Oracle database via netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Tijs_a
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-08 13:09
Omdat ik een beetje achterloop met een opdracht met Oracle wil ik het graag thuis installeren. Ik heb de database gedownload(10g) en de developer suite. Ik heb geprobeerd om de database op mijn laptop te installeren maar dit gaat veel te sloom. Ik wil de database nu op een andere zwaardere pc zetten en dan connecten naar de database via mijn laptop. Is dit mogelijk. Ik ben nog een n00b in oracle e.d. dus een duidelijke uitleg heb ik echt nodig. Ik wil er graag sqlplus mee oefenen en de forms builder kunnen gebruiken op de laptop.
Thnx alvast

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:05
Ja, dit kan. Wel even je sqlnames aanpassen en de db erbij zetten, of de wizard gebruiken :).

• Tijs_a
leon1e schreef op maandag 14 maart 2005 @ 20:18:
Ja, dit kan. Wel even je sqlnames aanpassen en de db erbij zetten, of de wizard gebruiken :).
En gaat dat allemaal in z'n werk? :*) Ik heb de database geinstalleerd op de andere pc. Gewoon enterprise edition. Deze: Oracle Database 10g Release 1 (10.1.0.2) Enterprise/Standard Edition for Microsoft Windows (32-bit). Ik snap er echt niet veel van dus ik heb echt uitleg nodig..sorry.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ergens op je client heb je een tnsnames.ora filetje daar moet je ff een adresje veranderen dach ik

Iperf

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:05
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  NAAMDB =
  (DESCRIPTION =
    (ADDRESS_LIST =
      (ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = IP_OF_HOSTNAME)(PORT = 1521))
    )
    (CONNECT_DATA =
      (SERVICE_NAME = NAAMDB)
    )
  )

in oracle\network\admin\tnsnames.ora

• Tijs_a
Bedoel je met client de Oracle Developer Suite? Die heb ik namelijk geinstalleerd op de laptop. Moet daar nog iets bij?

• Tijs_a
in mijn file staat dit: (C:\Oracle\DevSuiteHome\network\admin)
zelfde idee? hoe moet ik dit invullen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# TNSNAMES.ORA Network Configuration File: C:\Oracle\DevSuiteHome\network\admin\tnsnames.ora
# Generated by Oracle configuration tools.

EXTPROC_CONNECTION_DATA =
  (DESCRIPTION =
    (ADDRESS_LIST =
      (ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = HOSTNAME)(PORT = 1521))
    )
    (CONNECT_DATA =
      (SID = PLSExtProc)
    )
  )

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Gok eens ;)
HOSTNAME vervang je door het IP van de server, 1521 vervang je evt door het juiste poortnummer, je vult de juiste DB naam in, etc. [google=tnsnames.ora] of 'tnsnames.ora tutorial' is trouwens niet genoeg nu je de naam van het bestand kent? Zo geeft dit http://asktom.oracle.com/...P8_DISPLAYID:447620106871
Maar goed, ik heb er sinds een paar versies geleden niets mee gedaan dus weet niet of de handleidingen tegenwoordig nog kloppen :P
Je kunt trouwens IIRC gratis een account aanmaken bij Oracle: www.oracle.com/admin/account/index.html

edit:
leuk_he schreef op maandag 14 maart 2005 @ 23:01:
en hopen dat op de andere pc de listener standaard start.
Yup. Maar dat stond ook in de asktom link die ik gaf O-)

[ Voor 16% gewijzigd door F_J_K op 14-03-2005 23:12 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:40

leuk_he

1. Controleer de kabel!

en hopen dat op de andere pc de listener standaard start.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Heb je persé versie 10g nodig? Versie 8i draait voor mijn gevoel wel goed op je laptop.

Probeer eens om het onderstaande op je client uit te voeren (dus op de prompt):
code:
1
tnsping (DESCRIPTION=(CONNECT_DATA=(SID=DBNAME))(ADDRESS_LIST=(ADDRESS=(COMMUNITY=TCP)(PROTOCOL=TCP)(HOST=SERVERNAME)(PORT=1521))))

Waarbij je voor DBNAME de naam van je database invult en voor SERVERNAME de naam van je server.

Geeft dit enige output?

[ Voor 3% gewijzigd door pven op 14-03-2005 23:15 ]

|| Unprompted (AI-blog) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Tijs_a
Ik zal het morgen proberen..dan ben ik weer terug hier :) iig bedankt voor dit stuk :)

• Tijs_a
Heb je persé versie 10g nodig? Versie 8i draait voor mijn gevoel wel goed op je laptop.
Voor school gebruiken we een boek die Oracle 8 database vereist dus deze zou ook kunnen. Ik kon deze alleen niet vinden op www.oracle.com. En kan deze dan ook samenwerken over het netwerk met Developer 10g? Of kan ik die versie 8 ook op m'n laptop installeren? Nadat 10g erop stond was m'n laptop niet meer voorruit te branden..alleen maar laden. Er zit 512mb ram in.

