tips voor indeling nieuwe patchkasten

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Qwek
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-07-2023
Dames en heren,

Ik heb 2 patchkasten tot mijn beschikking en daar moet ik 400 outlets RJ45 in kwijt. Daarnaast moeten er 3 48 poorts switches in en een patchpanel voor circa 50 PBX aansluitingen.
Nu is de vraag hoe dit zo effiecient mogelijk in te delen valt. Ik heb al een beetje zitten stoeien met patch panels en ik vroeg me zo af of er standaarden zijn voor bv outlets per patchkast. Ik denk dat ik 200 outlets kwijt kan op 9x24 = 9U plus 5x een Cable management panel van 2U, zit ik dus samen op 19U.

Is dat realistich? Het lijkt me dat ik dan genoeg ruimte heb om bv switches te plaatsen of mijn PBX patchpaneltje.

Is het slim om de switches boven de patchpanels te plaatsen of juist niet? Is er iemand die ervaring heeft met het indelen van patchkasten en wat do's en don'ts voor me heeft?

Alvast mijn dank.

Qwek

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Switches midden tussen de patchpanelen inzetten, levert je de minste draden chaos op. Gewoon ff afvragen wat er gaat gebeuren, ik kan me namelijk zo voorstellen dat er op een werkplek ook ff snel een telefoon ingepatched moet worden, en ik hou er dan niet van als er dan 1 patchkabel van bovenin de kast naar helemaal onderin de kast gaat lopen.

• Qwek
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-07-2023
Heeft er iemand ideeën over het maximale aantal outlets wat nog redelijkerwijs in een patchkast past? Er zou met enig kunst en vliegwerk wel 400 stuks op 30U passen maar dan hou ik 12 over 3 switches en 48 PBX outlets. Niet fijn, maar ik spaar wel een kast uit.

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 17:00
Hoe hoog is jouw patchkast?

Hopelijk heb je switches die samen als een stack kunnen werken. In dat geval zullen deze boven elkaar geplaatst moeten (de verbindings kabels zijn vaak kort). Om de lengte van de patchkabels zo kort mogelijk te houden zouden de switches en de PBX aansluitingen in het midden gezet moeten worden.

Ik zou waarschijnlijk voor onderstaande indeling kiezen. Maar er is meer info nodig om de definitieve keuze te maken.

Indeling Patchkast 1 => 26 eenheden
1u 24x UTP
2u kabelmanegement
1u 24x UTP
1u 24x UTP
2u kabelmanegement
1u 24x UTP
1u 24x UTP
2u kabelmanegement
1u 24x pBX
1u 24x pBX
2u kabelmanegement
1u 48 poort switch
1u 48 poort switch
1u 48 poort switch
2u kabelmanegement
1u 24x UTP
1u 24x UTP
2u kabelmanegement
1u 24x UTP
1u 24x UTP

Hans van Zijl

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
ik kan je wel aanraden om op z'n minst gelabelde kabels te gebruiken en dan het liefst nog kleurtjes, dus bv telefonie groene kabels, vlans kleurtje enz.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zorg ook voor de juiste lengte van de patch-kabels.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:21
misschien een beetje offtopic, maar met welke kabelmanagement systemen hebben jullie goede ervaringen?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Pagina: 1