Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ledjes tekening met dimmertje

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hoi,
ik wil graag onderstaand schema solderen, maar weet wat voor een dimmer (welke waardes) ik er voor nodig heb?

Ik wil velle ledjes gaan gebruiken, maakt dit nog uit voor de waardes?

Of anders: Kan iemand me een formuletje ofzo geven zodat ik het zelf even uit kan rekennen? Dat ik bijv. alleen 1 waarde van de ledjes verander en dan direct zie wat voor een dimmer ik nodig heb?

Pot metertje zal het wel worden zeker?
tnx!

Afbeeldingslocatie: http://www.mirdesign.nl/plaatjes/licht.jpg

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dit gaat je zowiezo niet lukken: wat er waarschijnlijk gaaat gebeuren is dat 1 van de blauwe lampjes aangaat (daar gaat alle stroom doorgeen lopen) en de rest niet. Je moet in ieder geval in serie met elke led een weerstand doen.

Daarna kan je wel in serie met dat geheel 1 enkele potmeter doen van, sja, noem es wat, 4,7K ofzo. Daarmee moet je je ledjes vrij goed kunnen dimmen.

[ Voor 26% gewijzigd door Sprite_tm op 14-03-2005 23:04 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Mir
  • Niet online
repainted! ;)

4,7K zeg jij?

is dat voor alle soorten ledjes een beetje goed?

Verwijderd

Velle ledjes ken ik niet, wellicht dat je 'felle ledjes' bedoelt. Zoals je zelf wellicht kunt bedenken is dat een nogal ruim begrip. De optimale spanning/stroom verschilt namelijk per led. Stel dat je ledjes 1.5volt bij 20mA willen hebben (nogal lage spanning imo, maar je hebt maar een spanningsbron van 9v), dan reken je de benodigde spanning voor de weerstand als volgt uit:

U_weerstand = 9 - (1.5 * 5) = 9 - 7.5 = 1.5 V
I_weerstand = 20mA

R = U / I = 1.5 / (0,0020) = 750 ohm.

Uiteraard is dit een voorbeeldje, waarschijnlijk zit sprite er een stuk dichter in de buurt (1.5 volt is laag gekozen, 20mA is hoog gekozen).

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Om op Emiel door te gaan: Als je dan in serie met het benodigde 750 ohm weerstandje ook nog een potmeter van 4,7K ofzo zet, moet je ze kunnen dimmen. Ik zou wel de berekening van Emiel nog even zelf nadoen: 1.5V is zoals gezegd wel erg weinig voor een wit of blauw ledje.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

nee dit gaat je niet lukken
high brightnes leds hebben een minimale spanningsval van 3.2 volt
je kan het zaakje beter aan je 12 volt hangen en daar op een lm317t hangen das een 1A spanningsdeler

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-11 20:49
je kunt ze toch ook gewoon parallel schakelen ?
de stroom wordt verdeeld maar de spanning blijft wél gelijk.

Verwijderd

Als je even post wat de spanning en stroom is die 1 zo'n ledje gebruikt, dan kunnen we een stuk verder komen :)

• Mir
  • Niet online
Goeie morgen! :)

Ik weet nog niet welke ik wil nemen eigenlijk..
wilde even wat voorwerk doen voordat ik me naar de electro boer ging bewegen :)
Moet wel een beetje weten waar ik het over heb natuurlijk..

kenny--> Ik had eerst een parallel schakeling maar sprite zei dat het me niet ging lukken.. vandaar de serie schakeling..

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-11 20:49
zelf ben ik ook bezig met ledjes voor mijn glowpad en hiervoor gebruik ik 3 blauwe leds (gekocht van world led ) en slaat ik aan op mijn usb poort.. (uiteraard usb)

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-11 16:22
Op metku.net kan je een weerstandenuitrekenaar vinden:

http://www.metku.net/inde...th=mods/ledcalc/index_eng

• Mir
  • Niet online
Deze lichtjes gaan dienen als maan ;)
Ze gaan s'nachts aan voor maan-verlichting in m'n aquarium! :)

Hoe zit het met parallel of serie? Kan het beide? Wat is beter?

