Toon posts:

HDD niet meer herkend na virus

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey

tot voor gister heb ik een week prettig met mijn nieuwe pc kunnen werken tot ik gister een viruswaarschuwing kreeg. naja ik dacht: "het zal wel" en ben doorgegaan met mn werk. daarna pc gereboot. nog steeds geen problemen. daarna weer pc reboot in BIOS: "set to defaults" gedaan maar toen ik daarnaa weer boote kreeg ik: "Boot failure, please insert disk in a".

ik ben opeen heel mijn hd kwijt. bios vind niks meer en als ik een windows setup draai dan kom ik ook niet verder want die zegt: "geen schijven gevonden setup sluit af".

ik weet nu echt niet meer waar ik verder moet en hoe het komt. heeft het iets te maken met dat virus of komt het door het terugzetten van bios. het gaat om deze SATA hd:

hitachi 120gb 8mb cache 7200rpm sata

Verwijderd

sowieso moet je als je xp gaat installen op een sata hd sata drivers laden vanaf een diskette door op f6 te drukken als xp daar om vraagt.

Misschien heb je door de bios defaults te veranderen de opstart volgorde van devices veranderd en zoekt ie dus niet meer naar je sata disk. Waarom loop je uberhaupt in je bios te kutten als het niet nodig is?

Verwijderd

Je zou eens op virussen kunnen scannen met Mcafee Stinger. Misschien dat het een boot-sector virus betreft.

Voor de executable en aanverwante informatie :

http://vil.nai.com/vil/stinger/

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 09:34:
sowieso moet je als je xp gaat installen op een sata hd sata drivers laden vanaf een diskette door op f6 te drukken als xp daar om vraagt.

Misschien heb je door de bios defaults te veranderen de opstart volgorde van devices veranderd en zoekt ie dus niet meer naar je sata disk. Waarom loop je uberhaupt in je bios te kutten als het niet nodig is?
naja ik moest in bios zijn omdat een vriend gister iets had ingesteld had wat me niet beviel. dus ik denk naja defaults eroverheen.

ik heb even met iemand gebeld en die kwam met het verhaal dat de sata drivers ofzo geinstaleerd moesten worden. het betreft dit moederbord: MSI 865PE NEO3-F.
Ik heb er geen floppy's of zo bij gekregen en ik heb alleen een cd: "drivers & utilleties", maar daar kan ik niet bij komen. nu heb ik op de site van MSI eens gekeken en daar kwam deze driver het meest in de buurt dackt ik: http://www.msi.com.tw/pro...art=1&kind=4&CHIP=4&COM=1

maar het is nog steeds niet mijn mobo en de install past ook niet op een flop.

ik weet het niet meer. ik wil me hd terug :'(

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2005 15:04 ]

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-03 18:35

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Op de cd staat wel een mapje wat je voor installatie van XP/2000 naar een diskette moet kopieren. Heb je toevallig nog een PC waar je dit kan doen? Zorg dat je dan alle mappen in die driver dir en de losse bestanden (oa oeminstall.txt) naar de root van een diskette kopieerd. Tijdens installatie op F6 drukken en de diskette aanbieden.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 15:00:
[...]
naja ik moest in bios zijn omdat een vriend gister iets had ingesteld had wat me niet beviel. dus ik denk naja defaults eroverheen.
Als je zelf al niet vertrouwd bent met het experimenteren met BIOS settings, waarom begin je er dan überhaupt aan? Maargoed, ik heb de indruk dat je BIOS je hdd gewoon niet herkent of dat je bootsequence verkeerd staat. Dat WinXP Setup je disk niet herkent, komt waarschijnlijk doordat je geen S-ATA drivers hebt gebruikt bij de setup (dat F6-verhaal wat meerdere mensen al hebben geopperd), maar dat heeft hoogstwaarschijnlijk niks met je probleem te maken. Wat nu? Ik zou het volgende doen:
- Check of je (SATA) BIOS je disk nog wel herkent. Dit kun je zien op of net na het POST scherm (afhankelijk van de implemenatie van het S-ATA gebeuren).
- Stel je bootvolgorde goed in. In jouw geval wil je booten van een 'SCSI controller' of iets als een 'bootable add-on card'.

