[2000 server] server reboot zodra XP client iets opvraagt

Pagina: 1
Acties:

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
situatieschets:
1 IBM X200 server met 2000 server incl sp en updates (geen internetverbinding), 768mb geheugen en 9 gig scsi hdtje (2.4 gig vrij)
1 windows 98se client (oude dell pc)
1 windowx XP pro client incl sp 1 (en ook met 2 getest) en alle updates
op server draait Active Directory en Afas logistiek/financieel pakket incl. sqlserver en verder is het alleen een file en printservertje.

server heeft geen enkel probleem met de oude win98se client, afas client en bestanden opvragen gaat allemaal goed.
server crasht binnen een paar minuten zodra de XP client maar ook iets probeert op de server, Afas sessie starten of bestanden opvragen in Office. En crashen hier betekend een harde reboot zonder enige foutmelding in logs. Behalve de melding dat de laatste reboot unexpected was. Heb ingesteld dat er een minidump van het geheugen wordt gemaakt bij een crash en dat er niet automatisch wordt gereboot maar dat heeft allemaal geen zin.

Helpdesk Afas weet het ook niet, gaat bij de user kijken naar netwerkinstellingen die gewoon standaard zijn en vallen over een wireless internetverbinding op de xp client. Helaas zit er geen IBM support meer op de server, dus voordat ik die ga bellen namens hen, wil ik het hier even in de groep gooien.

Wat heb ik zelf al geprobeerd:
- XP laptop getest > zelfde symptomen als de XP client, kon niet eens de Afas client installeren vanaf de server, klik en rebooten maar
- ISDN kaart eruit gesloopt incl drivers, naar aanleiding van posts over soortgelijke crashes
- VIA chipsetservers geupdated (idd een VIA chipset in een IBM server)
- had reeds in een eerdere sessie alles geupdated op de server

Ik heb redelijk uitvoerig gezocht op dit probleem, wat me opviel is dat er best veel gelijksoortige klachten in combinatie met SQLserver te vinden zijn. Echter heb weinig ervaringen met dit pakket, heb de laatste servicepak hiervoor gedownloaded, maar die was al geinstalleerd.

Ook worden dergelijke klachten redelijk veel gelinked aan de powersupply, maar waarom zou dit probleem dan alleen bij XP clienten voorkomen? De XP client heeft dit probleem niet altijd gehad, het euvel kwam wel langzamerhand steeds vaker voor en nu bijna altijd binnen een paar minuten.

Alle suggesties zijn welkom, dit is een klein bedrijfje die ik een beetje ondersteun met raad & daad op IT gebied (die server was niet mijn keuze, ze wilden per se met meerdere (= 2 tot 3) mensen tegelijk met Afas kunnen werken, maar eigenlijk is 1 werkplek ook genoeg, dus ze kunnen werken met alleen de oude client)

Verwijderd

eventjes uitzetten dat de server reboot na een crash en dan kijken wat je blue screen aangeeft.

• Quantor
  • Niet online
een van de eerste dingen die ik gecontroleerd heb, dat staat dus uit, ook geen blauw scherm te zien.

Verwijderd

zijn er minidumps gemaakt? Zie je nog andere errors in je event log. Als de shutdown unexpected is en je zet uit dat ie automatisch reboot moet je normaal gesproken toch echt een blue screen zien....

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 13:52
staat er niets in je eventlog?

En heb je al de nieuwste drivers voor de hardware geinstalleerd, en de nieuwste firmware updates uitgevoerd?

kijk hier even (heb je wel modeltype, servertype en modelnummer voor nodig)
http://www.ibm.com/products/finder/us/finders?pg=ddfinder

• Quantor
  • Niet online
geen minidump, geen blue screen, alleen die ene melding "previous shutdown at xx:xx was unexpected"

als antwoord op twiekert: heb updatexpress cd gedowned en geprobeerd, als bootdisk voor het updaten van bios e.d. : deze server wordt niet ondersteund. In windows zelf als auto device driver update kan er geen nieuwe versie worden gevonden van ook maar iets. Heb dus zelf de laatste 4in1 Hyperion geinstalleerd, helaas dat had geen enkel effect op het probleem.

[ Voor 66% gewijzigd door Quantor op 15-03-2005 16:16 ]

• twiekert
Dan lijkt mij eerder dat er iets mis is met de hardware. Bekijk als eerste eens bij de IBM support of er nieuwe bios updates uit zijn en wat daar in veranderd is. Kijk ook ff in de knowledge base bij IBM.

• Quantor
  • Niet online
Heb een biosupdate van 2002 gevonden, de kans bestaat dat die nieuwer is dan op de server, want ik geloof niet dat ik daar ooit een biosupdate gedaan heb. De server is in 2001 aangeschaft. Maar ik ben bang dat de kans klein is dat die biosupdate de oplossing is.

• twiekert
Och ik heb bij HP servers al de gekste dingen meegemaakt (crashes, lockups, software wat niet wilde werken) die door firmware updates gewoon verholpen werden. Het is iig het proberen waard :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 16:01:
zijn er minidumps gemaakt? Zie je nog andere errors in je event log. Als de shutdown unexpected is en je zet uit dat ie automatisch reboot moet je normaal gesproken toch echt een blue screen zien....
even aanpassen dus, zet ook even vinkje bij log events.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 17:43:
[...]

even aanpassen dus, zet ook even vinkje bij log events.
TS zegt dat dat al goed staat....

Verwijderd

my bad
@ts: weet je zeker dat het alleen bij xp clients gebeurt (en altijd op dat moment?). als je geen errors krijgt lijkt me het eerder een hardware probleem (psu). gebruik je ibm director?

• Quantor
  • Niet online
de server staat helaas een uur rijden uit de buurt, dus even iets proberen is niet echt mogelijk. Ik wil morgen de bios update proberen en heb een standaard voeding "vrijgemaakt", even kijken of ik daarmee de IBM voeding kan vervangen.

vinkje bij log events kijk ik dan ook even na, maar ik geloof dat alles al goed stond.

iis5_rulez: zoals gezegd, ze hebben 1 win98 machine die geen enkel probleem veroorzaakt, verder zodra de 2 xp machines (waarvan 1 geleende laptop) ook maar iets opvragen een file of een sql sessie via de Afas client, dan reboot de server.

De XP client hebben ze al een tijdje (klein jaar) en gaf in het begin geen problemen, echter op een gegeven moment begon de server het probleem te vertonen, eerst 1x in een week ofzo maar daarna steeds vaker.

Ik zal m'n resultaten hier weer posten, meer ideeen zijn welkom

• Quantor
  • Niet online
Status: aangezien er een reserve hd aanwezig was op aanraden van IBM helpdesk, "snel" daar win2k server op geinstalleerd + servicepack 4 + active directory wizard doorlopen, client op domein aangemeldt, 1 directory van een usb hd gecopieerd naar de harde schijf en dat dan weer via de client proberen te kopieren naar de lokale hd van de client. Resultaat binnen 10 sec na het starten van het kopieren naar de client weer een automatische reboot, weer geen foutcode of memorydump.

Oplossing: Dell April aanbieding, dat wordt een Xeon 2.8 met 2 gig geheugen en, volgens mij, een goede chipset/mb (Intel E7520 ipv een VIA chipset in die IBM). Upgrade van 9 gig hd naar 73 gig is daarbij ook niet mis. Plus 3 jaar onsite service. Totale kosten 1000 euro. Lijkt mij een betere optie dan het moederbord van de ibm te laten vervangen.
Pagina: 1