Toon posts:

radeon 9600 zorgt voor vastloper bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik mijn geforce Ti 4200 had vervangen voor een radeon 9600 xt/tv heb ik zo nu en dan last van een vastlopende computer tijdens het opstarten. Nadat ik de stroom op de stekkerdoos zet, en de pc aan start ie op en stopt op het moment dat normaal gesproken mijn monitor (CRT) van standby naar poweron wordt geswithed. Ik hoor wel een klik maar krijg geen beeld. Ongeveer 4 sec daarna stopt de fan van de video kaart met draaien. Inmiddels heb ik door toeval gemerkt dat indien ik de pc uitzet maar de stekkerverdeeldoos aan laat staan, zodat mijn mobo nog stroom krijgt, de pc een drie kwartier later wel op wil starten.
In eerste instantie ben ik er vanuit gegaan dat het aan de kaart lag. Zonder morren kon ie worden omgeruild bij Informatique, maar deze tweede kaart vertoont het zelfde euvel.
Vervolgens de psu onder de loep: Q-tec 340 watt was wellicht wat aan de lichte kant of verouderd, maar mijn fonkelnieuwe Tagan 480 biedt ook geen oplossing. Errug mooi blokje overigens, maar niet noodzakelijk. Ik heb de vraag ook neergelegd bij Asus (leverancier van kaart en mobo) maar behalve veel vriendelijkheid geen oplossing. Ook ander fora geen idee. Wellicht kan één van jullie me uit de brand helpen??

specs zijn alsvolgt
A7N8X-X (half jaartje oud), radeon 9600 xt/tv , 1024 pc 3200 kingston RAM, 2 x ide seagate hdd, cdrom , dvd speler

Verwijderd

Topicstarter
Aanvullend op mijn eerste vraag:
Is er hier bij iemand iets bekend over een wellicht zelden voorkomend maar toch gedocumenteerd compatibiliteitsprobleem tussen de radeon 9600 serie en de Nf2 400 chipset?

suggesties zijn nog steeds welkom. :)

Verwijderd

Ik heb hier een Epox 8RDA+ met een sapphire radeon 9600xt, en die heeft nooit problemen gegeven..
deze heeft een nforce2 MCP-T chipset, misschien dat dat iets anders is dan de nforce2 400..

misschien dat ik aankomend weekend ff kijk hoe mijn 9600 in mijn pa's comp draait (die heeft ook een a7n8x-x)..

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:36
Ik had hetzelfde probleem met mijn Sapphire radeon 9600pro, maar bij mij was die tagan wel de oplossing...

Hallo met Tim

Verwijderd

Topicstarter
Lamp schreef:

misschien dat ik aankomend weekend ff kijk hoe mijn 9600 in mijn pa's comp draait (die heeft ook een a7n8x-x)..
ben benieuwd naar de uitkomst.

Verwijderd

mijn Sapphire Atlantis 9600 XT 256Mb (zoals ie voluit heet geloof ik), draait als een spreekwoordelijk zonnetje in mijn vaders ASUS A7N8X-X.
ik zal nog ff posten welke bios versie ik heb.. (ff zoeken)

edit:
het moederbord draait met het bios van 8/19/2003 (antiek dus :))

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2005 20:49 . Reden: update ]

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 10:12:
Aanvullend op mijn eerste vraag:
Is er hier bij iemand iets bekend over een wellicht zelden voorkomend maar toch gedocumenteerd compatibiliteitsprobleem tussen de radeon 9600 serie en de Nf2 400 chipset?

suggesties zijn nog steeds welkom. :)
Op mijn werk hebben we 6 van die moederborden met radeon 9600 veel vage problemen
zoals niet willen opstarten, een 9800 met een eigen voedingaansluiting doet het beter,
maar sommige systemen hebben geen last, andere weer wel :)

het gaat ook mis als je hem op 8x zet ipv 4x

[ Voor 9% gewijzigd door bouwfraude op 19-03-2005 15:25 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 18:50:
specs zijn alsvolgt
radeon 9600 xt/tv
Misschien de optie "Fast writing" bij de instellingen van je videokaart aan/uitzetten?