Verwijderd

Topicstarter
naja zo erg is het nou ook weer niet gesteld met mij. ik weet verder wel ongeveer hoe bios in elkaar zit en ik dacht dat als ik "reset to defaults" dat het dan gewoon zo was als eerst.

dat van na het postscherm enzo: ik zie helemaal niks en BIOS zelf vind hem ook helemaal nergens meer terug. ik heb bij de bootvolgorde ook alleen maar mijn CD/RW staan.

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

bratos

Meh.

De s-ata drivers van de intel 865 chipset zijn plug en play tijdens Winxp setup. Je hoeft dus geen drivers op flop te hebben en ook geen f6 duwen tijdens setup. daarom kan je voor jouw mobo ook geen sata-flop downloaden.

Waarschijnlijk heb je met je bios defaults je SATA controller uit gezet of je bootsequence zodanig gewijzigd dat het mobo niet kijkt of er iets te booten valt van de sata controller, zoals koraks aangeeft.

eerst kijken dan zeiken

Verwijderd

Topicstarter
SATA controller uit gezet of je bootsequence zodanig gewijzigd
SATA controller uitgezet: ik heb heel bios 3x doorgewandelt en kon niks vinden wat er ook maar op leek.

je bootsequence zodanig gewijzigd: in mijn bootsequence staan nu alleen nog maar 1: A disk(floppy) 2: disabled 3:CD/RW

en als ik bij die 2 iets anders wil instellen heb ik keuze tussen: floppy en CD/RW

• NRGetic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-07-2024

NRGetic

Fanatic

Kijk maar is in de handleiding van je mobo, daar staat in hoe je SATA moet configureren...

I used to be schizophrenic, but we are okay now.

• Mujo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08-2021

Mujo

Nee hè?

Inderdaad, handleiding heb je nodig.
http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=623&kind=1

Daarin lees je waar je S-ATA instelling verstopt zit.

Gelieve niet te roken in mijn kantoorkamer!
Ik ben meer verslaafd aan sex, dan jij aan roken, maar je ziet mij toch ook niet neuken op kantoor?

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:07

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Grote kans dat je sata als SCSI in je bios staat. Mij een vriend van me was dat ook zo.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• koraks
  • Niet online
Op pagina 3-20 van dit manual staat hoe je S-ATA moet aanzetten. Alle instellingen daarvoor zitten onder 'Integrated Peripherals' -> 'On-Chip IDE configuration'. Ik zou 'ATA configuration' op 'P-ATA+S-ATA' zetten (default is volgens mij 'P-ATA Only'; dat zou je probleem verklaren) en 'S-ATA Keep Enabled' op 'Yes'.
Vervolgens moet je 'Combined Mode Option' op 'S-ATA First Channel' zetten en de 'S-ATA Port Definition' zodanig dat de poort waarop je hdd is aangesloten te hoogste boot-prioriteit krijgt (kijk dus ff op je mobo op welke connector je hdd zit aangesloten).

Met bovenstaande instellingen moet het boeltje weer werken. Met een beetje mazzel wordt je disk weer gedetecteerd en kun je onder 'Advanced Settings' IDE-0 weer in de bootsequence opnemen zodra je disk wordt gezien.

Volgende keer ff zelf het manual lezen, ok? :P

[ Voor 11% gewijzigd door koraks op 15-03-2005 18:26 ]

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

bratos

Meh.

jij bent wel aardig :> ;)

Overigens wel raar dat default settings de onboard sata uitzet. ik heb andere ervaringen met inteldragende mobo's.

eerst kijken dan zeiken

• koraks
  • Niet online
Dacht ik ook. Ben alleen vergeten m'n rekeningnummer erbij te zetten :Y)
Overigens wel raar dat default settings de onboard sata uitzet. ik heb andere ervaringen met inteldragende mobo's.
Ik ook ja, zeker met moderne S-ATA borden. Daar werkt S-ATA praktisch als snap-in replacement van P-ATA.
Pagina: 1