Rare vastlopers of uitschieters.

Pagina: 1
Acties:

• Xato
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:58
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen: ik heb sinds een week of 2/3 dat mijn pc elke keer vastloopt of reboat. Dit gebeurd alleen tijdens het gamen (CoD en CS Source). Zit ik op internet of msn dan doet hij het perfect. 3dmark 03, 05 draait hij met gemak 2 tot 5x achter elkaar, ook CPU Burn doet hij 3 uur lang maar tijdens het gamen "poef!".

Mijn specs zijn:
Amd Athlon 2400+
ASUS A7N8X-X (net nieuw) (Oude A7V8X-X was dood)
2x Twinmos 256 en 512MB
Sapphire Atlantis 9600XT 256MB (net nieuw) (Vorige 9600SE was dood)
Q-Tec 400 Watt
Maxtor 160GB
Samsung Cdrw
En een Aerogate 2 en 3 fans en 2x CCFL op 1 inverter.

Ik heb er al een nieuwe koeler opgezet maar geen verandering. Ook heb ik een format eroverheen gegooid geen verandering. De tempraturen zijn max 55C en idle 44C.
Ik heb ook al de CCFL's er af gehaald en deed ook niets.
Ik heb geen idee meer wat het kan zijn.

Hij geeft ook aan als ik de CPU eruit gehaald heeft 100Mhz dus een Athlon 1800+ ipv 133Mhz, zet ik hem op 133Mhz (Athlon 2400+) dan draait hij wel gewoon misschien dat het hieraan ligt?

Bijvoorbaat dank,
Xato

[ Voor 22% gewijzigd door Xato op 14-03-2005 16:40 ]

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-08 21:06
als het ding het bij de cpu goed doet, zouden het misschien de drivers kunnen zijn? voeding heb je, lijkt mij, genoeg, maar die drivers van ati zijn nogal eens problematisch, vooral bij sommige spellen (kotor, kotor2, race spellen, paar andere 3d dingen)

edit: ja, die drivers kunnen ook hangers en reboots veroorzaken.........

[ Voor 14% gewijzigd door sariel op 14-03-2005 15:55 ]

Copy.com

• Xato
Ik heb al verschillende drivers geprobeerd van ATI, eerst de Catalyst 5.2 drivers en toen maar verder met de Omega drivers. (Maar zelfs naar format hetzelfde probleem! :()

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-08 17:57
Weet je misschien ook waardoor je vorige mobo en videokaart kapot door zijn gegaan ? Want daar kan het misschien ook aan liggen.

• Xato
harry64 schreef op maandag 14 maart 2005 @ 15:59:
Weet je misschien ook waardoor je vorige mobo en videokaart kapot door zijn gegaan ? Want daar kan het misschien ook aan liggen.
Het moederbord is kapot gegaan omdat er een die doorgebrandt was doordat ik er teveel aanzat :s en die videokaart had last van Artifacs nadat hij in een waterfontijntje zat door waterkoeling die er nu af is.

In 3dmark03 haal ik trouwens 3828 Punten wat redelijk normaal is voor een Stock systeem. En hoe vaak ik hem ook test hij blijft nooit hangen.

[ Voor 14% gewijzigd door Xato op 14-03-2005 16:02 ]

Verwijderd

Probeer eens een andere voeding. Bij zware belasting houdt die Q-Teq het niet bij vrees ik.

• Xato
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 16:20:
Probeer eens een andere voeding. Bij zware belasting houdt die Q-Teq het niet bij vrees ik.
Maarja zo zwaar is die belasting niet en die voeding is pas half jaar oud ofzo. Ik weet wel dat Q-tec een brak merk is maar hij heeft altijd normaal gedaan. Ik zal zo wel ff een screenshot maken met volle belasting van mijn pc en de temps vanuit everst.

