Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Schakelen relais dmv. USB en parallele poort

Pagina: 1
Acties:
  • 562 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!
Ik heb een stekkerdoos omgebouwd. Ik heb hierin een printje gemaakt voor 8 230V stopcontacten via de paralelle poort aan te sturen. En ik heb er nog eens 8 stopcontacten die ik schakel via de USB spanning van de computer. Als er geen spanning meer op de USB poort van de computer staat valt een relais af die vervolgens weer de stopcontacten uitschakeld. schematje:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/8WAEM6W4GK5W/picserver.jpeg

(In het schema staat -24 en -5V maar dit is massa, dit was om aan te geven dat het om de min van de 24V en de min van de 5V gaat)

Mijn probleem hiermee is dat deze combinatie van USB en de paralelle poort aansturing niet samen werkt,maar wel onafhankelijk van elkaar. Ik heb de minnen van deze twee aanelkaar gekoppeld. En ik heb de spanningen van beide alleen als sturing voor de transistors gebruikt. En deze transistors schakelen dan weer het 24 volt circuit door voor de spanningen van de relais.

Ik neem aan dat dit het probleem geeft maar weet iemand hier misschien een oplossing voor? Of kan dit gewoon niet..
Ik kan dit natuurlijk oplossen door een apart 5V relais te plaatsen voor de USB aansluiting. Maar dan loopt er continu een redelijk stroompje vanaf mn computer en dat wil ik eigenlijk niet... Iedeeen???

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:12
Modbreak:Check jij je mail even, ok?

[ Voor 81% gewijzigd door AcouSE op 15-03-2005 18:37 ]

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Pak eens een multimeter, en probeer te achterhalen waar het fout gaat.

- Krijg je wel een uitgangsspanning van je USB en parallelle poort die hoog genoeg is?
- Hoe hoog is de stroom die door de basis van de transistoren gaat als zowel de USB als de parallelle poort aangesloten is? (mA)
- Is de voeding van de 24 volt wel 'zwaar' genoeg als beide relais geschakeld worden? (as in: wat voor spanning staat er op de relais?)
- Welke transistoren gebruik je?

Verwijderd

Er van uitgaande dat je 2 voedingen hebt, je pc voeding en een externe 24v voeding.
1) Een pc werkt niet met -5 maar met GND / ground / 0v.

2) Je schema klopt volgends mij niet helemaal. Je moet de relais (Kx?) geheel los laten van de pc voeding. Dat betekend dat de USB wel goed geschakeld is (mits de transistor niet op de pc GND zit, die mag alleen naar de 24 voeding). Maar de paralelle poort mag alleen naar de GND van de pc en niet naar die van je -24v lijn. Je hebt nou een stroom loop tussen 2 voedingen (i think).

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Even as a side note: Je zou eigenlijk wel vrijloopdiodes over de relais heen moeten zetten, anders zijn je torren naar een paar keer schakelen dood. Ik weet niet of je die in je contraptie wel hebt, maar in je schakeling staan ze iig niet.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
_Jeffrey_ schreef op maandag 14 maart 2005 @ 20:10:
Pak eens een multimeter, en probeer te achterhalen waar het fout gaat.

- Krijg je wel een uitgangsspanning van je USB en parallelle poort die hoog genoeg is?
- Hoe hoog is de stroom die door de basis van de transistoren gaat als zowel de USB als de parallelle poort aangesloten is? (mA)
- Is de voeding van de 24 volt wel 'zwaar' genoeg als beide relais geschakeld worden? (as in: wat voor spanning staat er op de relais?)
- Welke transistoren gebruik je?
ja al mn spanningen zijn oke..en de voeding is ook absoluut zwaar genoeg! De stromen door de basis zijn ongeveer 5V/10Kohm= 0.5mA En ik gebruik het type NPN transistor: BC547b

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 20:10:
Er van uitgaande dat je 2 voedingen hebt, je pc voeding en een externe 24v voeding.
1) Een pc werkt niet met -5 maar met GND / ground / 0v.

