Toon posts:

[ATI Radeon 9800 pro] hele irritante bug

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
sinds een week of meer geleden krijg ik in spellen na een tijd hele rare graphics, zie screen
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/hlj.both/images/bug.gif
ik heb de nieuwste catalyst driver gedownload en de nieuwste omega driver voor de radeon, en het maakt niks uit. Verder zijn er geen settings veranderd, en soms heb ik deze bug op mijn desktop als ik uit een spel ga waarin ik het krijg. Ik heb ook al 3 keer gehad dat mn pc gewoon uit gaat als ik iets opstart.

Mijn overige specs:
Win XP
AMD Athlon XP 3000+
Gigabyte 2004RZ mobo
Creative Audigy
1 GB ram

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:42

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Je vidkaart is kapot. Je krijgt dan die rare vlekken. Zover ik weet kun je daar niets aan doen.

Misschien dat je contact niet goed is. Haal de vidkaart er eens uit en stop hem er weer in..

[ Voor 34% gewijzigd door Erazzzer op 15-03-2005 15:37 ]

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Die 9800 pro's gaan de laatste tijd wel erg vaak kapot.

Okeej, veel mensen hebben die kaart maar het percentage dat de laatste tijd kapot gaat is echt niet normaal meer.

Die van mij ging ook na een jaar kapot :r

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:21
Dat zijn artifacts... ;)
Daar heeft mijn Radeon 9800 Pro ook vaak last van :(
Een oplossing is om de kaart lager te klokken (onderklokken, met bijvoorbeeld ATi-Tool), of door er een betere koeling op te zetten (bijvoorbeeld de Arctic Silencer).

edit:
Iets met spuit 54827905472 ofzo

[ Voor 7% gewijzigd door ReZ1987 op 15-03-2005 15:40 ]

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

Verwijderd

Is dit niet StarWars KotOR 2 ? (geen idee, ik denk het zo te zien vanaf de screenshot)

Want in dat geval:

Known Issues
[...]
Star Wars Knights of the Old Republic 2: Playing the game under Windows XP with an ATI RADEON 9800 series installed, results in display corruption being noticed when changing the in-game options from low to maximum.

Dit komt uit de changelog van de laatste catalyst-drivers van de radeon.

Ik denk dat je een paar versies terug kan gaan met je drivers; mogelijk helpt dat :)

Verwijderd

Topicstarter
het is jedi academy , ik had kotor 2 en republic commando uitgespeeld en had daar weer zin in gekregen. Ik heb catalyst 4.7 geprobeerd maar dan heb ik het nog steeds. Ik krijg ook artifacts met de ati tool, maar ik heb geen zin om mn kaart trager te zetten. Ik zal dan maar zo'n silencer aanschaffen in de hoop dat ik het niet meer heb, bedankt voor de sneller reacties =)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2005 16:18 ]

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:42

13art

Moderator Mobile
Dan heb ik ook nog een ander probleem (bug??) met de 9800 pro. Als ik wolfenstein Enemy territory speel en het scherm minimaliseer, en daarna weer maximaliseer tijdens het spelen of het spel afsluit en later weer opnieuw opstart zonder de comp opnieuw op te starten, is het beeld opeens 10x donkerder tijdens het spelen. Het ligt niet aan de instellingen van het spel want die veranderen niet, ook ligt hetn iet aan de monitor want ook daar blijven de instellingen gelijk van, Kortom het moet gewoon de kaart zijn, maar wat kan ik hier aan doen. tot nu toe alleen maar bij het spel Enemy Territory gemerkt.

