Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 22:39:
[...]
Wat doet het ertoe? Alles. Mijn vraag bepaalt op welke schaal je naar dit probleem kijkt.
[knip]
Laten we daarom het probleem eens op een menselijke schaal bekijken, op de schaal waar het antwoord uit mijn eerste paragraaf het conflict veroorzaakt: Op de schaal van onszelf. Daarom vroeg ik: "voel je je een robot"? Ik ken maar weinig mensen die die vraag bevestigend beantwoorden, zelfs weinig mensen die wel overtuigd zijn van determinisme op subatomaire schaal. Dat geeft al genoeg aan dat het heel verschillende zaken zijn.
Voel je je mens? Net zo'n vraag waar ik niet onverdeeld ja op kan zeggen. Vaak voel ik me meer onderdeel van het dierenrijk. Ik zie dan een stelletje orang-oetans en denk dan dat ik een groepje 'mensen'/mededieren/medelevensvormen zie zitten.
Hoe ga je in je dagelijks leven om met determinisme? Hoe maak je keuzes? Bijvoorbeeld of je naar de supermarkt gaat of naar de groenteboer? Beredeneer je dat op basis van chemisch/electrische interacties, op basis van wetenschap? Of toch op een andere manier?
Denk ik verder niet over na in het dagelijks leven. Het is blijkbaar de logische uitkomst van een hele berg reacties in m'n koppie.
Wat veel mensen vaak onderschatten is de complexiteit van de hersens. Je kunt het niet reduceren tot 3 stappen, er spelen miljoenen processen een rol die directe invloed hebben op soms honderden andere reacties. Blijkbaar hebben de processen die overtuigd zijn van het determinisme nauwelijks of geen invloed in de beslissing om appels of peren te halen bij de groenteboer. Helaas zijn de hersens/het menselijk lichaam in dit opzicht nog lang niet volledig in kaart.
Wat ik probeer duidelijk te maken: Ongeacht of de wereld op fundamenteel niveau deterministisch is of niet, op het niveau waarop jij keuzes maakt en nadenkt is ze dat niet.
Kijk, dit wordt vaak beweert door mensen die het deteminisme onzin vinden. Echter juist vanwege het feit dat ik voor atomen geen reden heb het determinisme af te wijzen, kan ik ook geen reden vinden om voor een heleboel atomen (namelijk eens mens) reden vinden het af te wijzen.
Als er op het niveau waarop ik denk andere dingen een rol spelen betekend dat automatisch dat er iets bovennatuurlijks is. Dat geloof ik niet.
Mensen die dat denken onderschatten vaak de complexiteit van de hersenen/menselijk lichaam. Er spelen bij een keuze (neem ik appels of peren) tienduizenden factoren een rol (misschien welk meer) waarvan je er maar enkele kunt benoemen (appels zijn iets lekkerder, peren iets goedkoper). Al die overige factoren zijn moleculen/electrische pulsen/vastgelegde onderbewuste herinneringen en associaties/gemoedstoestanden die je gewoon niet bewust bent.
Dat het zo ingewikkeld is, is voor mij geen enkele reden aan te nemen dat er meer moet zijn. Dat is wel het oudste en zwakste argument en ook wel de reden dat we zoveel meer begrijpen van de wereld. Vroeger was zo'n beetje alles onbegrijpelijk en dus was er voor zo'n beetje alles wel een bovennatuurlijke reden. Ik zie niet in waarom ons begrip van het universum nu opeens bij de hersenen zou stoppen.
Niemand kan vanuit dat fundamentele niveau berekenen of jij naar de groenteboer of naar de supermarkt gaat, nu niet en over 1000 jaar nog niet.
Nu niet, over duizend jaar misschien ook nog niet, maar ooit: zeker.
Sterker nog, een computer maken die het gehele universum realtime kan berekenen is onmogelijk.
Natuurlijk is zo'n computer onmogelijk, maar waar zie je mij beweren dat dat kan dan?
Als je voor iedere quark een quark neemt om deze te berekenen heb je in feite gewoon een precies hetzelfde universum nodig. Dat kan niet, dus is het niet mogelijk het universum realtime of zelfs sneller dan realtime te berekenen.
Dus is de wereld op menselijk niveau niet deterministisch. En wat betreft dat fundamentele niveau, dat niveau dat zo ver van menselijke acties ligt, maakt het me niets uit of alles te beschrijven is met deterministische vergelijkingen of dat er een random generator nodig is. Geen van beiden heeft iets te maken met de ziel.
De ziel bestaat dan ook niet volgens mij.
En waarom er meer moet zijn? Is de wereld niet veel mooier en vooral ook werkbaarder op een ander niveau dan dat van chemisch-electrisch interacterende netwerken? Is het niet veel interessanter de wereld te beschrijven en met de wereld te interacteren op basis van menselijke emoties, geluk, hoop, liefde, God eventueel? Uiteindelijk zal je het met me eens zijn, maakt het toch niets uit wat je gelooft: Buiten de zaken die je gelooft is er niets om dat geloof mee te beoordelen. Geloof vooral in een ziel als je die nodig hebt om je wereldbeeld compleet te maken, en geef die ziel de attributen die je vindt dat hij heeft...
Tsja, op het moment dat je dat soort dingen in wetenschap gaat betrekken moet je het zelf maar weten natuurlijk. Als je met zo'n fantasie prettiger leeft, moet je dat vooral doen, maar ik heb nou eenmaal de aangeboren behoefte de Waarheid te ontdekken en te begrijpen.
Daarbij zie ik niet waarom ik geen emoties of geluk meer zou hebben op het moment dat ik geloof dat mijn hersens/lichaam een groot electisch en chemisch netwerk is. Emoties worden nou eenmaal zo opgewekt en verwerkt en geuit. Jij ervaart die processen als emotie (of als gedachte of als wat dan ook).
Neem nu de ogen: alles wat je ziet zijn gewoon saaie, doodgewone fotonen. Maar dat maakt die aantrekkelijke meid naast me in bed toch niet minder mooi? Door die fotonen treed er een enorme keten in werking waardoor mijn hart sneller gaat kloppen, mijn penis acht geeft, en ik geil wordt.
Gevoel in je lichaam gaat ook gewoon met zakjes in cellen die drukgevoelig zijn en een bepaald stroompje geven als er iets aan de druk veranderd. Dit ervaar je vervolgens als heel prettig (vriendin naast je in bed) of als vervelend (dreun tegen je hoofd). Het gaat er gewoon om dat deze, volgens sommige saaie, informatie op een bepaalde manier verwerkt wordt (door zeer veel processen tegelijk).
[edit] Ik bedenk me trouwens nu net nog een hele goeie: muziek. Wat muziek met je kan doen. Sommige muziek wordt je helemaal opgewekt en vrolijk van, andere muziek is heel treurig en ga je het liefste bij huilen. Dat past informatie om zulke emoties bij je teweeg te brengen prima op een een CD van 650MB. En als je er MP3tjes van maakt is er zelfs nog minder informatie nodig.
[
Voor 4% gewijzigd door
Brent op 15-03-2005 09:08
]