2) Je schema klopt volgends mij niet helemaal. Je moet de relais (Kx?) geheel los laten van de pc voeding. Dat betekend dat de USB wel goed geschakeld is (mits de transistor niet op de pc GND zit, die mag alleen naar de 24 voeding). Maar de paralelle poort mag alleen naar de GND van de pc en niet naar die van je -24v lijn. Je hebt nou een stroom loop tussen 2 voedingen (i think).
Zonder de koppeling van de min van de 24V voeding en de min(GND) van de printerpoort werkt ie niet...

Verwijderd

Topicstarter
Sprite_tm schreef op maandag 14 maart 2005 @ 20:17:
Even as a side note: Je zou eigenlijk wel vrijloopdiodes over de relais heen moeten zetten, anders zijn je torren naar een paar keer schakelen dood. Ik weet niet of je die in je contraptie wel hebt, maar in je schakeling staan ze iig niet.
Bedankt voor de tip! maar ik had deze wel in mn schakeling verwerkt 8) Tevens ook diodes voor de basis van de transistors om eventuele kortsluitingen te voorkomen...

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dr. XL: Mmm, 10K aan de basis is wel erg veel... dan kunnen je relais max iets van 200 mA trekken bij een hFE van iets minder dan 500. Ik zou er zelf 1K ofzo van maken, weet je helemaal zeker dat dat wel goed gaat.

De officieele manier om grounds aan te geven is trouwens geen -24V. Als je in 't echt een +24V en een -24V hebt, betekent dat dat tussen die 2 punten 48V staat. Feitelijk is dus het plaatje wat je hebt misleidend. Je corrigeert het heel goed met de tekst, ik ben dus verder fijn aan het mierenneuken, maar misschien kan je het de volgende keer ff in gedachten houden.

En we hebben op GoT dit icoontje: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/silver/images/icons/edit.gif wat je rechtsboven bij je post ziet. Hiermee kan je je post editten en hoef je dus niet 3 keer achter elkaar hetzelfde te zetten.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
Sprite_tm schreef op maandag 14 maart 2005 @ 22:15:
Dr. XL: Mmm, 10K aan de basis is wel erg veel... dan kunnen je relais max iets van 200 mA trekken bij een hFE van iets minder dan 500. Ik zou er zelf 1K ofzo van maken, weet je helemaal zeker dat dat wel goed gaat.

De officieele manier om grounds aan te geven is trouwens geen -24V. Als je in 't echt een +24V en een -24V hebt, betekent dat dat tussen die 2 punten 48V staat. Feitelijk is dus het plaatje wat je hebt misleidend. Je corrigeert het heel goed met de tekst, ik ben dus verder fijn aan het mierenneuken, maar misschien kan je het de volgende keer ff in gedachten houden.

En we hebben op GoT dit icoontje: [afbeelding] wat je rechtsboven bij je post ziet. Hiermee kan je je post editten en hoef je dus niet 3 keer achter elkaar hetzelfde te zetten.
De -24V en de -5V was eigenlijk alleen ter verduideling dat het om de 24 en 5v min ging maar heeft zo te lezen voor wat verwarring gezorgt. Excuses hiervoor..
Maar de basis word voldoende opengestuurd zodat de min naar de collector word getrokken.. De transistor fungeert hiet echt als schakelaar. Had ik het relais aan de emitter gehangen dan stijgt daar de spanning liniair. Al had ik dat gedaan dan had ik voor een snellere opensturing gekozen en dus een lagere weerstand gekozen maar op deze manier word ie in 1x opengestuurd..

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen!

Voor diegene die het misschien ook eens willen maken heb ik nu het juiste werkende schema.
Het probleem was namelijk dat het niet samenwerkte en wel onafhankelijk van elkaar. Dit kwam omdat alle minnen gekoppeld waren en heb dit opgelost met opto-couplers. :7

Afbeeldingslocatie: http://img469.imageshack.us/img469/7928/thisisit4di.png

Dit topic kan wat mij betreft dicht 8)
Pagina: 1