Verwijderd

Topicstarter
helaas ook het aan uitzetten van FW geeft geen verandering. Freq van de kaart vastzetten op 66mhz in plaats van auto was ook geen oplossing.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2005 @ 09:59:
helaas ook het aan uitzetten van FW geeft geen verandering.
For the record...
Ik heb het dan niet over de instellingen in de BIOS. Maar de instellingen van de Catalyst drivers als ik me niet vergis.
Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2005 @ 09:59:
Freq van de kaart vastzetten op 66mhz in plaats van auto was ook geen oplossing.

Verwijderd

ik heb precies t zelfde, n paar resetten doet t meestal wel.. maar ja das nou ook niet echt bevorderlijk voor de levens duur (in het begin dacht ik dat het aan mn slechte 5 volt lijn lag.. maar later n andere kaart eringeprikt en boote constant up zonder problem..) van het ding ga binnenkort maar andere kaart halen, beetje zat van die oude meuk kaart.. :X

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2005 @ 22:22:
[...]

For the record...
Ik heb het dan niet over de instellingen in de BIOS. Maar de instellingen van de Catalyst drivers als ik me niet vergis.

[...]
Inderdaad ging ik ervan uit dat je de BIOS bedoelde, maar zou de instelling van de drivers uitmaken? Ik kom niet eens door de BIOS heen, dan zit ie al vast, dus lijkt het mij niet zinvol dat bij de drivers te veranderen. Of wel?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 14:52:
[...]

Inderdaad ging ik ervan uit dat je de BIOS bedoelde, maar zou de instelling van de drivers uitmaken? Ik kom niet eens door de BIOS heen, dan zit ie al vast, dus lijkt het mij niet zinvol dat bij de drivers te veranderen. Of wel?
Het lijkt mij wel zinvol om "fast writing" in dit stadium uit te zetten. Omdat het in de praktijk voor stabiliteitsproblemen zou kunnen zorgen (tenminste als jij dat probleem ook hebt).

Check deze handleiding en ga voor safe totdat je het probleem getekkeld hebt.

Resolutie van je beeldscherminstellingen?
Wellicht wordt er iets te warm ofzo, waardoor je voeding/cpu alles uitschakeld.
Wellicht wordt er ergens kortsluiting veroorzaakt?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2005 17:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
resolutie is 1024 * 768,
temp en kortsluiting? problemen nooit gehad, hoewel dat geen garantie is, maar het vastlopen is eveneens verdwenen als mijn oude vga er weer in geplugd is.

Kaart is nu terug naar de leverancier. Komt ie weerom dan ga ik aan de gang met de handleiding.
Bedankt voor de link

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 22:50

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Ik heb nooit problemen gehad op mijn asus a7n8x deluxe moederbord met een radeon 9600 pro kaartje. Ook mijn huidige 9800 pro slikt ie zonder problemen.

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Probeer jouw videokaart eens in een ander systeem. Werkt hij dan wel goed? (En dan dus niet even 1 keer booten, maar echt even gebruiken en meerdere keren aan- uitzetten.)

Een vriend van me had exact hetzelfde probleem namelijk met een 9600XT waarvan ik het merk helaas niet meer weet. Opstartproblemen precies zoals jij die beschrijft en ook vastlopers na willekeurige tijden draaien (als hij een keer wel opstartte). Op een gegeven moment wilde de PC alleen helemaal niet meer booten. We hebben toen een simpel GF4 kaartje erin gestoken en toen kwam het probleem niet meer terug. De 9600 bleek dus gewoon stilletjesaan overleden te zijn, want in een andere PC deed hij het toen ook ineens helemaal niet meer. En toevallig had een andere kennis precies zo'n zelfde kaart, die ook vanaf het begin problemen gaf (Heeft hem ingerolen en bijbetaald voor een duurdere kaart.). Waren beide overigens moederborden met een andere chipset, 1 oudere Intel en 1 SiS 645DX.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2005 09:15 ]

• freezer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-02 20:00

freezer

er komt geen end 'an

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met een 9600 XT kaart.

