Hoeveel gebruikt een p3?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Ik heb een servertje, het is een compaq deskpro zonder monitor.
p3, 128 mb, 8 gb harddisk, 4mb pci videokaart 230 watt voeding (standaard was het een 100 w voeding.) Hoeveel watt gebruikt dat ongeveer. Hij wordt gebruikt als fileserver. Hij is dus bijna altijd idle.
In de search vond ik wel van alles, maar over andere systemen, en zelf heb ik alleen een gelijkspanningsmeter.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:22
Hangt er natuurlijk van af wat voor P3 je hebt. Slot 1/socket 370? Welke core? CuMine?
Maar reken een 80W voor het totale systeem onder volle belasting. Idle een 50 schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10 22:09
De enige manier om dat te weten te komen is meten.
Je voeding is namelijk ook niet efficient genoeg dat er geen fan in zou hoeven, dus dat vermogen moet je ook meerekenen.

Desnoods meet je de stroom door de 220V kabel om op die manier een schatting te maken van de vermogens opname. Een stroommeter zoals de Energy check 3000 van Conrad kost 25 euro.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Als ik vragen mag, wat is eigenlijk de reden voor het vervangen van de 100W voeding? Gezien de componenten die je noemt lijkt me die voldoende, en dan is het misschien ook aan te raden deze te gebruiken, dan weet je zeker dat je geen onnodig grote verliezen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
misbehavingman schreef op maandag 14 maart 2005 @ 18:27:
Als ik vragen mag, wat is eigenlijk de reden voor het vervangen van de 100W voeding? Gezien de componenten die je noemt lijkt me die voldoende, en dan is het misschien ook aan te raden deze te gebruiken, dan weet je zeker dat je geen onnodig grote verliezen hebt.
Niet altijd. Als die 100W voeding tegen zijn maximum aanzit zal hij over het algemeen minder efficient zijn dan een 230W voeding die maar voor een deel gebruikt wordt. Er is een optimaal verbruik waarop een voeding het meest efficient is maar dit hangt van voeding tot voeding af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Het kost niet zoveel hoor. ik denk idle iets van 50 en anders is van 60, 75 maar dat gebeurt niet zo vaak. Kost niet zoveel, mijn ouders hebben er nog niks van gezegd van mijn server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
na dit gelezen te hebben neem ik aan dat een p2 nog minder verbruikt ?
P2 450MHz, 2x64 MB Ram, 2x 4GB harddisk, oude videokaart+oude netwerkkaart

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixje
  • Laatst online: 05-10-2023
misbehavingman schreef op maandag 14 maart 2005 @ 18:27:
Beetje ingewikkeld. Ik had dus die computer upgegrade, nieuwe voeding erin 100 watt weggegooid. Daarna moets er nog een videokaart in, maar die paste niet in de behuizing, nieuwe behuizing, en nu zit er een andere voeding in.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:22
DaNiEl KuNsT schreef op maandag 14 maart 2005 @ 18:43:
na dit gelezen te hebben neem ik aan dat een p2 nog minder verbruikt ?
P2 450MHz, 2x64 MB Ram, 2x 4GB harddisk, oude videokaart+oude netwerkkaart
Een p2 _kan_ opzich minder gebruiken, maar _hoeft_ niet...

http://balusc.xs4all.nl/ voor verbruik van je CPU's.. (klik op hardware, de rest wijst zichzelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Laatst online: 15-10 07:33
Maar maak dasn een schatting...

Ook hier heb ik een P3 staan...
P3 750-200gb-80gb-8mbVideo-Dvd brander-Dvd speler

Staat altijd aan, en word soms nog wel op gewerkt maar veel op gedownload en gebrand.

Wat kost dat ongeveer in de maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-10 14:02
ga naar conrad en bestel een wattmeter
schattingen zijn onbetrouwbaar imho

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Thuisserver draaiende tweakers en de stroomkosten

Kijk eens naar ^^ voor meer info over het meten en berekenen van het stroomgebruik en de bijbehorende kosten.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VerkerkSander schreef op maandag 14 maart 2005 @ 19:28:
Maar maak dasn een schatting...

Ook hier heb ik een P3 staan...
P3 750-200gb-80gb-8mbVideo-Dvd brander-Dvd speler

Staat altijd aan, en word soms nog wel op gewerkt maar veel op gedownload en gebrand.

Wat kost dat ongeveer in de maand?
Sjonge je kan toch zelf opzoeken hoeveel deze spullen vreten :? En het is altijd gok werk voor de users hier. Zoals al gepost werd, koop een wattagemeter of iets dergelijks (heb ze wel af en toe gezien ook bij gamma geloof ik).

Succes ;)
Pagina: 1