[LotusNotes]Querys maken? - Afwezigheidssysteem

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MetZyZteM
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11-2023
Goeiedag, ik ben bezig met het maken van een 'Afwezigheidslijst' voor het personeel, voor Lotus Notes.
Het maken van de DB gebeurt dus in Lotus Domino Designer.
M'n view bestaat tot nu toe uit de velden: Weeknummer, dag, datum, naam, status, bijzonderheden.

Alleen heb ik nu dus dat ik heel vaak (velden gescheiden door | ):

week 11| maandag | 14-03-05 | naampersoon1 | Status_Aanwezig
week 11| maandag | 14-03-05 | naampersoon2 | Status_Aanwezig
week 11| maandag | 14-03-05 | naampersoon3 | Status_Aanwezig
week 11| maandag | 14-03-05 | naampersoon4 | Status_Aanwezig

onder elkaar krijg.. Het liefst zou ik per week een overzicht willen zien, wie op welke dag afwezig is. Heeft iemand enig id? Uit m'n beetje PHP-MySQL ervaring zegt me dat ik ergens een query er op los moet laten, maar hoe? Op google vond ik slechts een paar DB-search dingen, ik word daar nix wijzer uit. Iemand die me kan helpen??

Verwijderd

Je zou je eerste kolom categorized kunnen maken, dan wordt er maar een entry weergegeven. Dit kun je ergens bij de sorteer-opties doen.
Als je dan ook nog "show twistie when view is categorized" aanvinkt, wordt er ook het driehoekje getoond waar je op kunt klikken zodat het per week uitklapt.

Querys gebruik je niet in Notes, het is geen relationele database. Je hebt formulieren met daarop velden die een soort sjabloon zijn om documenten mee te maken (dit zou je als records kunnen beschouwen). De documenten raap je bij elkaar met views en de daarbij horende view-selecties.

Je kunt wel full-text queries samenstellen maar dit is geen SQL. Je hebt wel Notes-SQL, zodat je via ODBC je Notes-databases aan kunt spreken, maar hier heb je in Domino Designer natuurlijk niets aan.

Overigens is http://www-10.lotus.com/ldd/46dom.nsf/ een hele goede bron voor informatie, al is het forum daar nogal beroerd.

• MetZyZteM
Tnx voor je reply, weer wat geleerd over Lotus Notes. Jammer dat het niet echt mogelijk is op deze manier. Ik zou niet weten hoe ik dit nu zou moetten oplossen.

Categoriseren heb ik al geprobeerd, maar dat resultaat vind ik niet voldoende.
Het liefst zou ik een overzicht hebben wat er ongeveer zo uit ziet:

Week 11
-naam-MaandagDinsdagWoensdag etc.
Jaaphele dag
Keeshele dagsmiddags
Kooshele dagsmiddags

Ik wou dit proberen te maken in een Page, met computed text, iemand misschien betere ideeen? Alles is welkom, alleen moet het verplicht onder Lotus Notes omdat alles hier in de organisatie er op draaid. iig, tnx 4 reply!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:14

Peetman

Tjah....

Je moet dit eigenlijk wel met een view doen. De display opties van een view zijn voldoende. Je kan wat met categorisatie en totalen doen. Als je een kolom voor een week maakt. Daarop categoriseer je, vervolgens maak je per dag een kolom. Hierop kan je dan met een field formula wel wat uithalen.

/edit
Ik weet overigens zeker dat het kan, wij hadden het namelijk zo in onze urenregistratie. Helaas is het design voor mij gesloten, dus kan je alleen verder helpen met wat suggesties.

[ Voor 25% gewijzigd door Peetman op 15-03-2005 10:54 ]

Verwijderd

Wat je zou kunnen doen is een form maken met een embedded view, en daarin de "show single category"-optie invullen.

Op dit form maak je dan een keuzeveldje waarin je bijvoorbeeld met een lookup al je weeknummers/namen die er zijn in zet.

Je zet een embedded view op dit formulier (de view die gecategoriseerd is op weeknummer), en in de optie bij "Show single category" zet je dan de veldnaam. Als je dan ook nog bij het weeknummer-veld de optie aanklikt dat het document gerefreshed moet worden bij een verandering van het veld, dan zal de view elke keer de desbetreffende categorie laten zien die bij die week hoort.

Dit lijkt het meest op wat je wilt denk ik, bij een view krijg je altijd een lijst van alle beschikbare weeknummers.

Hmm, had vorige reply niet zo goed gelezen, misschien heb je nog wat aan deze.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2005 11:10 ]

• MetZyZteM
Wederom bedankt voor de reply's, ik ga er vanmiddag mee aan het worstelen. Eventuele results post ik natuurlijk hier wel even. bedankt!
Pagina: 1