Verwijderd

je kan het beste elke LED in serie zetten met een weerstand; en deze "setjes" weer parralel schakelen. Dit werkt altijd stabiel ledjes wijken nogal eens af in prakteik(in weerstand en stroom verbruik).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2005 20:18 ]

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Zoveel blauwe en witte leds in serie gaat niet lukken. De brandspanning van dergelijke leds ligt nogal hoog (in de range 3-5 volt afhankelijk van de led)...

Alle leds parallel zetten met 1 weerstand in totaal zou een optie kunnen zijn als alle leds gelijk zijn, echter je gebruikt verschillende kleuren met verschillende brandspanningen en stromen.

In jou geval kom je dus uit op 1 weerstand per led, die weerstand is vrij simpel te berekenen.

R = (batterij spanning - brandspanning van de led) / stroom door de led

Die gegevens zul je dus even bij je ledje moeten zoeken.

Een groot nadeel van deze methode is dat het stroomverbruik redelijk hoog ligt, leds in serie is zuiniger maar gezien je lage batterijspanning geen optie.

Mocht je die gegevens nou niet kunnen vinden.. plak een weerstandje van 1k voor een led, zet er spanning op en meet de spanning over de led. De spanning over een led is binnen zijn werkgebied vrijwel constant. De led moet daarbij wel branden ! brand de led niet dan verlaag je de weerstand naar 470 ohm o.i.d.

De ideale werkstroom voor je ledje is wat listiger. je kunt de weerstand met kleine stapjes verlagen net zolang tot de led niet meer feller gaat branden, met het risico dat je je ledje sloopt. zie je de kleur van het licht veranderen dan ga je zeker te ver..

De juiste gegevens bij je ledje zoeken zou je dus ene hoop ellende schelen.

Dan nog het dimbare karakter van het geheel.. je kunt de voorschakelweerstanden wat kleiner nemen en dan alle leds gezamelijk een potmeter geven die dat verschil aanvult.. daarmee is het geheel regelbaar te maken. Maar denk er aan dat die leds bij elkaar flink stroom verbruiken. Neem dus wel een potmeter die sterk genoeg is daarvoor

PWM regeling blijft een nettere en efficientere methode.

IP Rocks

• Mir
  • Niet online
Ik ga geen batterij gebruiken maar een adaptor.. die levert die waardes die in de tekening staan (oude telefoon adaptor)..

verbruik maakt dus niet zo veel uit..
krijg ik die leds dan wel vel genoeg?

• Mir
  • Niet online
Goeie morgen,

na wat beraad ;) heb ik een nieuw schema gemaakt.

Bedoeling is dus dat ik de blauwe leds en de witte leds per groep kan aansturen qua lichtsterkte.

Klopt mijn schema hieronder dan?

Afbeeldingslocatie: http://www.techart.nl/xtra/bluppielight.gif

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
ben je gek op kortsluiting of zo........

Haal die diodes weg en sluit ze niet op de min pool aan.

Je hebt al een stroom kring:
+ --> led --> min
en niet nog eens extra + --> diode --> min

• Mir
  • Niet online
Ja ;(

dat was mijn oud plaatje.. maar m'n FTP hapert even.. sorrie sorrie :D:D

Hij staat goed zo.. hehe.. ;) :X

Maar zoals het plaatje _nu_ is, is dat wel goed?

[ Voor 38% gewijzigd door Mir op 16-03-2005 10:09 ]

• kippy
Ja dit zou wel werken, vergeet niet dat de potmeters niet te klein mogen zijn. Dus geen instel portmeters gebruiken maar draai potmeters. voor de rest moet dit goed werken. En nog een weerstand in serie met je potmeters schakkelen anders zou je je led's op kunnen balzen. Lijkt me niet de bedoeling ;)

• Mir
  • Niet online
Dus direct achter elke potmeter een weerstand zetten?

