[SuSE 9.2 / xFree86] Kom niet meer in grafische modus (KDE)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:12
Sinds gister heb ik naast WinXP ook SuSE 9.2 (via FTP) geïnstalleerd. Aangezien mijn ATI Radeon niet volledig herkend werd (geen hardware acceleratie gevonden) wou ik Catalyst voor Linux installeren.
Ik kon kiezen uit 3 versies, welke ik moest nemen hing af van de xFree86 versie die ik had. Als Linux newbie had ik natuurlijk geen idee, maar gelukkig was er een .sh bestand te downloaden waarmee ik dat kon bekijken. Resultaat: geen xFree86 gevonden.
Op xFree86.org vervolgens Xinstall.sh gedownload om te kijken welke versie ik moest hebben. Dit lukte, en vervolgens die gedownload. Daarna de installatie gestart, en na afloop de pc opnieuw opgestart.
Vervolgens kwam ik niet meer in KDE, maar in tekstmodus. Hier op GoT niet veel nuttigs gevonden, behalve iemand die niet meer automatisch in KDE kwam. Hij moest het zelf opstarten, door middel van startx.
Dit werkte bij mij niet, er werd een log-bestand aangemaakt waarin een aantal Warnings stonden en een Error, namelijk:
<b>(WW) RADEON: No matching Device section for instance (BusID PCI:1:0:1) found</b>
<b>Fatal server error: cannot run in framebuffer mode. Please specify busIDs for all framebuffer devices</b>
Zo te zien heeft de tweede met het eerste te maken. Mijn kaart (in het log-bestand aangegeven als Radeon 9600 AG (AGP)) stond niet in het lijstje, wel Radeon 9600 AP (AGP).

Is er iets wat ik kan doen om weer in KDE te komen? Wellicht xFree86 deïnstalleren?
Op Google vond ik dat dat kan door naar /var/log/packages te kijken wat er staat bij xFree86, en vervolgens met removepkg <Naam> het te verwijderen. Helaas bestaat /var/log/packages niet, en ook removepkg wordt niet herkend :(

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.

Full-stack webdeveloper in Groningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:13
suse 9.2 gebruikt x.org :) voor de rest kan ik je niet verder helpen het is een tijdje geleden dat ik een ati had :).

Neem aan dat je de readme van suse al gelezen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinal
Oke, dat is balen... x.org downloaden gaat nog wel lukken als ik tenminste een FTP server kan vinden, maar installeren gaat lastiger :/ zonder YaST (of is die ook in tekstmodus beschikbaar?)
En wat bedoel je precies met 'de readme' van SuSE? Er is vrij veel documentatie, maar ik zou niet weten waar ik naar moet zoeken...

Hm... ik vind net dit en het lijkt erop dat de Warning te maken zou kunnen hebben dat ik ook een TV aan mijn videokaart heb hangen. Ik ga eens kijken of het helpt als ik die los koppel. Niet dus...

[ Voor 35% gewijzigd door Spinal op 15-03-2005 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZanderZ schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 17:47:
Oke, dat is balen... x.org downloaden gaat nog wel lukken als ik tenminste een FTP server kan vinden, maar installeren gaat lastiger :/ zonder YaST (of is die ook in tekstmodus beschikbaar?)
...
Ja, Yast is in textmode beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinal
Ik ben nu iets verder, hier staat iets soortgelijks, dus dat heb ik geprobeerd en de videokaart gekozen die het meest op die van mij lijkt (Radeon 9700).
Bij het opstarten kom ik dan terecht op een blauwe achtergrond met drie vensters: xsm, TWM Icon Manager en xterm.
Vervolgens kan ik niks intypen en ik zie nog niet hoe ik vanuit hier weer in tekstmodus kom, maar ik zal eens proberen of ik op de een of andere manier Yast kan opstarten...

Inmiddels heb ik xFree86 weten te verwijderen en X.org te installeren, maar ik krijg weer dezelfde meldingen. Ik heb nog eens goed naar de lijst gekeken en de Radeon 9600 AP (ik heb ze eerder door elkaar gehaald) staat er toch echt wel tussen. In Sax2 staat ie er echter niet tussen...

[ Voor 23% gewijzigd door Spinal op 15-03-2005 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrowired
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-01 16:00
Hier kan je de ATI drivers voor SuSE 9.2 vinden die SuSE zelf beschikbaar stelt.

Volg de handleiding in de README file en dan zou 3D beschikbaar moeten zijn.
Let er op dat je in iedergeval de kernel source nodig hebt voor de build maar uit je verhaal valt op te maken dat je die al hebt.

Zolang de zon schijnt, blijf ik binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinal
Bedankt voor die link, ik ben er een eind mee gekomen, maar helaas niet tot het einde.
Als ik sax moet opstarten krijg ik de melding dat ik in runlevel 3 moet zitten, maar als ik 'init 3' intyp gebeurt er vervolgens niks. runlevel geeft ook doodleuk aan dat ik nog in runlevel 5 zit.
Misschien helpt het om Linux opnieuw te installeren, ik hoop maar dat de installatie is opgeslagen op de harde schijf, anders mag ik weer 1,3 GB downloaden :(

Pagina: 1