50 euro korting bij Tibber

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik had een zelfde effect als de TS beschrijft bij RTCW (stanalone, dus niet ET). Bleek uiteindelijk het OpenGL gedeelte van de kaart te zijn. Kaart viel nog onder garantie (was net 2 weken oud); nieuwe kaart lostte het probleem op.
SIndsdien geen problemen meer :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Je Radeon hoeft niet per se kapot te zijn hoor! Ik heb eens een rare crash gehad, waarna ik artifacts had in 3dmark en een aantal DirectX spellen. Na XP opnieuw geïnstalleerd te hebben waren de artifacts weg (ik had al gemerkt dat ze er ook niet waren in win98).
DjWannaB2002 schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 12:42:
Dan heb ik ook nog een ander probleem (bug??) met de 9800 pro. Als ik wolfenstein Enemy territory speel en het scherm minimaliseer, en daarna weer maximaliseer tijdens het spelen of het spel afsluit en later weer opnieuw opstart zonder de comp opnieuw op te starten, is het beeld opeens 10x donkerder tijdens het spelen. Het ligt niet aan de instellingen van het spel want die veranderen niet, ook ligt hetn iet aan de monitor want ook daar blijven de instellingen gelijk van, Kortom het moet gewoon de kaart zijn, maar wat kan ik hier aan doen. tot nu toe alleen maar bij het spel Enemy Territory gemerkt.
Dat heeft volgens mij iedereen met een ATi kaart die een spel speelt dat een op Quake 3 gebaseerde engine heeft. De Jedi Knight en Star Trek FPS series vallen daar trouwens ook onder. nVidia kaarten lijken het tegenovergestelde te hebben trouwens.

Ik gebruik een programma'tje om Quake 3 direct te minimaliseren, wat normaal niet kan zonder eerst met alt+enter naar windowed mode te gaan: Q3E Minimizer. Als ik naar de desktop ga door op shortcut keys (ctrl+z) te drukken, is de gamma in orde; als ik terug naar Q3 ga, is het beeld veel te donker. Je kunt in Q3 echter gewoon de gamma waarde direct aanpassen door in de console /r_gamma "<getal>" te typen, maar daar heb ik een up/down scriptje voor gemaakt zodat ik in erg donkere of lichte maps gemakkelijk door een paar keer op een toets te drukken de gamma waarde kan verhogen of verlagen. Dit kan waarschijnlijk net zo gemakkelijk in spellen zoals ET of JA.

Edit: Q3E minimizer werkt trouwens voor een hele rits spellen, waaronder ook Jedi Academy en zelfs Doom 3. :)

Bij m'n tweede pc met een GF4 Ti4200 is m'n desktop veel te licht als ik Q3E Minimizer gebruik en kan ik dus amper lezen wat ik type als ik even een berichtje wil doorgeven met MSN... :(

ATi kaarten hebben trouwens wel wat meer bugs met OpenGL spellen - in Quake 3 heb je ook dat je de begrenzingen van het level (dat in feite een kubus is) heel duidelijk kunt zien omdat er zwarte lijnen langs lopen. Daar gaat het effect van de mooie skyboxen van mooie maps. :/ Er schijnt wel een manier te zijn om de bug te voorkomen/maskeren bij het bouwen van de map, maar achteraf is er niets meer aan te doen en bijna niemand houdt rekening met de ATi bug.

[ Voor 93% gewijzigd door Aham brahmasmi op 16-03-2005 13:10 ]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 14:55

Metro2002

Memento mori

ik heb soms met mijn 9700 pro dat er in UT textures ed verdwijnen of dat ik artifacts krijg, maar das alleen als FSA aanstaat. Misschien moet je dat eens proberen?

• 13art

13art

Moderator Mobile
Aham brahmasmi schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 12:50:
Ik gebruik een programma'tje om Quake 3 direct te minimaliseren, wat normaal niet kan zonder eerst met alt+enter naar windowed mode te gaan: Q3E Minimizer. Als ik naar de desktop ga door op shortcut keys (ctrl+z) te drukken, is de gamma in orde; als ik terug naar Q3 ga, is het beeld veel te donker. Je kunt in Q3 echter gewoon de gamma waarde direct aanpassen door in de console /r_gamma "<getal>" te typen, maar daar heb ik een up/down scriptje voor gemaakt zodat ik in erg donkere of lichte maps gemakkelijk door een paar keer op een toets te drukken de gamma waarde kan verhogen of verlagen. Dit kan waarschijnlijk net zo gemakkelijk in spellen zoals ET of JA.
Ik gebruik die minimizer dus ook voor ET. Zal eens kijken of dat /r_gamma "<getal>" ook werkt in ET. Bedankt in ieder geval.