Hebben potmeters dan een bereik van bijv. 0 tot 1000 ohm ofzo? Heb je ze niet die al een basis van 470 hebben en gaan tot bijv. 1000?

En ja, wilde zowieso al draaibare hebben :)

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Dat laatste plan is al beter.
Allereerst een led is een stroomgestuurd element, waar verder een spanningsval over is. Je moet dus de stroom als basis nemen en verder zorgen dat de totale spanningsval kleiner is dan de voedingsspanning.
Dus stel 2,5v op 9v voeding is maximaal 3 leds. Verder Kun je het beste dan de weerstand in serie daarmee zetten waarmee ze normaal werken en tevens een potmeter. Anders kunnen je leds kapot gaan als de potmeter naar de kleinere waardes brengt.

Dus dat komt er zo ongeveer uit te zien

9V-weerstand-potmeter-led-led-led-GND

Om nu de juiste weerstands waarde te berekenen neem je de stroom die de led nodig heeft. Verder bereken de de spanning die over de weerstand moet vallen.Voor 3 leds: 9V- (3*spanningsval led).
Dus stel 20mA voor de leds en 1,5V over de weerstand. R=U/I dus R=1,5V/20mA=75 ohm. Nu is dat geen standaard waarde dus neem je gewoon de dichtsbijgelegen waarde dat is in dit geval 68ohm of 82ohm.
Standaardwaarden volgens E12 reeks: 10, 12, 15, 18, 22, 27, 33, 39, 47, 56, 68, 82
Deze zijn uiteraard ook in tienvouden te krijgen.

• kippy
Mir schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 10:51:
Dus direct achter elke potmeter een weerstand zetten?

Hebben potmeters dan een bereik van bijv. 0 tot 1000 ohm ofzo? Heb je ze niet die al een basis van 470 hebben en gaan tot bijv. 1000?

En ja, wilde zowieso al draaibare hebben :)
Ik zou het als volgt doen, idd een weerstand van 470 Ohm met daar achter een potmeter van 1k. Ik zou zelf een potmeter met ingebouwde schakelaar nemen, zodat als je de potmeter op minimaal draait dat je dan ook meteen de panning voor de led's die daar achter geschakeld zitten uitschakkeld.

en nee een potmeter met een berijk van 470Ohm of iets dergelijks tot 1K bestaant niet.

• kippy
3xhaas schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 10:53:
Dat laatste plan is al beter.
Allereerst een led is een stroomgestuurd element, waar verder een spanningsval over is. Je moet dus de stroom als basis nemen en verder zorgen dat de totale spanningsval kleiner is dan de voedingsspanning.
Dus stel 2,5v op 9v voeding is maximaal 3 leds. Verder Kun je het beste dan de weerstand in serie daarmee zetten waarmee ze normaal werken en tevens een potmeter. Anders kunnen je leds kapot gaan als de potmeter naar de kleinere waardes brengt.

Dus dat komt er zo ongeveer uit te zien

Om nu de juiste weerstands waarde te berekenen neem je de stroom die de led nodig heeft. Verder bereken de de spanning die over de weerstand moet vallen.Voor 3 leds: 9V- (3*spanningsval led).
Dus stel 20mA voor de leds en 1,5V over de weerstand. R=U/I dus R=1,5V/20mA=75 ohm. Nu is dat geen standaard waarde dus neem je gewoon de dichtsbijgelegen waarde dat is in dit geval 68ohm of 82ohm.
Standaardwaarden volgens E12 reeks: 10, 12, 15, 18, 22, 27, 33, 39, 47, 56, 68, 82
Deze zijn uiteraard ook in tienvouden te krijgen.
Grapjas, 3 keer spannings val, no way. De led's staan niet in serie maar parallel. Dus je hebt maar 1 keer pannings val. voor de rest klopt het wel wat je zecht.

je hebt dus 9-2,5v/20mA=...Ohm

• Mir
  • Niet online
3xhaas schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 10:53:

Maar dan ga jij uit van led's in serie? Dat heb ik liever niet omdat alles uitvalt bij 1 stuk ledje.
Tnx voor je uitleg!

