde geeft. Ik heb met MBM5 ook verschillende foute temperaturen kunnen selecteren, maar de goede zat er ook tussen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Khaine
  • Laatst online: 22-02 15:45

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Owk ... bedankt voor de tips tot dusver.

Even een update. Ik maak gebruik van de laatste bios, en eveneens van de laatste speedfan. Ik heb heel mijn bios doorgezocht maar temperaturen of voltage-regelingen of overzichten heb ik daarbij niet gevonden. Ik heb echt elke setting gehad.

Een thermometer zelf heb ik niet, enkel die je rectaal in kan brengen om te zien of je verhoging hebt. :9
Het door breinonline aangeraden proggie ga ik vanavond nog downloaden.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Pagina: 1