• Aham brahmasmi
DjWannaB2002 schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 13:15:
[...]

Ik gebruik die minimizer dus ook voor ET. Zal eens kijken of dat /r_gamma "<getal>" ook werkt in ET. Bedankt in ieder geval.
offtopic:
Default waarde is 1.0; ik gebruik meestal rond de 1.3 in Q3.

Scriptje:

[code]
// r_gamma adjusting script
set gam_d "vstr gam_130"
set gam_i "vstr gam_140"
set gam_100 "seta r_gamma 1.0 ;echo r_gamma 1.0 ;set gam_d wait ;set gam_i vstr gam_105"
set gam_105 "seta r_gamma 1.05 ;echo r_gamma 1.05 ;set gam_d vstr gam_100 ;set gam_i vstr gam_110"
set gam_110 "seta r_gamma 1.1 ;echo r_gamma 1.1 ;set gam_d vstr gam_105 ;set gam_i vstr gam_115"
set gam_115 "seta r_gamma 1.15 ;echo r_gamma 1.15 ;set gam_d vstr gam_110 ;set gam_i vstr gam_120"
set gam_120 "seta r_gamma 1.2 ;echo r_gamma 1.2 ;set gam_d vstr gam_115 ;set gam_i vstr gam_125"
set gam_125 "seta r_gamma 1.25 ;echo r_gamma 1.25 ;set gam_d vstr gam_120 ;set gam_i vstr gam_130"
set gam_130 "seta r_gamma 1.3 ;echo r_gamma 1.3 ;set gam_d vstr gam_125 ;set gam_i vstr gam_135"
set gam_135 "seta r_gamma 1.35 ;echo r_gamma 1.35 ;set gam_d vstr gam_130 ;set gam_i vstr gam_140"
set gam_140 "seta r_gamma 1.4 ;echo r_gamma 1.4 ;set gam_d vstr gam_135 ;set gam_i vstr gam_145"
set gam_145 "seta r_gamma 1.45 ;echo r_gamma 1.45 ;set gam_d vstr gam_140 ;set gam_i vstr gam_150"
set gam_150 "seta r_gamma 1.5 ;echo r_gamma 1.5 ;set gam_d vstr gam_145 ;set gam_i wait"

bind INS "vstr gam_d" // r_gamma adjusting script, decrease r_gamma
bind HOME "vstr gam_i" // r_gamma adjusting script, increase r_gamma
[/code]

(Bovenstaande code in notepad plakken en opslaan als .cfg, wat weer met /exec blabla.cfg uitgevoerd kan worden in de console.)

Als ik terug kom van de desktop in Q3 druk ik altijd even op insert en home om m'n gamma weer normaal te krijgen... Het lijkt me dat dit ook wel in ET moet werken, misschien met lichte aanpassingen. Wat trouwens niet werkt is dezelfde waarde weer invoeren na het gebruiken van de minimizer (/r_gamma 1.3 als ie al op 1.3 stond); je moet een nieuwe waarde invoeren (1.31 bijv.).

Dit is slechts één van mijn scripts van mijn Quake config (die overigens altijd automatisch geladen wordt). >:) _/-\o_

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-07 07:20

mace

Sapere Aude

Ik heb ook zoiets, echt vreemd

*zoekt screenies

Dit is met call of duty:

Afbeeldingslocatie: http://img214.exs.cx/img214/7861/weird13va.th.jpg
Nou moet je die blokjes ff wegdenken, want die zie ik niet als ik speel, maar ze komen wel in de screens :(

Die rare vlakken zijn er wel, maar mijn wapen is bijvoorbeeld wel normaal.....