Kippy: Bedankt, ik ga inderdaad zo'n ingebouwde schakelaar gebruiken..

Geheel wil ik in een mooi plastic doosje stoppen met een uit/aan knop etc. erbij :)

• 3xhaas
Als er 2.5v spanningsval over de leds is en ze 20mA nodig hebben wel ja. Ow ze staan nu niet in serie, dat kun je beter wel doen. Als je ze parallel zet heb je voor iedere led een weerstand nodig ivm het stroomafhankelijke element. Dat had ik niet goed gezien, maar het staat wel goed in mijn verhaal.

[ Voor 76% gewijzigd door 3xhaas op 16-03-2005 11:07 ]

• 3xhaas
Wat eventueel ook kan IS als volgt:
9V - Potmeter - weerstand -led - GND
weerstand - led - GND
etc etc

Ik zal wel even een tekeningetje maken.
Btw een led gaat niet zo snel stuk zolang er niet teveel stroom doorheen gaat. Niet zo snel is iets van vele jaren brandtijd dacht ik.-

• kippy
3xhaas schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 11:05:
Als er 2.5v spanningsval over de leds is en ze 20mA nodig hebben wel ja. Ow ze staan nu niet in serie, dat kun je beter wel doen. Als je ze parallel zet heb je voor iedere led een weerstand nodig ivm het stroomafhankelijke element. Dat had ik niet goed gezien, maar het staat wel goed in mijn verhaal.
Het zijn 2 groepjes van de zelfde typpe led's (teminste daar ga ik van uit) in dat geval moet dat niet zo heel veel uit maken, het is wel beter maar in dit geval niet noodzakkelijk.

• Mir
  • Niet online
Ja,

het zijn inderdaad 2 groepen van dezelfde led's

Is dan niet gewoon dit goed genoeg:

9v - potmeter - weerstand - [led] - GND

waarbij [led] meerdere led's parallel kunnen zijn..
dus dat je per groep gewoon maar 1 weerstand pakt..

• kippy
Mir schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 11:17:
Ja,

het zijn inderdaad 2 groepen van dezelfde led's

Is dan niet gewoon dit goed genoeg:

9v - potmeter - weerstand - [led] - GND

waarbij [led] meerdere led's parallel kunnen zijn..
dus dat je per groep gewoon maar 1 weerstand pakt..
Wat ik dus zij, dit moet goed kunnen. Anders moet je wer moeilijk gaan doen.

• Speeder
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11 15:06

Speeder

42 ;)

Ehm, heb je wel eens het progje Electronic workbench uit geprobeerd?

In dat progje kan je makkelijk een proef-opstelling maken van wat jij wil doen ;)

ff gegoogled voor je, kijk eens op deze site
daar staan een aantal progs die je wel verder kunnen helpen

[ Voor 33% gewijzigd door Speeder op 16-03-2005 11:31 ]

'I refuse to prove that I exist' says God 'for prove denies faith, and without faith I am nothing' - Douglas Adams - (The Hitchhiker's Guide To The Galaxy)

• 3xhaas
Als je leds parallel gaat schakelen met maar 1 weerstand in serie met ze allemaal zullen ze niet allemaal even fel branden. De felheid van een led hangt van de stroom af die erdoorheen gaat. Nu is geen enkele led precies hetzelfde, daardoor zal er door de ene led meer stroom gaan dan door de andere. De beste opties die je hebt heb ik in een tekeningetje gezet voor je.

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/utmasterhaas/files/leddimmer.GIF

Bij de parallel schakeling neem je voor de weerstand dus:weerstand = (9V-spanningsval led)/stroom led

Bij de serie schakeling: weerstand = (9V - (aantal leds)*(spanningsval leds)/stroom led)

• Mir
  • Niet online
Uhm, nee.. nog nooit van gehoord :)

Maar ok, dan ga ik vanmiddag met dat idee naar de electronica boer ;)

ga ik het eigenlijk redden met mijn voeding?
Ik weet natuurlijk nog niet de preciese waardes van de ledjes..

maar 9/5 = 1,8v per led (als die berekening juist is :X )

is dat voldoende?

• kippy
En dat zelfde probleem heb je dan niet met die potmeter....... Heb toch flink wat electro kennis. Kan er wel een beetje logica in zien. Maar zou het mooi vinden als je mij dat uit kan leggen, heb ik weer wat geleerd :)

• Mir
  • Niet online
3xhaas schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 11:28:
Als je leds parallel gaat schakelen met maar 1 weerstand in serie met ze allemaal zullen ze niet allemaal even fel branden. De felheid van een led hangt van de stroom af die erdoorheen gaat. Nu is geen enkele led precies hetzelfde, daardoor zal er door de ene led meer stroom gaan dan door de andere. De beste opties die je hebt heb ik in een tekeningetje gezet voor je.

[afbeelding]

Bij de parallel schakeling neem je voor de weerstand dus:weerstand = (9V-spanningsval led)/stroom led

Bij de serie schakeling: weerstand = (9V - (aantal leds)*(spanningsval leds)/stroom led)
ok cool :)

Kan je misschien een tekeningetje maken met die 2e groep er ook bij (van 2 leds) zodat ik die kan uitprinten en dan direct vanmiddag kan laten zien? Ik ben er nog niet over uit welke vorm (misschien dat je ze beide kan maken? :X :) ) (Ik wil per groep 1 potmeter :) )

Serie ziet er mooier uit etc.. (beter te maken)
Wat raden jullie me nou aan? Want led uitval is dus geen issue..

bedankt!! :)

• 3xhaas
Of die 9v genoeg is hangt er vanaf hoeveel spanningsval over de leds is. Die gegevens zou je electroboer moeten hebben. Van de leds moet je dus weten hoeveel stroom ze nodig hebben en wat de spanningsval is.

Wat betreft die potmeter. nee daar heb je dat probleem niet. Het gaat er dus om dat een led niet spanningsgestuurd, maar stroomgestuurd is. Als je ze dus direct zonder weerstand schakelt is de stroom die door de led alleen afhankelijk van de led, aangezien we niet in een ideale wereld leven zijn die niet identiek aan elkaar. Met als gevolg dat er meer stroom de ene gaat dan door de andere en dus de ene feller brandt dan de ander. Waardoor sommige ook sneller stuk kunnen gaan. En dan kun je kettingreactie krijgen omdat dan door de volgende ook weer teveel stroom gaat etc.
Als je nu een weerstand in serie met de led zet, zal deze grotendeels de stroom gaan bepalen omdat de invloed van de weerstand veel groter is op de stroom/spanning.

Als ik jou zou ik gewoon voor de serieschakeling gaan of een combinatie van serie/parellel schakeling.
(meerdere leds in serie in een tak van de parallele schakeling).

Als volgt dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/utmasterhaas/files/leddimmer2.GIF

[ Voor 4% gewijzigd door 3xhaas op 16-03-2005 11:49 ]

• Mir
  • Niet online
3xhaas schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 11:45:
Als ik jou zou ik gewoon voor de serieschakeling gaan of een combinatie van serie/parellel schakeling.
(meerdere leds in serie in een tak van de parallele schakeling).

Als volgt dus:
[afbeelding]
Dat schema klopt niet omdat je maar 1 potmeter hebt :)
Maar jouw voorkeur gaat dus naar:

Serie
code:
1
2
9v - potmeter - weerstand - led - led - led - GND
    \ potmeter - weerstand - led - led     /

?
Of kan ik beter:

Parallel
code:
1
2
3
4
5
6
7
9v - potmeter - weerstand - led - GND
               \ weerstand - led/
               \ weerstand - led/

\ potmeter - weerstand - led / 
                 \ weerstand - led/

doen?

Liever heb ik Serie omdat dat makkelijker te bouwen is.. maar als jullie zeggen: NEE! doe parallel ga ik daar blindelings in mee mits onderbouwd ;)

• 3xhaas
ik zou juist serie gaan, omdat je miinder componenten nodig hebt en wat makkelijker is inderdaad. Ik dacht dat je ze allemaal met 1 potmeter wilde regelen, zo niet kun je natuurlijk de hele schakeling herhalen voor meerdere regelbare ledjes.

• Mir
  • Niet online
Ik heb er nu dit van gemaakt (Paint! :/ ;) ):
Afbeeldingslocatie: http://www.techart.nl/xtra/licht.jpg

Dan ben ik er zo toch? :)
Kippy, wat vind jij ervan?

alleen nog even de waardes berekennen!

[ Voor 9% gewijzigd door Mir op 16-03-2005 12:04 ]

• 3xhaas
ziet er prima uit zo ja

• kippy
Ja helemaal goed

• Speeder
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11 15:06

Speeder

42 ;)

Als je nou ff op http://www.circuitsonline.nl gaat kijken daar staan progjes waar mee je makkelijk de waarde kan berekenen :)

'I refuse to prove that I exist' says God 'for prove denies faith, and without faith I am nothing' - Douglas Adams - (The Hitchhiker's Guide To The Galaxy)

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
ik zou niet voor een potmeter gaan met zoveel leds maar met een pwm-sturing, dat is met een 555 timer makkelijk te maken. kijk maar eens bij de link hier inde post boven mij staat er geloof ik ook ergens tussen

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Mir
  • Niet online
Ok, misschien voor jullie standaard etc..

maar het totaal werd: €21,- !!! Dat vond ik way to much! En heb het dan ook niet gedaan.

Is dit belachelijk veel geld of klopt het wel een beetje?

2,50 per led
3,50 per potmeter
2,70 per 10 meter snoer
? per Weerstand

Ik vond het nogal wat geld... :-/ Niet verwacht!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Volgensmij heb je hele dure potmeters, trimpotmeters zijn veel goedkoper, kleiner en doen het net zo goed.
Die zien er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.rpelectronics.com/Data/PT10H2.JPG

[ Voor 27% gewijzigd door Cassettebandje op 16-03-2005 19:33 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Die trimpotjes stook je op met 30mA ... zou ik niet proberen.

En de ledjes kunnen goedkoper .. *kuch*

Repareren doe je zo.

• kippy
Ok, dat is way to much.

LED's zou ik bestellen bij www.world-led.com, en ja potmeters en snoer zijn gewoon zo duur (weerstand meerstal 5cent per stuk)

En ik zoals ik al zij zou ik geen trim pot's nemen omdat als je de schakeling nog eens zou willen uitbrijden de stroom te hoog worde voor de potmeter.

En nee neem geen PWM schakeling met een 555 of 4093 of een ander timer IC. als ik al zie dat dit een hoop voeten in de aarde steekt het uit te leggen wordt dat nooit iets. (no offence)

Dus ik zou die led's daar bestellen en meschien de rest ook, heb er zelf erg goede ervaringen mee.

• Mir
  • Niet online
Hebben jullie enig idee hoe ik dit wel leuk en goedkoop kan oplossen?

want om alle componenten steeds ergens anders te bestellen kost je ook steeds verzend kosten...
Pagina: 1