Toon posts:

sluitertijd van een webcam verhogen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo
dit is misschien een rare vraag maar misschien ook een typische tweaker-vraag.
Ik wil namelijk de sluitertijd van mijn webcam (logitech quickcam messenger) manueel kunnen verhogen. Met de bijgeleverde software kan ik maar tot 1/5s gaan, ik zou tot 10s willen gaan.

Vermits dit de maximale sluitertijd betreft, zie ik niet direct een probleem voor de hardware.
(Misschien wel meer ruis enz, maar echt schadelijk denk ik niet dat het is)

Ik heb daarom een sterk vermoeden dat dit mogelijk moet zijn door de drivers te tweaken. Maar jullie moeten mij helpen, want ik weet helemaal niet hoe ik dit zou moeten doen.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
lijkt me lastig daar een webcam niet met een elektronische danwel mechanische sluiter werkt, maar middels blanking. De chip moet dus 10 secs niet geblanked worden; wat ik vooral denk is dat je heel veel ruis gaat krijgen. Op een normale webcam met een sluiter van 1/10 zit je al tegen aardig wat ruis aan te kijken, op 100x zoveel is het beeld simpelweg niet meer te doen.

Waarom wil je dat eigenlijk? :)

[ Voor 7% gewijzigd door HunterPro op 15-03-2005 07:47 ]

Verwijderd

Kijk eens op een aantal sterrenfotografie-sites. Ik heb daar nl. wel wat cameramodificaties gezien, oa om de filters te verwijderen, de lensopening te vergroten, de sluitertijd aan te passen en de ruis te verminderen. Als er iemand weet hoe je extreem lange sluitertijden kunt 'unlocken' dan zijn hun het wel imo.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2005 07:49 ]

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-08 09:37

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

denk fotograferen van sterren oid :)

*nutteloos

[ Voor 25% gewijzigd door powerflux op 15-03-2005 07:49 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
powerflux schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 07:49:
denk fotograferen van sterren oid :)

*nutteloos
met de hoeveelheid ruis die je dan krijgt kun je de oorspronkelijke ster niet meer uit de ruis plukken...

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-08 09:24

Maasluip

Kabbelend watertje

Eventjes terminologie goed krijgen: je wil dus een lagere (=langere) sluitertijd, geen hogere (kortere) sluitertijd.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dit idd voor sterrenkundige doeleinden gebruiken.
Ik wil daarom ook eerst eens de ruishoeveelheid in functie van de sluitertijd uitzetten. Als daaruit blijkt dat de drivers niet voor niets tragere sluitertijden dan 1/5s blokkeren, dan leg ik mij daar wel bij neer.
Maar CCD-s werken doorgaans beter (produceren minder ruis) bij lagere temperaturen. (dan kan ik er achteraf nog een koeling op zetten). Ik vervloek mijzelf trouwens nog altijd dat ik een CMOS-webcam heb gekocht.

Maar kan iemand mij zeggen hoe ik die drivers zou kunnen veranderen? Iemand heeft mij al een methode voorgesteld waardoor je de schuifregelaar die de manuele sluitertijd regelt kunt aanpassen. Maar die wordt op één of andere manier nog gelocked.
Pagina: 1