Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Micro development bordje met Ethernet + TCP/IP?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi all,

ik vraag me af of iemand hier ervaring heeft met TCP/IP op een embedded systeem. Ik ben (gewoon voor de leuk) op zoek naar een development bordje met Ethernet poort om wat web-based schakelingen mee te maken. Wie kan een bordje + toolsuite aanraden?

Het hoeft niet super uitgebreid te zijn. Ik ben op zoek naar iets met Ethernet poort. Als er een AD-converter, een stuk of 8 I/O poorten en liefst een serie LEDs of digit op zit ben ik al helemaal gelukkig. RS232 is helemaal mooi. Liefst zo gemakkelijk mogelijk te programmeren.

Wat het platform betreft: Ik heb ervaring met de 8051 en hoewel ik wel wat TCP/IP stacks heb gevonden is de 8051 een beetje aan de magere kant voor wat ik wil. Assembly is geen probleem, als ik maar gebruik kan maken van een bestaande TCP stack en liefst een webserver applicatie waar ik gebruik van kan maken.

Ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met dit soort toepassingen en zie daarom door de bomen het bos op zich nog niet. Het lijkt erop dat je voor "kant-en-klare" development/evaluation boards rond de $200 kwijt bent.

Ik vond onder andere dit development bord dat goed geprijsd is ($115) en best een vette configuratie lijkt te hebben vergeleken met de meeste die ik zag: veel Flash en SRAM, 4MB DRAM, 6x ADC met temperatuursensor, 2x RS232, interface voor een optioneel FPGA bordje... Ik ken alleen de H8S/2329 processor verder niet.
http://www.nuhorizons.com.../webserver/evalboard.html

Heeft iemand misschien ervaring met dit bord, de processor die erop zit, of andere tips voor een goed development bordje voor een embedded n00b?

Thanks!
u.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Misschien dat developement bordjes met een ARM processortje wat voor je kunnen zijn. Wat ook een mogelijkheid is, is om een FPGA bordje te nemen, er een softcore + ethernetmodule in te programmeren en er C code op te gaan runnen.

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:33
Ik heb voor een nieuw project op school deze besteld: klik

Specs zien er goed uit, en alles is te programmeren met C.
Hoop het van de week binnen te krijgen. en er wat mee te kunnen spelen.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 12:30
Onlangs stond er in Elektuur (hun vorige dikke zomereditie) nog een Microwebserver met interface waarop oa. temperatuursensors en andere op aangesloten worden. Kijk eens op elektuur of je die nog kunt bestellen. Alles zat er al in, was in C te programmeren, via netwerkkaart te configureren.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:50

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Misschien is een Tini( klik hier ) wel wat voor jou.

Zit linux op en je kan er gewoon java op programmeren.

Verwijderd

Topicstarter
Dank iedereen voor de suggesties :)

Die LPC2129 ARM ziet er heel goed uit the12be! ARM lijkt me een pre hebben, omdat je die dingen zo vaak tegenkomt. Heb je enig idee van wat ik verder nog nodig heb (tools, programmeerkabels etc.) om aan de slag te gaan hiermee? Een C-compiler is waarschijnlijk qua $$$ niet haalbaar vrees ik?

@ Tini: dat soort embedded Linux en/of Java devices vind ik ook interessant, maar op dit moment zoek ik iets wat een beetje low-level is!

Nogmaals dank!

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:33
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 13:42:

Die LPC2129 ARM ziet er heel goed uit the12be! ARM lijkt me een pre hebben, omdat je die dingen zo vaak tegenkomt. Heb je enig idee van wat ik verder nog nodig heb (tools, programmeerkabels etc.) om aan de slag te gaan hiermee? Een C-compiler is waarschijnlijk qua $$$ niet haalbaar vrees ik?
Lang leve de opensource community, en de gekken die overal wel een gcc compiler voor bouwen :P.

check deze site : http://www.gnuarm.com/resources.html
en dan vooral deze link. Stap voor stap uitleg op eclipse te gebruiken als ide.

En programmeren kan via isp. (dus gewoon serieel, via de ingebouwde bootloader).

[ Voor 6% gewijzigd door the12be op 15-03-2005 15:00 ]

• frickY
  • Laatst online: 21-11 10:33
Is een gehackte router niets voor je? Loopt hier een draadje over hoe je Linux op een router krijgt. Lijkt me dat je vervolgens in je favo taal aan het proggen slaat en het naar linix port, oid. Heb er ook weinig kaas van gegeten

[ Voor 14% gewijzigd door frickY op 15-03-2005 14:32 ]

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08 19:26
Bedoel je ook boards zoals op http://www.soekris.com/ of sla ik nu de plank mis?

• RetepV
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

frickY schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 14:31:
Is een gehackte router niets voor je? Loopt hier een draadje over hoe je Linux op een router krijgt. Lijkt me dat je vervolgens in je favo taal aan het proggen slaat en het naar linix port, oid. Heb er ook weinig kaas van gegeten
Inderdaad, als je toch ARM wil doen, zou ik echt voor zo'n Sweex routertje gaan. Die kosten geen drol (25-30 euro) en alles zit er op. Het is eventjes pielen om alle gegevens te vinden, maar dat hebben die mensen in die thread al gedaan. Voor de rest is het gewoon Linux wat er draait. Het flashen gaat makkelijk, en als je er een RS232 poort op zet kun je remote debug informatie uitwisselen.

Voor digitale I/O is het wat moeilijker, daar zul je op de één of andere manier wat I/O chips aan het boardje vast moeten hacken. Je zou er een paar 8255 PIA's aan kunnen interfacen, die zijn makkelijk overal aan te knopen.