[ Voor 84% gewijzigd door mace op 16-03-2005 13:46 ]

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-08 20:26
Je videokaart is echt kapot , ik zou hem gaan omruilen als je nog garantie hebt .

Heb het zelf ook gehad , kaart omgeruild en niks meer aan de hand.

• mace

mace

Sapere Aude

hmm jammer, ik weet niet of ik nog wel garantie heb

(maar ff mijn arctic silencer er af slopen heheh)

• 13art

13art

Moderator Mobile
Aham brahmasmi schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 13:37:
[...]
offtopic:
Default waarde is 1.0; ik gebruik meestal rond de 1.3 in Q3.

Als ik terug kom van de desktop in Q3 druk ik altijd even op insert en home om m'n gamma weer normaal te krijgen... Het lijkt me dat dit ook wel in ET moet werken, misschien met lichte aanpassingen. Wat trouwens niet werkt is dezelfde waarde weer invoeren na het gebruiken van de minimizer (/r_gamma 1.3 als ie al op 1.3 stond); je moet een nieuwe waarde invoeren (1.31 bijv.).

Dit is slechts één van mijn scripts van mijn Quake config (die overigens altijd automatisch geladen wordt). >:) _/-\o_
Super man, hij werkt moest alleen even de [ code ] en de [ /code ] verwijderen om het te laten werken. Wat voor scripts heb je nog meer??? Of gaan we nu te veel offtopic?? Mail dan maar ff, mail staat in mn profiel als het goed is.

[ Voor 5% gewijzigd door 13art op 17-03-2005 00:58 ]

• Aham brahmasmi
michelc85 schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 13:48:
Je videokaart is echt kapot , ik zou hem gaan omruilen als je nog garantie hebt .

Heb het zelf ook gehad , kaart omgeruild en niks meer aan de hand.
En toch had ik precies zulke zwarte blokjes, maar dan in veel mindere mate. Na een reinstall van XP was het weg.

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:47

Mud.Starrr

I shoot people for money

Heb je dit met meerdere games? en 3Dmark?
Ziet er uit als artifacts, en ik denk geheugen artifacts.
Lijkt of je geheugenchips te heet worden.
Mischien kleine koelblokjes op je geheugen lijmen?
Of je geheugen onderclocken?

Edit: bij MaCe1337 hetzelfde denk ik.

Als je nog garantie hebt zou ik hem inderdaad proberen te ruilen.

PS: En ik bedoel geheugen van je vid.kaart, niet je intene geheugen.

[ Voor 38% gewijzigd door Mud.Starrr op 16-03-2005 14:30 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RVI | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• mace

mace

Sapere Aude

Mud starrr schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 14:27:
Heb je dit met meerdere games? en 3Dmark?
Ziet er uit als artifacts, en ik denk geheugen artifacts.
Lijkt of je geheugenchips te heet worden.
Mischien kleine koelblokjes op je geheugen lijmen?
Of je geheugen onderclocken?

Edit: bij MaCe1337 hetzelfde denk ik.

Als je nog garantie hebt zou ik hem inderdaad proberen te ruilen.

PS: En ik bedoel geheugen van je vid.kaart, niet je intene geheugen.
dat snap ik dat je vga mem bedoelt (ik heb memtest86 voor de zekerheid wel gedraaid)

en ik heb extra koelblokjes op mijn geheugen...

Ik zal proberen mijn drivers te updaten, maar mijn download werd steeds corrupt :?

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:47

Mud.Starrr

I shoot people for money

Je kunt ook de Omega driver proberen.
Ikzelf had met mijn 9800pro GPU artifacts met de standaard drivers, met de omega drivers niet :?

http://www.omegadrivers.net/

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RVI | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Pagina: 1