• Mc.Boldy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-08 10:54

Mc.Boldy

Chopperfreak without chopper

Lijkt me niet echt nuttig meer om nu nog met versie 8/8i te gaan werken. Deze is al enige tijd desupported door Oracle en niet echt aan te raden voor een produktie-platform. Als je dan toch ervaring wilt opdoen, ga dan inderdaad met minimaal 9iR2 of 10g aan de gang.

Voor wat betreft documentatie..... je hebt de db geinstalleerd. Tijdens deze installatie heb je een paar parameters op moeten geven en om precies diezelfde parameters ga je nu bij ons op zoek 8)7 Ik zou zeggen: kijk eens even in de directory docs in de ORACLE_HOME .... Daar staat de comlete installatiehandleiding. Alles wat je hier vraagt staat daar 200% in uitgelegd O-)

https://jobs.sap.com/search/?createNewAlert=false&q=&locationsearch=%27s-Hertogenbosch&optionsFacetsDD_department=&optionsFacetsDD_customfield3=&optionsFacetsDD_country=

• Tijs_a
Ja je hebt wel gelijk maar ik dacht misschien hebben jullie een simpele uitleg. De dbnaam enzo die heb ik ook wel. Ik ga met de handleiding eerst proberen en dan zal ik pas terugkomen :)

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Mc.Boldy schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 08:15:
Lijkt me niet echt nuttig meer om nu nog met versie 8/8i te gaan werken. Deze is al enige tijd desupported door Oracle en niet echt aan te raden voor een produktie-platform. Als je dan toch ervaring wilt opdoen, ga dan inderdaad met minimaal 9iR2 of 10g aan de gang.
Sinds 1 januari is het desupported, dus dat 'enige tijd' valt reuze mee. Daarnaast zijn zo'n beetje alle bugs uit de meest recente versie van 8i verdwenen, het zou juist slim zijn als je deze versie productioneel gaat gebruiken, omdat de kans op bugs vrij klein is. ;)
9iR2 is tegenwoordig idd wel aan te raden; die is redelijk stabiel. 10g productioneel gebruiken zou ik nog niet doen, er zitten voor mijn gevoel nog te veel niet ontdekte bugs in 10g.

IK zit momenteel overigens bij een klant gedetacheerd waar ze ruim 200 Oracle-8i-databases productioneel hebben draaien en dat is zeker geen klein bedrijf en de databases zijn dat ook niet. :Y)

|| Unprompted (AI-blog) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Tijs_a
Ben ik weer :) Ik weer wat zitten lezen en zitten proberen en ik ben al iets verder. De database staat dus op de gewone computer en ik kan met sqlplus erin. De manager via de browser zegt echt dat de database nog opgestart moet worden :?

verder over die lister. als ik de status bekijk via 'lsnrctl status' dan geeft ie dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Connecting to (DESCRIPTION=(ADDRESS=(PROTOCOL=IPC)(KEY=EXTPROC)))
TNS-12541: TNS:no listener
 TNS-12560: TNS:protocol adapter error
  TNS-00511: No listener
   32-bit Windows Error: 2: No such file or directory
Connecting to (DESCRIPTION=(ADDRESS=(PROTOCOL=TCP)(HOST=tijs)(PORT=1521)))
TNS-12541: TNS:no listener
  TNS-00511: No listener
   32-bit Windows Error: 61: Unknown error

opstarten wil ook niet :(
help :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:40

leuk_he

1. Controleer de kabel!

lsnrctl start

geeft wat voor melding? zit bij je shorrtcuts op je server niet iets om die anders te beheren?
(je melding afsluiten met [/code] voor de mooiigheid, en geeft alleen aan dat de listener niet gestart is, niet waarom)

[ Voor 36% gewijzigd door leuk_he op 15-03-2005 16:48 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Tijs_a
Als ik m opstart dan krijg ik dit:

code:
1
2
3
4
Failed to start service, error 3.
 TNS-00530: Protocol adapter error
  32-bit Windows Error: 3: No such process

De enterprise manager via de webbrowser geeft aan:
The database status is currently unavailable. It is possible that the database is in mount or nomount state. Click 'Startup' to obtain the current status and open the database. If the database cannot be opened, click 'Perform Recovery' to perform an appropriate recovery operation.
Als ik m wil opstarten moet ik een OS username/password opgeven en database username/password. Die van de database weet ik maar die van het OS zou ik niet weten wat ik moet invullen. username van Windows werkt niet en hostname ook niet

Verwijderd

de OS-user die je opgeeft moet je "logon as batch job"-recht geven in de advanced user-settings in Windows.

Daarna kun je die OS-user in de Enterprise manager ingeven, of gebruiken als je services start.
Misschien handig om op je databaseservertje een nieuwe "oracle"-user te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2005 21:16 ]

Pagina: 1