Hier de screenshot van Speedfan en Everest. Ze geven beide andere waardes aan:
http://www.reapers.nl/davey/temps-voltages.gif

En nog een foto vanuit de bios:
http://www.reapers.nl/davey/bios.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Xato op 14-03-2005 17:05 ]

Verwijderd

Ik begrijp de laatste regels in je startpost niet helemaal, maar staat daar dat alles gewoon werkt als je je FSB snelheid instelt zoals hij ingesteld moet zijn? Dan is er toch niets aan de hand?

• Xato
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 13:44:
Ik begrijp de laatste regels in je startpost niet helemaal, maar staat daar dat alles gewoon werkt als je je FSB snelheid instelt zoals hij ingesteld moet zijn? Dan is er toch niets aan de hand?
Ik bedoel dat als de processor eruit is gehaald en opnieuw ingedaan is dat hij dan standaart op 100Mhz zet en dat ik hem zelf op 133Mhz moet zetten maar dan heb ik nog steeds die vastlopers.

Ik heb nu ook al geprobeerd om hem op 4x AGP te laten lopen, ik heb bijna de hele avond zitten gamen en weer was hij vastgelopen maar 1x maar toch! :'(
Nu heb ik de multimeter erbij gepakt en zelf mijn 12V lijn even opgemeten daar kwam uit een wisselvallende spanning tussen 11.87 - 12.05 V ik heb het nog niet opgemeten tijdens het gamen maar dat komt straks wel. Ik heb ook de 5V lijn omgemeten en die is constant 5.11 - 5.12V.
De 7V (12V en 5V samen) is 6.75 - 6.81 V.

Dus ik weet het ook niet dit lijken mij vrij normale voltages als ik zo rond lees. Ik heb trouwens wel een andere voeding op het oog dat is de Chieftec 460 Watt Silent van Computerland die kost maar €65,- en dat vind ik wel een redelijke prijs. Weten jullie of deze voeding wat is en of het hier wel aanligt?

EDIT: Ilde is 12V lijn: 11.90 V en tijdens 3dmark03: 12.05V
Morgen ff testen tijdens CoD of CS

• ccc456
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik betwijfel of het de voeding is.
Een voeding die het niet trekt geeft meestal geen vastlopers maar reboots.
Daarbij zien je voltages er netjes uit.
gezien het feit dat hij blijft hangen bij het gamen denk ik aan een software (DirectX) probleem.
Check ff je DirectX versie. Welke windows gebruik je ? XP ? Om dit bekijken ga je bij XP naar
Start --> Run --> type nu "dxdiag"

Overgens als je DirectX upgrade :
Als je je DirectX versie update met deze nieuwe 9.0 versie kan je deze nadien NIET meer verwijderen.
De installatie kan je alleen nog ongedaan maken door systeemherstel uit te voeren.

[ Voor 6% gewijzigd door ccc456 op 16-03-2005 11:36 ]

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02-2025

TheNameless

Jazzballet is vet!

Kan je Prime95 ook gewoon draaien?
Ik heb namelijk een soort gelijk probleem, waarbij ik alleen vastlopers krijg bij games en prime95 en niet bij CPUburn

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

• Xato
ccc456 schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 11:35:
Ik betwijfel of het de voeding is.
Een voeding die het niet trekt geeft meestal geen vastlopers maar reboots.
Daarbij zien je voltages er netjes uit.
gezien het feit dat hij blijft hangen bij het gamen denk ik aan een software (DirectX) probleem.
Check ff je DirectX versie. Welke windows gebruik je ? XP ? Om dit bekijken ga je bij XP naar
Start --> Run --> type nu "dxdiag"

Overgens als je DirectX upgrade :
Als je je DirectX versie update met deze nieuwe 9.0 versie kan je deze nadien NIET meer verwijderen.
De installatie kan je alleen nog ongedaan maken door systeemherstel uit te voeren.
Ik heb ff dxdiag uitgevoert en nergens waren problemen gevonden en dit kreeg ik te zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.reapers.nl/davey/directx.jpg

Ik ga zo ff Prime95 testen.

