Toon posts:

PC verliest BIOS settings na reboot

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC verliest na het rebooten zijn BIOS settings. Dit gebeurd meestal, maar niet altijd.

Configuratie:

- AMD Athlon XP 2600+
- Gigabyte GA7V4X
- 512 MB
- 256 MB MSI GeForce FX5600
- Promise FastTrack TX2000 RAID controller met 2x 80 GB Maxtor 7200rpm 8MB cache in een duplex RAID 1 configuratie
- Op de onboard controllers een LG 48x24x48x CD RW en een 16x48x LG DVD rom
- SB Audigy sound (onboard sound disabled)

In het begin toen ik m'n PC nog niet zolang had, heb ik het moederbord omgeruild bij m'n leverancier. Dit heeft helaas niet mogen baten.

De PC draait 100% stabiel, loopt echt nooit vast en de performance is ook uitstekend. Zodra er vanuit Windows gereboot moet worden, dus softwarematig gereboot wordt, zijn de rapen gaar. Ik moet de PC dan na het rebooten nog voordat hij weer gaat booten uitschakelen en even wachten, omdat hij anders z'n BIOS settings verliest.

Mocht het gebeuren dat hij z'n settings verliest, dan kan ik deze natuurlijk weer opnieuw instellen; na het instellen reset PC zit echter weer waardoor ik hem weer direct moet uitschakelen, even wachten en weer inschakelen omdat hij anders weer zijn BIOS settings verliest.

Flashen van de BIOS naar de laatste versie heeft niet geholpen. Dit probleem deed zich ook voor toen ik nog geen promise raid controller en huidige videokaart gebruikte.

Iemand suggesties? Zou heel fijn zijn... niet dat ik zovaak moet rebooten maar het is echt supervervelend... een keer was ik te laat met uitschakelen van de PC na het rebooten en toen heb ik hem niet meer goed kunnen krijgen... ja... na vele pogingen!!!

alvast bedankt!!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:48

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Vervang je batterij eens van je mobo

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan is je CMOS batterij (die platte knoopcel) leeg. Vervang hem (tegenwoordig vrijwel altijd een CR-2032 type) en probleem is opgelost :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
een nieuwe batterij maakt niet uit; deze had ik reeds vervangen...

Verwijderd

Ik heb hetzelfde gedoe gehad. Telkens bios in default settings. Ik weet niet of het bij jou ook het geval is, maar na een nieuwe voeding erin(zwaardere) was het probleem opgelost. Kijk zelf eens wat er nu inzit.

Suc6 verders.

Verwijderd

Topicstarter
zit een 350 watt voeding in. zou voldoende moeten zijn toch of denk je dat ik toch een zwaardere erin moet zetten?

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 15:23:
zit een 350 watt voeding in. zou voldoende moeten zijn toch of denk je dat ik toch een zwaardere erin moet zetten?
Er zijn een hoop verschillende soorten voedingen. Met B-merken kan je tegen problemen als dit aanlopen.

Verwijderd

Topicstarter
Q-TEC ADT-350 is het merk/type van de voeding.

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Q-tec is een B-merk. Ik zou even langs de pc boer gaan en een A-merk kopen.

A-merken:
Tagan
Enermax
AOpen
Antec
Zalman
Chieftec

[ Voor 29% gewijzigd door LoeiOrdinair op 14-03-2005 15:27 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

LoeiOrdinair schreef op maandag 14 maart 2005 @ 15:26:
Q-tec is een B-merk. Ik zou even langs de pc boer gaan en een A-merk kopen.
Eerder E-merk :X

Lexus, check dit eens: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en dan aansluitend Welke voeding heb ik nodig? Deel 10 :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 15:25:
Q-TEC ADT-350 is het merk/type van de voeding.
Laat dat nou ook het merk zijn wat er standaard inzat. Brak ding wat op de doos wel 350 watt aangeeft, alleen niet afgeeft ;)

Verwijderd

Topicstarter
hmmm de winkel hier in de buurt verkoopt alleen Q-Tec

lekker dan |:(

nou ja ik ga wel opzoek naar een andere winkel dan...

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 15:33:
hmmm de winkel hier in de buurt verkoopt alleen Q-Tec

lekker dan |:(

nou ja ik ga wel opzoek naar een andere winkel dan...
Kijk hier even. Als je snel bent heb je het morgen in huis.

http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/212/top

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
Probeer eens zoveel mogelijk apparaten niet aan te sluiten (1 schijf uit,dvdspeler uit enzv)
Zodat je wat minder stroom gebruikt en kijk eens of het dan werkt. en idd andere voeding miss ook wel goed id.

Overgens heb ik zelf ook een Qtec 400W nooit problemen en mooi stil:) dus ik persoonlijk ben inet zo ontevreden.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Controleer voor de zekerheid nog eens of toevallig de 'clear cmos' jumper niet overbrugd cq. kortgesloten is.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-08 12:41

leuk_he

1. Controleer de kabel!

misschien de GA-7VAX want die van jou kan ik niet vinden. Bij de AX valt me op dat hij regelmatig genoemd word i.c.m. de foute condensators probelemen. Dus kijk eens even na of die misschien bol staan.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad de GA7VAX... foutje...

maar ik heb net een andere voeding gehaald (AOpen) en helaas... nog steeds hetzelfde probleem.

condensators zijn ook goed, cmos clear is open...

nog andere suggesties?

• Creegfire
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11-2025

Creegfire

Wow hey!

Ten eerste ik denk dat 350 watt meer als genoeg is :) om dat dingetje van jou te laten lopen hoor. In je verhaal heb ik gelezen dat je ook het moederbord ook al vervangen hebt... mag ik dan weten wat je voorganger is? :+ of wat het dezelfde? nou ja dat weet ik dan niet maar als jij zegt als je de pc te snel aanzet dat bios gereset is? check eens ff maybe de kabels van opstarten enzo? dunnow... 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

//Creegfire

Pagina: 1