Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Relais aansturen met infrarood

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn kamer heb ik als tv een 19 inch beeldscherm met een avermedia tvbox.
Voor het geluid gebruik ik een versterker met Bose boxen. Een groot voordeel hiervan
is dat ik een super beeldkwaliteit heb en een prachtige geluidskwaliteit. :*)

Maar elk voordeel heeft ook zijn nadeel: :'(
De tv-tuner en versterker kan ik met een afstandbediening aan en uit zetten maar het beeldscherm helaas niet. Dit is zwaar kl*te.

Ik heb niet echt veel elektronica ervaring. Ik heb het volgende in gedachten en zal graag willen weten
of hetvolgende mogelijk is:
Een soort van universele infrarood ontvanger die op het signaal van de (avermedia)afstandbediening bij het indrukken van off de relais aanstuurt en dus ook het beeldscherm uitzet. Je hebt wel zo'n klik aan klik uit systeem maar dat heb ik al eens geprobeerd maar ging naar 2 weken al kapot :(

Is dit mogelijk?

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 09:01

Kvn

Is het geen optie om een master / slave stekkerdoos te halen, avermedia box op je master aansluiting, en zodra die aangaat gaat je beeldscherm aan ( die hang je op de slave aansluiting )

Verwijderd

Een dergelijk systeem is redelijk makkelijk te maken, probleem is wel dat je sowieso een adapter nodig hebt om de spanning voor de benodigde microelectronica te verkrijgen. Dan kun je bv een PIC12F629 gebruiken (zie << avatar) om een IR ontvangertje uit te lezen. Als je het netjes wilt doen kun je zelfs van een afstandsbediening die je al hebt de code bepalen en deze in je PIC programmeren. Succes ermee.

Trouwens, een klik aan / klik uit systeempje draait hier al jaren.

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10 13:02

Technicality

Vliegt rechtsom...

@TS, in navolging van hierboven: Voor jouw lijkt me een gamma klik aan/klik uit systeempje het beste van pas komen. Das gwoon een stekkerblokje wat je in het stopcontact stopt en dan kun je met de bijgeleverde AB gwoon het aangesloten apparaat schakelen (je hoort het/de (?) relais wel klikken :X )

Verwijderd

Topicstarter
Heee KVN bedankt ik denk dat de master / slave stekkerdoos wel een optie is.

(Ik heb een "Flamingo"klik aan klik uit systeem (€19,-)gehad en die was na twee weken
al kapot. Misschien omdat het de goedkoopste op de markt was)

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-11 20:40

AJK

...

Kvn schreef op maandag 14 maart 2005 @ 22:51:
Is het geen optie om een master / slave stekkerdoos te halen, avermedia box op je master aansluiting, en zodra die aangaat gaat je beeldscherm aan ( die hang je op de slave aansluiting )
is het niet zo dat zo een stekker doos niet werkt als die box in de stand by modus staat?
het lijkt mij dat je met een ab het aparaat niet helemaal uit kunt zetten want anders kun je het niet meer aan zetten ( ir gebruikt immers ook stroom ).

[ Voor 3% gewijzigd door AJK op 15-03-2005 15:47 . Reden: typo's ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:24
headhunternl schreef op maandag 14 maart 2005 @ 23:31:
(je hoort het/de (?) relais wel klikken :X )
En wat is daar zo bijzonder aan? :P
anthonyjameskok schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 15:46:
[...]

is het niet zo dat zo een stekker doos niet werkt als die box in de stand by modus staat?
het lijkt mij dat je met een ab het aparaat niet helemaal uit kunt zetten want anders kun je het niet meer aan zetten ( ir gebruikt immers ook stroom ).
Op de meeste master-slave dozen kun je een schakelwaarde instlelen, en in standby zal hij echt niet meer zoveel gebruiken... :)

Verwacht er geen problemen mee iig, die master-slave dozen werken ook prima voor PC's en volgens mij gebruikt een PC als hij "uit" staat nog wel ietsje meer dan zo'n tvbox ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 09:01

Kvn

XanderH schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 15:49:
Op de meeste master-slave dozen kun je een schakelwaarde instlelen, en in standby zal hij echt niet meer zoveel gebruiken... :)

Verwacht er geen problemen mee iig, die master-slave dozen werken ook prima voor PC's en volgens mij gebruikt een PC als hij "uit" staat nog wel ietsje meer dan zo'n tvbox ;)
Precies, daarom is het ook de makkelijkste oplossing lijkt mij dan.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
Ik weet dat er een universeel schema is voor infrarood en dat dat doet wat jij wil, alleen moet ik het even op zoeken, maar mn dataserver .ligt plat en ik ben zo lam als ik weet niet wat, dus misschien morgen....

[ Voor 7% gewijzigd door tafkaw op 17-03-2005 00:12 ]

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:18

klown

geek

Gr0wLiThE schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 00:11:
Ik weet dat er een universeel schema is voor infrarood en dat dat doet wat jij wil, alleen moet ik het even op zoeken, maar mn dataserver .ligt plat en ik ben zo lam als ik weet niet wat, dus misschien morgen....
offtopic:
Dan zou ik je dataserver vanavond maar niet meer proberen te fixen ;)

Ik denk dat de TS het beste ook een kant en klaar stekkerblok met afstandsbediening kan kopen, want alles zelf maken, wordt, als je niet veel verstand van elektronica hebt, erg veel gepruts.....of je moet de code van de afstandsbediening die je al hebt, ontcijferen, een programmer maken, in een picje programmeren, een schakeling met een photodiode en die PIC in elkaar fixen, een relais aansturen een voedinkje maken/adapter aansluiten......
En als je geen afstandsbediening hebt krijg je alle ellende van dat een IR-ledje maar een beperkt bereik hebt en je er pulsjes doorheen moet sturen, want dan mag je met veel grotere stromen sturen, waardoor het bereik weer enigszins acceptabel wordt 8)

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Pagina: 1