Ik trouwens zojuist even een screenshot van de error in het logboek genomen misschien zeggen die cijfertjes jullie wat:
Afbeeldingslocatie: http://www.reapers.nl/davey/error.gif

[ Voor 11% gewijzigd door Xato op 16-03-2005 15:05 ]

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-08 12:23
doe eens een memtest86 ik heb zelf iig slechte ervaringen met twinmos , dus het is iig de moeite waard om eens te kijken

LinkedIn
BlackIntel

• ccc456
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Die foutmelding heeft hoogst waarschijnlijk te maken met je geheugen 8)
Zoals EvilWhiteDragon al opperde, doe de memtest. _/-\o_

• Xato
Ik ben nu de memtest aan het draaien ondertussen zit ik ff mijn Linux Mandrake pctje. Hij is nu op 30 Minuten en heeft nog geen error en heeft al 1 pass (tot hoeveel passes gaat dit eigenlijk 8)7). Maar waarschijnlijk dus ook niet het geheugen. (Wat ik aan de ene kant wel beter vind maar aan de andere kant wat is het dan wel |:()
De voltage van de 12V lijn blijft tijdens memtest constant 12.05.

Jullie horen van me! (Mooi weer vandaag trouwens wordt er gewoon vrolijk van :D)

Edit: Ik heb 1 uur getest met Memtest en geen Errors of andere problemen. Ben nu bezig met Prime95.
Edit² : Ik heb een Prime95 ook zonder vastlopen volgehouden dus ik weet het ook ff niet meer.

Edit³ 21:53 : Zojuist weer vastloper gehad tijdens het spelen. Gelukkig stond mijn voltmeter erop en die gaf een spanning aan van 12.05V dus normaal.
Nu zat ik me te bedenken dat mijn videokaart als 128MB wordt aangegeven overal terwijl de doos 256MB zegt en mijn portomonee dat toen ook gezegd had. Valt dit binnen de garantie (Mycom en ergens in december gekocht en eind februari omgeruild omdat oude kapot was.) en kan het daar aan liggen dat hij vastloopt?

[ Voor 63% gewijzigd door Xato op 16-03-2005 22:00 ]

Verwijderd

Xato, ik heb exact het zelfde probleem ondervonden, met het zelfde mobotje en vidkaart....

ik had ook van alles al geprobeerd....

en de oorzaak ligt bij -> overheating -northbridge- 8)7

zet je kast maar eens open, flinke ventilator ervoor...en gamen maar ;)

weet zeker dat het lukt, suc6 :z

• Xato
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 03:10:
Xato, ik heb exact het zelfde probleem ondervonden, met het zelfde mobotje en vidkaart....

ik had ook van alles al geprobeerd....

en de oorzaak ligt bij -> overheating -northbridge- 8)7

zet je kast maar eens open, flinke ventilator ervoor...en gamen maar ;)

weet zeker dat het lukt, suc6 :z
Ik dat echt zo erg dan, hij wordt wel erg heet dat blokje maar zou die daarvan kunnen flippen.ik ga denk ik vanmiddag mijn earogate slopen om die fan eruit te halen en dan zet ik die wel op mijn heatsink dan.
Ik hoop dat het werkt.

• Xato
Na bijna 3 maanden met een 40mm fan op de northbridge te hebben gedraaid, werd het maar eens tijd om een echte oplossing te zoeken. Dus ik ben naar Mycom gereden, heb daar een Zalman ZM-NB47J Northbridge Cooler gekocht. Net geinstalleerd en tot nu toe loopt die goed. Ga zo maar eens ff gamen en dan krijgen jullie wel te horen of dit gewerkt heeft.

(Ik doe dit trouwens voorals mensen hetzelfde probleem krijgen B) )

Ook na het gamen geen vastlopers of wat dan ook. Dus als je hetzelfde probleem hebt kan je gerust de Zalman erop zetten en dan heb je geen problemen meer. _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Xato op 16-06-2005 20:24 ]

Pagina: 1