omni antenne bereik

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Phorze
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-05 20:29
Ik ben bezig met een wifi-project en ik had een aantal vragen.

Ik wil met een omni antenne een gebied van ongeveer 2,5 kilometer rondom overbruggen. En binnen dat gebied moet je bijvoorbeeld met een pda ontvangst hebben.

De antenne zal ongeveer op 100 meter hoogte komen. Hetgeen wat ik wil versturen is video [wm9/mpeg2] over ip, vanuit een tandberg encoder. Vanaf dat punt houd het een beetje op voor mij, hebben jullie ideen over de te gebruiken apparatuur/merken?

Ik heb altijd het idee gehad gooi er gewoon een joekel van een antenne aan en het werkt wel.. maar of dit zo is...

bovendien wil ik zon 2,5 miss wel 3 km verderop het mpeg2 signaal ontvangen met een richtantenne.

Graag jullie ideen hierover!

Groeten,

Floris

Verwijderd

heb je al gegoogled???

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:58

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Phorze schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 12:54:
Ik ben bezig met een wifi-project en ik had een aantal vragen.

Ik wil met een omni antenne een gebied van ongeveer 2,5 kilometer rondom overbruggen. En binnen dat gebied moet je bijvoorbeeld met een pda ontvangst hebben.

De antenne zal ongeveer op 100 meter hoogte komen. Hetgeen wat ik wil versturen is video [wm9/mpeg2] over ip, vanuit een tandberg encoder. Vanaf dat punt houd het een beetje op voor mij, hebben jullie ideen over de te gebruiken apparatuur/merken?

Ik heb altijd het idee gehad gooi er gewoon een joekel van een antenne aan en het werkt wel.. maar of dit zo is...

bovendien wil ik zon 2,5 miss wel 3 km verderop het mpeg2 signaal ontvangen met een richtantenne.

Graag jullie ideen hierover!

Groeten,

Floris
tja, dit is dus niet echt de bedoeling. Je hoeft echt niet alle wijshewid in pacht te hebben, maar dit is gewoon een kwestie van "Ik wil een wireless verbinding over zo'n 3 km , geef mij ff alle antwoorden".
Hier is voldoende over te vinden, zowel op het forum als met google.
Lees je eerst eens in zou ik zeggen.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Er is zat over te vinden op internet. Complete formules zijn er zelfs om te berekenen hoeveel db versterking je nodig hebt om het te kunnen halen. En handleidingen om een zelfbouw antenne te maken. Vergeet niet dat als je een signaal krijgt die krachtiger is dan 100mw je een vergunning ervoor moet hebben. En dat signaal wat jij wil hebben is zeer zeker >100mw.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:19
en met een omni antenne op 100m hoogte haal je het NIET.

Een omni heeft dan wel rondom bereik, alleen verticaal maar een paar graden (Afhankelijk van de versterking). De stralingshoek naar beneden is dus heel klein. Daardoor kom je pas na weet-ik-veel-hoever-vanaf-de-antenne pas op ooghoogte met je signaal, zit je dichterbij de antenne dan zit je dus " onder " het signaal

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-04 15:30

RammY

Dát!

Stel... jij zet die antenne op 100 meter hoogte (hoe je dat ook wilt doen want 100 meter is een flinke hoogte)..
Dan kun je er op rekenen dat je de eerste km geen bereik heb van dat ding.
Die straling gaat een flink stuk over je gebied heen.

Dan is het nog de vraag hoe veel mW je de uitgooit.
En hoeveel versterking die antenne heeft.

Zorg gewoon dat je een leuke omni koopt of zelf maakt en denk aub aan je aansluitkabel... niet te dun.. dus echt DIK!

En als jm op een hoogte van ong. een meter of 35/40 hangt moet je die 2.5 km wel kunnen halen.

Het mooiste is natuurlijk nog een richtantenne...
Die kun je trouwens ook zelf makkelijk maken!

/edit
Kijk voor zelfbouw tips es op DEZE LINK
En dan ff naar het WiFi gedeelte links :)

[ Voor 9% gewijzigd door RammY op 16-03-2005 11:10 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

RammY schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 11:05:
Stel... jij zet die antenne op 100 meter hoogte (hoe je dat ook wilt doen want 100 meter is een flinke hoogte)..
Dan kun je er op rekenen dat je de eerste km geen bereik heb van dat ding.
Die straling gaat een flink stuk over je gebied heen.

Dan is het nog de vraag hoe veel mW je de uitgooit.
En hoeveel versterking die antenne heeft.

Zorg gewoon dat je een leuke omni koopt of zelf maakt en denk aub aan je aansluitkabel... niet te dun.. dus echt DIK!

En als jm op een hoogte van ong. een meter of 35/40 hangt moet je die 2.5 km wel kunnen halen.

Het mooiste is natuurlijk nog een richtantenne...
Die kun je trouwens ook zelf makkelijk maken!

/edit
Kijk voor zelfbouw tips es op DEZE LINK
En dan ff naar het WiFi gedeelte links :)
Een richtantenne die meedraait met je PDA :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
Of je plaatst 3 sector antennes van 120 graden. Of 6 van 60 graden.

Dan heb je rondom bereik met grote versterking. Je kunt dan Biquads bouwen die een versterking van 10Dbi hebben. Maar voor meer informatie zou ik eens kijken op www.wirelessnederland.nl

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-04 15:30

RammY

Dát!

Orion84 schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 11:12:
[...]

Een richtantenne die meedraait met je PDA :?
Maar dan op de bovengenoemde manier :)

Deze advertentieplaats is te huur!

Pagina: 1