Er zit zelfs een PCI bus op, maar die is niet naar buiten gebracht in de Sweex router. Dus tenzij je een fikse bos draadjes wil solderen kun je dat beter vergeten :).

Macbook Pro

Verwijderd

RetepV schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 16:45:
[...]

Inderdaad, als je toch ARM wil doen, zou ik echt voor zo'n Sweex routertje gaan. Die kosten geen drol (25-30 euro) en alles zit er op. Het is eventjes pielen om alle gegevens te vinden, maar dat hebben die mensen in die thread al gedaan. Voor de rest is het gewoon Linux wat er draait. Het flashen gaat makkelijk, en als je er een RS232 poort op zet kun je remote debug informatie uitwisselen.

Voor digitale I/O is het wat moeilijker, daar zul je op de één of andere manier wat I/O chips aan het boardje vast moeten hacken. Je zou er een paar 8255 PIA's aan kunnen interfacen, die zijn makkelijk overal aan te knopen.

Er zit zelfs een PCI bus op, maar die is niet naar buiten gebracht in de Sweex router. Dus tenzij je een fikse bos draadjes wil solderen kun je dat beter vergeten :).
Digitale I/O kan rechtstreeks op de processor (zitten een aantal GPIO pins op), maar je zou ook bv de usb poorten kunnen gebruiken, die je er op kunt tweaken.

Verder zit er geen PCI bus op, dat is alleen het geval bij de BGA package van de betreffende processor.

Verwijderd

Topicstarter
Een Sweex routertje hacken is voor nu een heel aardig idee!!

Heel relaxed dat de schakeling dan direct in een mooi kastje zit... En ik kan voor weinig geld experimenteren en een beetje met ARM assembly spelen. [ Edit: Hmm, het is MIPS. ] Als ik ooit nog meer IO capaciteit heb kan ik altijd nog overstappen naar een echt board.

Zo'n Sweex ga ik maar eens halen :)

Dank voor de tips @all!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 01:11 . Reden: MIPS ]

• frickY
  • Laatst online: 21-11 10:33
woei!
* frickY heeft eindelijk eens een nuttige bijdrage gedaan :P

succes :)

• RetepV
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Ach, WTF, het is inderdaad MIPS :+. Sorry!

Geeft ook niks, MIPS, ARM, het doet allemaal hetzelfde. Je moet alleen een andere switch aan je cross compiler mee geven :+.

Nog een interessante link: http://gcc.gnu.org/

Op RISC processoren zou ik niet gaan prutsen met assembly code. Het is wel grappig om te proberen, maar een compiler optimaliseert het toch veel beter dan jij. Je gebruikt een RISC processor pas goed als je er voor zorgt dat de pipelines zo veel mogelijk gevuld blijven. En dat is lastig wanneer je hand-codeert.

Mocht je toch liever met assembly aan de slag willen op een iets minder ingewikkelde processor, dan zou ik gewoon eens met Atmel AVR microcontrollers gaan spelen. Die zijn flash-programmable en kun je met een heel simpel schakelingetje via je printerpoort programmeren. De assembly code voor het apparaat is gewoon lekker ouderwetse 8-bits code en is prima met de hand te schrijven.

Bij Atmel kun je zelfs gratis samples aanvragen, zo heb ik een stelletje AT90S2313 (niet meer leverbaar, maar vervangen door het nieuwere type ATtiny2313) aangevraagd en binnen 2 weken gekregen. Bij Atmel kun je alles vinden om er op te ontwikkelen.

Je hebt er alleen geen TCP/IP voor, dat moet je zelf maken met een externe chip. Het nadeel is dat de ATtiny2313 eigenlijk te langzaam is en te weinig resources heeft voor ethernet (het gaat wel, maar heel beperkt). Dus dan zou ik inderdaad eerder voor het hacken van zo'n routertje gaan.

ATtiny2313: http://www.atmel.com/dyn/...uct_card.asp?part_id=3229

[ Voor 65% gewijzigd door RetepV op 16-03-2005 18:27 ]

Macbook Pro

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:01

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Kijk eens op LinuxDevices.com, daar worden zo'n beetje alle nieuwe embedded ARM/MIPS bordjes vermeld.

Zoek daar maar eens op XScale (en hier op GOT ook ;))

[ Voor 19% gewijzigd door styno op 17-03-2005 12:06 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Verwijderd

Topicstarter
Ja je hebt helemaal gelijk reteP... Op zo'n belachelijk overgedimensioneerd ding als de 175MHz MIPS cpu die in de Sweex zit, is assembly niet nodig en zelfs contraproductief. Maar ik kon aan het begin van het topic niet vermoeden dat al die brute rekenkracht voor 25Eur incl BTW beschikbaar zou komen ;)

Maar toch wil ik met simpeler processortjes/microcontrollertjes spelen op den duur. Dus zo'n Sweex is een leuke introductie maar uiteindelijk wil ik toch kleiner. Ik zag boardjes op creditcardformaat... dan weet je ook waar je 't voor doet. Atmel klinkt interessant. Alleen zelf boards solderen daar heb ik veel te lompe poten voor ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2005 13:25 . Reden: Typ0 ]

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-11 14:37
Deze heb ik pas besteld bij Futurlec, is dat niks voor je? Zit een 8051 op.

Verwijderd

Topicstarter
Yeah, weer een top suggestie!!

Ik moet zeggen ik heb altijd gedacht dat Tweakers een beetje voor de gamende 15 jarige jeugd was* maar ik ben echt verrast van de goede replies! Had ik dat een paar jaar eerder geweten had ik mezelf waarschijnlijk een hoop verbrande hardware bespaard ;)

Nogmaals bedankt dus!

* = Niet dat daar iets mis mee is verders ;)
Pagina: 1