Toon posts:

Netwerk management software gebruiken.

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben na lang zoeken en lezen dit programma tegen gekomen: WhatsUp Gold http://www.ipswitch.com/support/whatsup/index.asp

Nu is het de bedoeling dat dit programma servers/routers/switches.. op verschillende fysieke locaties kan monitoren. Ik heb het als test geinstalleerd gehad op de hoofdlocatie en daar ziet hij elk apparaat perfect in het netwerk (servers, clients, routers, switches, hubs..).

Maar wat is nu de beste manier om vanaf de hoofdlocatie ook alle andere locaties en hun netwerken te kunnen monitoren? Moet ik dan een webserver op de hoofdlocatie opzetten voor WhatsUp Gold, ik weet niet precies wat ik dan precies moet doen/instellen op de andere locaties etc.

situatie samengevat:
Op de hoofdlocatie moet via WhatUp Gold de status van het netwerk op eigen locatie en de andere 5 locaties te monitoren zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips/suggesties om mij verder te helpen? bedankt.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 07:01
Geef je definitie van monitoren eens ;) Wat wil je allemaal weten?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 11:54:
Geef je definitie van monitoren eens ;) Wat wil je allemaal weten?
Het belangrijkste is dat de verschillende routers/switches/hubs in de netwerken te volgen zijn en er gezien kan worden als er fouten optreden bij deze apparaten. Ook de hoeveelheid verkeer etc. die door b.v. door een router gaat is wel interessant om te 'monitoren'.
Echt dingen wijzigen vanuit WhatsUp Gold is niet wat nodig is en versta ik niet onder monitoren :)

Verwijderd

Move PNS > NT

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:07

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, als ik je zo lees snap ik niet helemaal dat je niet op MRTG bent uitgekomen. Zoek daar maar eens op, is ook heel veel over te vinden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
The_Eagle schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 13:35:
Mja, als ik je zo lees snap ik niet helemaal dat je niet op MRTG bent uitgekomen. Zoek daar maar eens op, is ook heel veel over te vinden :)
WhatsUp Gold heeft in principe alles wat ik nodig heb. Maar dat is het probleem niet, zie mijn vraag..

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Ik heb alleen een ouder versie van WhatsUp gebruikt en daarbij kon je instellen welke port je gebruikte om aan te geven of een server bereikbaar was of niet.

Het meest simpele is om dit dmv een ping te bepalen. Dus als je de server op de buitenlocatie kan pingen zou dat genoeg moeten zijn.

Verwijderd

Ik gebruik OCS Inventory. Als een client inlogt, start OCS d.m.v een inlogscript. Alle informatie van de betreffende client wordt opgeslagen in een database. Of het mogelijk is om servers, hub's en routers te monitoren weet ik niet.

Succes ermee.

Verwijderd

Topicstarter
JoetjeF schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 14:00:
Ik heb alleen een ouder versie van WhatsUp gebruikt en daarbij kon je instellen welke port je gebruikte om aan te geven of een server bereikbaar was of niet.

Het meest simpele is om dit dmv een ping te bepalen. Dus als je de server op de buitenlocatie kan pingen zou dat genoeg moeten zijn.
maar moet ik nu een webserver apart met WhatsUp Gold installeren op de hoofdlocatie en moet ik dan ook WhatsUp Gold installeren op de andere locaties ofzo? dit is mij nog niet duidelijk..

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 17:13:
[...]
maar moet ik nu een webserver apart met WhatsUp Gold installeren op de hoofdlocatie en moet ik dan ook WhatsUp Gold installeren op de andere locaties ofzo? dit is mij nog niet duidelijk..
Je moet WhatsUp zien als een applicatie die je network monitored en dat bijhoudt op het systeem waarop je dat geinstalleerd hebt. Een extratje is dat je WhatsUp ook kan configureren als web server zodat je vanaf elke willekeurige computer de WhatsUp gegevens kan bekijken.

Het lijkt me dat je één systeem wilt gebruiken die je gehele network monitored (dus zowel de hoofdlocatie als de bijlocaties). Daarvoor hoef je dus niets te installeren op andere locaties. Het nadeel is wel dat je een beetje extra trafic over je WAN lijnen krijgt, maakt dat lijkt me geen probleem.

Korte versie: Nee, je hoeft maar één WhatsUp systeem te installeren :P

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
ik gebruik whatsup al een paar jaartjes om een netwerk over 15 locaties te monitoren. printers/servers/routers enz
Je kan het gewoon op een of ander pc'tje of servertje erbij zetten en dan zowel locaal als via web browser bekijken.

Je moet dan een map maken en daar je servers en routers beetje overzichtelijk inzetten en goed instellen.

In het begin ben je veel tijd kwijt met netjes indelen enzo en waarschijnlijk als je klaar bent kom je er achter dat het anders moet :) en ga je weer opnieuw beginnen met de map te maken :)

maar daarna is het mega handig om super snel storingen op te sporen van printers/routers/servers/verbindingen die zijn uitgevallen.

Door dit proggie weet ik 9 van de 10x al dat er een storing is voordat de gebruiker de kans heeft gehad mij te bellen :)

Maar als het om een netwerk gaat van honderden locaties en vele hubs en servers dan lijkt mij whatsup wat minder geschikt.

[ Voor 8% gewijzigd door Thijs B op 15-03-2005 20:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraagje..

Ik heb nu het netwerk op locatie via snmp-scan in whatsup gold staan en ik vind het een goed monitor programma tot nu toe.

Nu wil ik ook van andere locaties (vestigingen) op zijn minst de switches (liefst ook de routers en hubs) vanaf hier op de centrale locatie kunnen monitoren.
Aangezien de switches op de andere locaties nog geen vast ip-adres hebben moet ik deze allemaal op alle andere vestigingen instellen via hyperterminal.

Nu is mijn vraag.. zodra ik de switches van een vast ip-adres heb voorzien, hoe kan ik deze dan via whatsup gold bereiken? ik kan namelijk nergens in de handleiding vinden van whatsup hoe ik op de een of andere manier een switch/router of hub op een andere fysieke locatie in whatsup kan krijgen en voortaan ook kan monitoren..

Ik geef toe dat ik nog lang niet op elk gebied evenveel verstand heb maar ik hoop op wat hulp ;)

Bij voorbaat dank

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:24

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

JoetjeF schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 14:00:

Je kunt inderdaad pingen, maar ook een "portscan" doen op een bepaalde poort om bv te zien of de webserver nog reageert. Dit alles kun je combineren met alerts via mail, sms etc.

Als je een switch of router kunt bereiken (pingen) vanaf de hoofdlocatie kun je hem ook monitoren in WhatsupGold. Je kunt trouwens het beste (en mooiste) zelf een map maken waarin de de te monitoren componenten opneemt. Dus per router of switch een object. Maar dat staat allemaal in de handleiding hoor.

[ Voor 22% gewijzigd door Bor op 04-04-2005 09:58 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1