Na alles uitgetest te hebben zonder oplossing heb ik het voltage in de Bios voor AGP iets hoger gezet en het systeem draait nu als een zonnetje.

Verwijderd

Topicstarter
kaart werkte wel enige dagen in een ander systeem. Inmiddels heb ik 'm omgeruild bij de leverancier. Probleem werd dus niet verholpen maar is hierdoor wel verdwenen.
bedankt.

Verwijderd

Hallo,, Ik ben hier nieuw.

Ik heb een ongeveer een halfjaartje geleden een nieuwe 3d kaart gekocht. Het gaat om de
ASUS ATI RADEON 9600 XT. In het begin helemaal geen problemen, met deze kaart maar nu helaas wel.

Mijn probleem is, als ik mijn pc opstart krijg ik er geen beeld voor, ja een paar witte puntjes.
Ik starte mijn pc opnieuw op maar nog geen beeld. Pas na te 10e keer op heb opgestart kwam er eindelijk beeld voor. Dan heb de nieuwste drivers gedownload voor de kaart maar het helpt allemaal niks. Dus dacht ik dat er iets mis is met de kaart, dus ik ging naar de computer winkel waar ik hem heb gekocht, Ik vertelde wat mijn probleem is met deze kaart. Die meneer zij we zullen hem even testen, na vier dagen kreeg ik een telefoontje dat ze de ASUS ATI REDEON 9600 XT hebben getest en ze zijden dat de kaart 100 procent in orde was. Mooi dacht ik, Ik kwam thuis en zette de kaart meteen weer in mijn pc, en opstarten maar ggrrrrr weer geen beeld, probleem nog niet opgelost.

O ja ik heb ook nog tegen de verkoper gezegt dat ik hem wel wil om ruilen voor de zelde of iets duurdere kaart en wat bij betalen, maar dat ging niet zo makkelijk. Licht dat nou aan mij of aan de verkoper. want ik heb in totaal 3 jaar garantie, en als je nog garantie hebt dan lijkt het me simpel omruilen.

Wie heeft hier een oplossing voor,

Of moet ik hem gewoon omruilen,

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03:25
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn Radeon 9500 Pro. Bij mij was het opgelost toen ik een andere monitor kreeg. Deze monitor haalt zijn voedingsspanning van het lichtnet waar de andere de lichtnetaftakking van de computervoeding gebruikte.

Misschien dat het van nut is.

Verwijderd

Dat doet me denken aan een probleem wat ik had met mijn computer, mijn pc startte niet op en na een aantal keer proberen wou die dan inderdaad wel beeld geven en netjes naar windows. Uiteindelijk bleek dat mijn voeding het niet trok (en langzaamaan aan het overlijden was geslagen).. Als je de mogelijkheid hebt de kaart even in een ander systeem te proberen of jou systeem met een andere voeding (van vergelijkbaar wattage zou mooi zijn) dan zou je deze situatie mss kunnen uitsluiten

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2005 @ 15:37:
O ja ik heb ook nog tegen de verkoper gezegt dat ik hem wel wil om ruilen voor de zelde of iets duurdere kaart en wat bij betalen, maar dat ging niet zo makkelijk. Licht dat nou aan mij of aan de verkoper. want ik heb in totaal 3 jaar garantie, en als je nog garantie hebt dan lijkt het me simpel omruilen.
,
Tja, bij mijn verkoper was het wel mogelijk om te ruilen: Informatique bv. Niet onbekend ws bij meerderen en ik heb er in ieder geval goede (service) ervaringen mee.
martin
Pagina: 1