Nieuwe subwoofer, maar waar is het laag gebleven?

Pagina: 1
Acties:

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Beste mensen,

Ik heb afgelopen zaterdag een sub gekocht van JT’s vader. Het gaat om de Volt DVC 250.1 in een gepoorte behuizing van (circa) 60 liter. Tijdens de luistertest bij JT thuis, klonk het laag overweldigend! De versterker stond gewoon op source-direct, de (passieve) sub werd dus zonder enige correctie aangestuurd. Eenmaal bij mij thuis aangesloten, hoorde ik de subwoofer totaal niet! Het passieve filter heeft ook aansluitingen voor de normale luidsprekers, zodat die, na schatting, alleen boven de 80 Hz weergeven. Als ik hier gebruik van maak klinkt het geheel erg ‘mager’. Er zit dan gewoon geen diepte meer in het geluid.

Wat heb ikzelf al geprobeerd :?

Ik heb de sub al op andere plaatsen neergezet.
Ik heb de polariteit gecontroleerd.
Ik heb de sub al zonder filter aangesloten.
Ik heb de kast omgekeerd (geen downfiring dus).

Niks werkt, maar ik snap niet waarom de sub het bij JT wel goed doet! Kan het aan mijn frontspeakers liggen? Zelf heb ik een stel T+A zuilen, met een enkele 8’’ woofer. Terwijl JT zijn vader een stel Tannoy zuilen heeft, met dubbele 6.5’’ woofers. Theoretisch moet het niet uitmaken, omdat de sub de speakers toch op 80 Hz filtert.

Hebben jullie misschien een idee? :)

Bedankt!

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:50

JdM

Humbled

Doet me als eerste denken aan de instelling van je amp, heb je daar de lage frequenties wel goed staan?

Verwijderd

Het eerste wat mij tebinnenschiet is een verkeerde fase instelling (0-180) of idd de plaatsing.

Ik weet niet precies op wat voor plaatsen je hem allemaal hebt neergezet, maar als je hem in een hoek zet krijg je zo een ontiegelijke boost... das niet normaal meer. (8>

Anders zou ik eens ergens anders in de kamer gaan luisteren.
Als ik bijv. helemaal midden in mijn kamer ga staan is er ook totaal geen bas, maar als ik ergens anders ga zitten, is de bas al snel erg hard. :D

Verwijderd

Misschien waren die tannoy's zo geweldig goed in het laag dat het niet opviel dat de sub eigenlijk helemaal niks stond te doen ;) . Maar even zonder gekheid: Ik heb wel eens gehad dat, doordat er een overlap van lage frequenties met mijn fronts en sub bestond, de lage tonen elkaar opheffen. Het geheel klonk toen zoals jij nu ook beschrijft, nogal mager. Waarom probeer je de sub niet eens los aan te sturen? Misschien met zo'n xxl ampje, die heb je vast nog wel ergens liggen. Dan weet je iig of hij in staat is om de ruimte van datzelfde overweldigende lage geluid te voorzien. Zo ja dan heb je kans dat er toch iets niet helemaal OK is met het filter OF dat de speakers elkaar inderdaad in het laag in de weg zitten waardoor bepaalde frequenties opgeheven worden.

Oh ja, plaatsing is voor veel subs alles bepalend. Ik weet niet wat je allemaal al geprobeerd hebt, maar mijn sub is alleen indrukwekkend als hij met zijn conus richting de muur gericht staat en dan ook nog in een hoek :P . Zet ik hem in het midden neer met de conus naar de luisterplaats gericht klinkt het werkelijk nergens naar... experimenteren dus! Ben benieuwd....

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2005 22:15 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Beweegt de conus wel :? Probeer ook een andere locatie.

[ Voor 42% gewijzigd door voodooless op 14-03-2005 22:28 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Barry|IA
@JdM: Ik heb een Marantz PM-78 stereoversterker, die heeft geen ''bass cutoff'' en dergelijke.

@Triple_A: Het is een passieve sub, met een 'normaal' filter, ik heb dus geen faseregelaar.

@Daniel_NL: De Tannoy's zijn inderdaad erg goed in het laag, maar in de situatie bij JT thuis, stonden de Tannoy's gefilterd op 80 Hz. Waardoor je dus geen laag meer overhoudt. Het was dus puur de sub die alle verantwoordelijkheid op zich nam in de lage regionen :)

@deepspace: Ja, de conus beweegt. Ik hoor 'm ook wel (mits ik er bij sta), maar hij gaat gewoon niet laag.

Ik ga nog wel even spelen met de plaatsing van de sub. Ook zal ik de kast even open maken, om ‘+’ en ‘-‘ te controleren. De sub heeft namelijk een dual coil, waardoor polariteitverschillen duidelijker merkbaar zijn.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Hoe klinkt het laag als je alleen de sub laat spelen? Als dat wel goed is, dan staan je zuilen uit fase met de sub. Een ander probleem kan zijn dat de zuilen van JT 8 Ohm zijn en de jouw 4 Ohm. Daardoor spelen jouw zuilen in verhouding harder, waardoor het laag minder lijkt.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:38
Misschien een idee om een toongenerator low-frequency sinus wav-jes te laten genereren, die op CD te branden en die over je sub af te laten spelen (repeat aan)? Kan je in elk geval met een continue bas over de sub rustig experimenteren.

• lier
  • Laatst online: 20:44

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 00:44:
Hoe klinkt het laag als je alleen de sub laat spelen? Als dat wel goed is, dan staan je zuilen uit fase met de sub. Een ander probleem kan zijn dat de zuilen van JT 8 Ohm zijn en de jouw 4 Ohm. Daardoor spelen jouw zuilen in verhouding harder, waardoor het laag minder lijkt.
Bijna juist...De geluidsdruk die de luidspreker produceert is afhankelijk van het rendement van de speaker (eventueel beinvloed door de kast).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Barry|IA
OMG! De sub staat nu in een andere hoek. Wat een verschil! Ik heb gewoon totaal ander geluid, maar je hoort niet dat de subwoofer dat doet :)

Allemaal bedankt voor de reacties, en JT bedankt voor de sub! :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, de oplossing ligt vaak in een klein hoekje :+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Hey das mooi :D ! Dus toch de plaatsing... zo zie je maar weer ;) haf fun iig!!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Volgende keer toch maar eerst zelf wat expirimenteren, dat scheelt wat topics :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Dat plaatsing zo kan uitmaken. Ik heb een kamer met een puntdak, iets van 3.5 meter hoog in het puntje maar het begint al op 80 cm hoogte schuin te gaan.

Ik heb hem nu gewoon in een hoek staan, in films hoor je wel indrukwekkende geluidseffecten maar als ik boven op de vliering zit klinkt het 10 keer erger. Ook als ik sta klinkt het harder dan als ik ga zitten. Wel irritant omdat hij nu blijkbaar harder moet spelen dan strikt noodzakelijk voor de zitplekken.

• Barry|IA
m.m schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 02:11:
Volgende keer toch maar eerst zelf wat expirimenteren, dat scheelt wat topics :)
Ach, het werd zo stil hier in AV, dat ik dacht: ''laat ik maar eens een topic openen om jullie van de straat te houden''. :+

Verwijderd

lier schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 08:21:
[...]

Bijna juist...De geluidsdruk die de luidspreker produceert is afhankelijk van het rendement van de speaker (eventueel beinvloed door de kast).
8)7 8)7 8)7 Helemaal juist. Was niet helemaal wakker! |:( |:( |:(
Pagina: 1