Beste Tweakers,
De huidige fileserver van het bedrijf waar ik bij werk presteert ondermaats en daarom zijn we bezig een vervanger zoeken.
Ik heb de taak op me gekregen dit te doen, maar kom er alleen niet helemaal uit.
Het huidige probleem is:
We hebben een fileserver met daarin:
- Dual Opteron 242
- 2GB Ram
- Tyan Thunder K8S Pro
- Areca ARC-1120 RAID Controller
- 4x Maxtor DiamondPlus 9
- 4x Maxtor DiamondPlus 10
- Debian Linux
Die 8 disks zitten samen in een RAID-5 array.
Deze server bevat vooral kleine files, het is namelijk een fileserver in een webcluster.
In totaal staat er nu zo'n 300GB aan websites op deze server.
Het probleem is nu dat zodra het druk wordt deze fileserver moeite krijgt, hierbij even een plaatje:

De status van het NFS proces gaat naar 'D' en dat duid op I/O problemen en dat lijkt me te komen door "trage" harddisks die het lezen niet aankunnen.
Als ik via de Command Line Tool de harddisk info opvraag op die fileserver krijg ik:
Ook dat "Unknown" lijkt me niet echt goed.
Ik heb nog een andere server met een Areca controller en 4 Raptors en die draait echt als een zonnetje.
Maar terug ter zake, ik denk dus dat de status "D" van de nfsd komt door wat tragere disks, daarom willen we een nieuwe fileserver.
Hiervoor wil ik dus snelle S-ATA disks, ik heb de volgende disks bij elkaar gesprokkelt:
- Western Digital Raptor 74GB
- Maxtor MaxLine III 250GB
- Western Digital Caviar RAID Edition 200GB
De raptor is beduidend de snelste, maar ook beduidend de duurste aangezien we minimaal 800GB effectieve opslag willen.
Voor de raidcontroller zijn we van plan weer een Areca te nemen aangezien deze uit alle benches als zo ongeveer de snelste er uit komen.
Als filesystem gaan we ReiserFS gebruiken aangezien dit met kleine files ronduit de snelste is.
Welke harddisks zouden jullie mij aanraden en waarom?
De huidige fileserver van het bedrijf waar ik bij werk presteert ondermaats en daarom zijn we bezig een vervanger zoeken.
Ik heb de taak op me gekregen dit te doen, maar kom er alleen niet helemaal uit.
Het huidige probleem is:
We hebben een fileserver met daarin:
- Dual Opteron 242
- 2GB Ram
- Tyan Thunder K8S Pro
- Areca ARC-1120 RAID Controller
- 4x Maxtor DiamondPlus 9
- 4x Maxtor DiamondPlus 10
- Debian Linux
Die 8 disks zitten samen in een RAID-5 array.
Deze server bevat vooral kleine files, het is namelijk een fileserver in een webcluster.
In totaal staat er nu zo'n 300GB aan websites op deze server.
Het probleem is nu dat zodra het druk wordt deze fileserver moeite krijgt, hierbij even een plaatje:

De status van het NFS proces gaat naar 'D' en dat duid op I/O problemen en dat lijkt me te komen door "trage" harddisks die het lezen niet aankunnen.
Als ik via de Command Line Tool de harddisk info opvraag op die fileserver krijg ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| Ch ModelName Serial# FirmRev Capacity State ================================================================================ 1 Maxtor 6B200M0 B40LFL7H BANC1B10 203.9GB Unknown 2 Maxtor 6Y200M0 Y63F4Y2E YAR51HW0 203.9GB RaidSet Member(1) 3 Maxtor 6B200M0 B40GWQPH BANC1B10 203.9GB Unknown 4 Maxtor 6Y200M0 Y63ETNKE YAR51HW0 203.9GB RaidSet Member(1) 5 Maxtor 6B200M0 B40GXR2H BANC1B10 203.9GB Unknown 6 Maxtor 6Y200M0 Y63GAPWE YAR51HW0 203.9GB RaidSet Member(1) 7 Maxtor 6B200M0 B40QJXGH BANC1B10 203.9GB Unknown 8 Maxtor 6Y200M0 Y63GNKVE YAR51HW0 203.9GB HotSpare ================================================================================ GuiErrMsg<0x00>: Success. |
Ook dat "Unknown" lijkt me niet echt goed.
Ik heb nog een andere server met een Areca controller en 4 Raptors en die draait echt als een zonnetje.
Maar terug ter zake, ik denk dus dat de status "D" van de nfsd komt door wat tragere disks, daarom willen we een nieuwe fileserver.
Hiervoor wil ik dus snelle S-ATA disks, ik heb de volgende disks bij elkaar gesprokkelt:
- Western Digital Raptor 74GB
- Maxtor MaxLine III 250GB
- Western Digital Caviar RAID Edition 200GB
De raptor is beduidend de snelste, maar ook beduidend de duurste aangezien we minimaal 800GB effectieve opslag willen.
Voor de raidcontroller zijn we van plan weer een Areca te nemen aangezien deze uit alle benches als zo ongeveer de snelste er uit komen.
Als filesystem gaan we ReiserFS gebruiken aangezien dit met kleine files ronduit de snelste is.
Welke harddisks zouden jullie mij aanraden en waarom?
[ Voor 9% gewijzigd door Snow_King op 14-03-2005 19:53 ]