Je Radeon hoeft niet per se kapot te zijn hoor! Ik heb eens een rare crash gehad, waarna ik artifacts had in 3dmark en een aantal DirectX spellen. Na XP opnieuw geïnstalleerd te hebben waren de artifacts weg (ik had al gemerkt dat ze er ook niet waren in win98).
DjWannaB2002 schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 12:42:
Dan heb ik ook nog een ander probleem (bug??) met de 9800 pro. Als ik wolfenstein Enemy territory speel en het scherm minimaliseer, en daarna weer maximaliseer tijdens het spelen of het spel afsluit en later weer opnieuw opstart zonder de comp opnieuw op te starten, is het beeld opeens 10x donkerder tijdens het spelen. Het ligt niet aan de instellingen van het spel want die veranderen niet, ook ligt hetn iet aan de monitor want ook daar blijven de instellingen gelijk van, Kortom het moet gewoon de kaart zijn, maar wat kan ik hier aan doen. tot nu toe alleen maar bij het spel Enemy Territory gemerkt.
Dat heeft volgens mij iedereen met een ATi kaart die een spel speelt dat een op Quake 3 gebaseerde engine heeft. De Jedi Knight en Star Trek FPS series vallen daar trouwens ook onder. nVidia kaarten lijken het tegenovergestelde te hebben trouwens.
Ik gebruik een programma'tje om Quake 3 direct te minimaliseren, wat normaal niet kan zonder eerst met alt+enter naar windowed mode te gaan:
Q3E Minimizer. Als ik naar de desktop ga door op shortcut keys (ctrl+z) te drukken, is de gamma in orde; als ik terug naar Q3 ga, is het beeld veel te donker. Je kunt in Q3 echter gewoon de gamma waarde direct aanpassen door in de console /r_gamma "<getal>" te typen, maar daar heb ik een up/down scriptje voor gemaakt zodat ik in erg donkere of lichte maps gemakkelijk door een paar keer op een toets te drukken de gamma waarde kan verhogen of verlagen. Dit kan waarschijnlijk net zo gemakkelijk in spellen zoals ET of JA.
Edit: Q3E minimizer werkt trouwens voor een hele rits spellen, waaronder ook Jedi Academy en zelfs Doom 3.
Bij m'n tweede pc met een GF4 Ti4200 is m'n desktop veel te licht als ik Q3E Minimizer gebruik en kan ik dus amper lezen wat ik type als ik even een berichtje wil doorgeven met MSN...
ATi kaarten hebben trouwens wel wat meer bugs met OpenGL spellen - in Quake 3 heb je ook dat je de begrenzingen van het level (dat in feite een kubus is) heel duidelijk kunt zien omdat er zwarte lijnen langs lopen. Daar gaat het effect van de mooie skyboxen van mooie maps.

Er schijnt wel een manier te zijn om de bug te voorkomen/maskeren bij het bouwen van de map, maar achteraf is er niets meer aan te doen en bijna niemand houdt rekening met de ATi bug.
[
Voor 93% gewijzigd door
Aham brahmasmi op 16-03-2005 13:10
]