Hmm, als dat die zaak uit 1996 betrof, daar traden de erven van Orff (de CB-componist) op tegen een house-producer die een Dance-bewerking van 'O Fortuna' gemaakt hadden... dat viel toen niet onder citaatrecht, maar onder 'bewerking' en op die gronden werd de plaat verboden, omdat daarvoor toestemming vereist was...
Overigens, een ander voorbeeld speelde recent in Frankfurt, waar de weduwe van Brecht een moderne uitvoering van de Dreigroschenoper van Berthold Brecht liet verbieden, een nieuwe theater regisseur wilde deze uitvoeren waarbij veel van de oorspronkelijke karakters vervangen waren door hiphoppers, en de oorspronkelijke teksten en muziek verwerkt waren via mixes, sampling en rap...
Wat is nu hieraan een beetje pijnlijk, Brecht schreef in de dertiger jaren deze Opera oorspronkelijk als een bewerking van een Schelmenopera door Christoph Pepusch en John Gay uit de 18e eeuw ...
Brecht maakte van de oorspronkelijke klassieke opera een cabaretachtige hedendaagse setting, welke in het berlijnse volksmilieu van de dertiger jaren speelde, vol criminaliteit, bedelaars en hoeren ... ('Mack the Knife' is ongeveer het beroemdste lied eruit, ook bekend uit de film The Bluesbrothers, gezongen door Cab Calloway)
Opera-liefhebbers vonden dat toen, in 1928, toen Brecht het stuk schreef, een belediging van hun 'hoogstaande kunst', en wilden het laten verbieden, wat een juridische strijd opleverde en een in de media uitgevochten rel over de moraaloosheid van zulke 'moderne' muziek, die geweld verheerlijkte.
De erven van Brecht vonden het nu weer een kwalijke zaak dat nu Brechts stuk zelf bewerkt werd tot een moderne versie, met zoiets afzichtelijks als hiphopper en rap erin verwerkt ...
Het duitse Urheber-Gesetz gaf hen helaas daartoe het recht, het stuk is verboden.
Om eerlijk te zijn, de auteurswet en sommige rigoreuze toepassingen en uitleggen ervan zijn me persoonlijk zeker niet heilig ... en vanuit een idee van autonome kunstenaars, vind ik het wel degelijk heel aanvaardbaar als mensen puur uit de wens een nieuw werk te scheppen ook een interssante bewerking maken, en daar valt volgens mij een goede mix onder ...
Natuurlijk is het wel lastig om daar een duidelijke grens te leggen, waarmee ook voorkomen wordt dat mensen op andere plekken op GoT gewone 'remixes' die door andere producers gemaakt zijn, dus geen eigen werk zijn en geheel onder copyright vallen gaan posten, onder het mom van, in AV mag dat toch ook?
Volgens mij is de beste methode dat te ondervangen gewoon duidelijk vastleggen onder welke voorwaarden, 'eigen' mixes gepost mogen worden:
Die moeten dan ook een werkelijk zelfstandig werk zijn (en geen 3 langere muziekstukken, snel aan elkaar geplakt)
Tevens is het essentieel dat er bronvermelding is, oftewel, de gebruikte fragmenten moeten gedocumenteerd zijn, in dat geval valt het onder standaard citaatrecht, en daar biedt de nederlandse copyright-wet wel gewoon een brede opening voor (de amerikaanse laat dat onder 'Fair use' vallen)
[
Voor 8% gewijzigd door
RM-rf op 17-03-2005 13:18
]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen