Toon posts:

Dempen BR sub??

Pagina: 1
Acties:
  • 29 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb besloten om die MDS-08 sub van mij maar eens een behoorlijke behuizing te geven (speelt nu nog steeds in een spaanplaten testkast)... Hij komt straks in een 22mm MDF kast met een netto inhoud van 36L. Ik weet het, de groupdelay is onwijs, maar ik heb hem al in een gesloten kast, kleine en grote BR kast gehad, met als resultaat dat voor HT hij toch echt het meest indrukwekkend is/het laagst komt in een 36L BR kast.

Nou wil ik de kast in ieder geval gaan verzwaren en trillingsvrij maken met loden platen. Nou staat me bij dat er wel eens discussies geweest zijn over het wel of niet dempen van een BR sub met bijvoorbeeld BAF of tapijttegels, ik heb 't in het archief alleen niet terug kunnen vinden.

Straks als ie in elkaar zit is 't natuurlijk niet zo makkelijk meer om deze tegels tegen de wanden te plakken dus ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn! Iemand??

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 21:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
*up*

Stel ik nou een hele domme vraag of weet niemand het gewoon :P . ??

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 21:02 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tapijt tegels (en lood) tegen de wanden plakken is goed tegen het trillen van de kist.

Wil je je kist dempen (groter doen lijken) dan kan noppenschuim tegen de wanden geen kwaad. De kist vullen met BAF is ook prima, als er maar geen baf tussen poort en sub zit.

Neem bij het berekenen van je poortlengte dan wel de inhoud die de woofer "ziet" mee in je bereking.
BAF "vergroot" met ongeveer 10-15%. een kist van 30 liter wordt met demping dus ong 34 liter.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 21:26:
Tapijt tegels (en lood) tegen de wanden plakken is goed tegen het trillen van de kist.

Wil je je kist dempen (groter doen lijken) dan kan noppenschuim tegen de wanden geen kwaad. De kist vullen met BAF is ook prima, als er maar geen baf tussen poort en sub zit.

Neem bij het berekenen van je poortlengte dan wel de inhoud die de woofer "ziet" mee in je bereking.
BAF "vergroot" met ongeveer 10-15%. een kist van 30 liter wordt met demping dus ong 34 liter.
In dat geval hou ik het bij het lood en evt. wandtegels. De kast is al aan de ruime kant dus die hoef ik niet "groter" te doen laten lijken. Maar ik was in de veronderstelling dat het, naast het groter doen lijken van je kast, ook effect had op het geluid... ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 21:47:
[...]

In dat geval hou ik het bij het lood en evt. wandtegels. De kast is al aan de ruime kant dus die hoef ik niet "groter" te doen laten lijken. Maar ik was in de veronderstelling dat het, naast het groter doen lijken van je kast, ook effect had op het geluid... ?
Omdat de kast groter lijkt, zal hij natuurlijk ook dieper gaan, en dus anders klinken ...

Verwijderd

De basics over het dempen van een bas-reflex sub kun je gemakkelijk met google vinden. Er zijn zat DIY site's, en wat de functie van demping is wordt meestal wel uitgebreid uiteengezet.

Dan komt het verder op je persoonlijke smaak en willekeur van de driver en kast wat je precies gaat gebruiken, maar dat kun je aan de hand van wat testen het beste zelf beluisteren. Daar draait het uiteindelijk ook om.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.