Fileserver voor thuisnetwerkje. Tips?

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

• bsander
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Voor een thuisnetwerk ben ik op zoek naar een simpel fileservertje. De enige dingen die erdoor gedaan moeten worden is het via samba en/of nfs delen van de bestanden erop, het downloaden van torrents en het aansturen van een printer, niks spectaculairs dus. Eventueel mag ie meehelpen met het compilen van een Gentoo installatie op mijn notebook, maar dat is niet vereist dus gigantisch snel hoeft ie niet te zijn. Op het moment wordt dit werk gedaan door een desktop pc die echt overgeklassificeerd is hiervoor en bovendien groot en lawaaierig is. Ik ben dus op zoek naar een vervanging hiervoor. Omdat ik een student ben speelt de prijs wel een behoorlijke rol, maar in principe heb ik er geen problemen mee om 'm ergens tweedehands vandaan te halen. Hieronder alle eisen (belangrijkste bovenaan):
  1. Prijs
  2. Geluid
  3. Specs
  4. Grootte
Hebben jullie tips voor me? Heel erg bedankt!

Verwijderd

Heb hier hetzelfde principe...
heb momenteel een open Bigtower, maar die maakt te veel herrie... daar moet je echt op gaan letten.. wat ik momenteel heb en goed werkt:
1. via epia c3 900Mhz m-atx (heeft netwerk onboard en is heerlijk stil en zuinig, en snel genoeg voor w2k3)
2. 1 x 20GB 5400RPM (voor os) en 3 x 200GB 7200RPM (voor data)

die schijven maken behoorlijk geluid ook in idle... dus kan aanraden om een goede kast of om ze op rubber te zetten... ben nog in beraad wat ik ga doen :)

temperaturen liggen normaal tussen de 32 en 40 graden.. (40 graden wanneer ze hard werken, en ze zijn praktisch op elkaar gestapeld.. maar geeft geen problemen)

edit: je moet ook eens kijken naar DFS in windows... wanneer 1 schijf sterft, is alleen die data kwijt...

en ik kan een goedkoop m-atx kastje aanraden...
(als iemand nog een goedekope m-atx kast weet waar ik gemakkelijk 8 schijven in kan hangen, let me know)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2005 15:21 ]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-02 18:32
2e hands P3'tje met een een aantal grote HD's erin? Lijkt me niet zo moeilijk.. Verder is het wel handig om voor een fileserver te weten:
1. Hoeveel opslagcapaciteit wil je hebben?
2. Moet er nog iets backups/redundancy gebeuren? ( Denk aan raid etc )

Roomba E5 te koop

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Waar in je ranglijstje met belangrijke eigenschappen, moet betrouwbaarheid komen?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Wat denk je van een netwerkschijf? Zoals de Buffalo Linksys die laatst op de frontpage stond? Zijn niet zo duur meer en lekker zuinig...

Heb nu sinds 2 jaar een VIA EPIA met een 80+160GB HDD eraan hangen met zelfde doel als jij (file- en printerserver) maar die trekt me nog te veel stroom.... 60 watt continue, lijkt weinig, tikt best aan omdat ie 24/7 aanstaat...

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
bsander schreef op maandag 14 maart 2005 @ 15:05:
Voor een thuisnetwerk ben ik op zoek naar een simpel fileservertje. De enige dingen die erdoor gedaan moeten worden is het via samba en/of nfs delen van de bestanden erop, het downloaden van torrents en het aansturen van een printer, niks spectaculairs dus. Eventueel mag ie meehelpen met het compilen van een Gentoo installatie op mijn notebook, maar dat is niet vereist dus gigantisch snel hoeft ie niet te zijn. Op het moment wordt dit werk gedaan door een desktop pc die echt overgeklassificeerd is hiervoor en bovendien groot en lawaaierig is. Ik ben dus op zoek naar een vervanging hiervoor. Omdat ik een student ben speelt de prijs wel een behoorlijke rol, maar in principe heb ik er geen problemen mee om 'm ergens tweedehands vandaan te halen. Hieronder alle eisen (belangrijkste bovenaan):
  1. Prijs
  2. Geluid
  3. Specs
  4. Grootte
Hebben jullie tips voor me? Heel erg bedankt!
ga bij vraag&aanbod van tweakers kijken, kijk ff of er iemand is die een p2 laptop aanbiedt (bij voorkeur met netwerkkaart), en gebruik dat als servertje.
2e hands p2 laptops zijn niet al te duur, maken bijna geen geluid, zijn lekker klein, en trekken het fileserveren prima. enigste probleem is de hoeveelheid schijfruimte, maar op zich lijkt mij 20-40g voor een fileservertje meer dan genoeg.

Copy.com

Verwijderd

Spyro_the_Dragon schreef op maandag 14 maart 2005 @ 15:22:
Wat denk je van een netwerkschijf? Zoals de Buffalo Linksys die laatst op de frontpage stond? Zijn niet zo duur meer en lekker zuinig...

Heb nu sinds 2 jaar een VIA EPIA met een 80+160GB HDD eraan hangen met zelfde doel als jij (file- en printerserver) maar die trekt me nog te veel stroom.... 60 watt continue, lijkt weinig, tikt best aan omdat ie 24/7 aanstaat...
Inderdaad, dacht ik ook meteen aan. Voor absolute stilte:
1x Linksys NSLU2
2x grote USB2 schijf

Superstil, weinig stroomverbruik. Alleen geen redundancy en geen supersnelheid (100 Mbit).

Verwijderd

ook voor het downloaden van torrents? :?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb hier een ABit BP6 met 2 cel 433s erop, 768MB als servertje staan. Zitten 3 hdds in (1x 40 waar mijn webdir opstaat en 2x 120 voor de bestanden). ook nog een 8GB hddtje dat ik enkel gebruik voor het OS. ding is gekoeld dmv 1 92mm fan op de cpus (dus best stel).
in een oude kast die ik in de kast heb gelegd op mijn kamer, horen doe je hem bijna niet.

als je echt de meest zuinige cpu wil hebben die goed te betalen is zou ik echter voor een P3 600 gaan, die dingen zijn snel maar gebruiken vrij weinig stroom (de coppermines dan).

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Spyro_the_Dragon schreef op maandag 14 maart 2005 @ 15:22:

60 Watt continue lijkt me een beetje vreemd voor hetgeen je opnoemt. Heb je dat gemeten?
Een hdd trekt idle zo'n 8 Watt en actief zo'n 12 Watt.
Dat mainboardje ook zoiets en als je er erg veel geheugen in hebt zitten zal het zo'n 15 - 20 Watt zijn.
Maar goed, qua kosten is 60 Watt continue ongeveer 95 euro op jaarbasis.
Ik betwijfel of het veel goedkoper kan wanneer je ook de aanschafkosten voor nieuw spul kwijt bent.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
sariel schreef op maandag 14 maart 2005 @ 15:22:
[...]
ga bij vraag&aanbod van tweakers kijken, kijk ff of er iemand is die een p2 laptop aanbiedt (bij voorkeur met netwerkkaart), en gebruik dat als servertje.
2e hands p2 laptops zijn niet al te duur, maken bijna geen geluid, zijn lekker klein, en trekken het fileserveren prima. enigste probleem is de hoeveelheid schijfruimte, maar op zich lijkt mij 20-40g voor een fileservertje meer dan genoeg.
offtopic, maar p2 laptops goedkoop!? Ik was eens aan het kijken wat de marktprijzen zijn, en ik sloeg steil achterover.. Heb hier een P2 liggen met 96MB RAM, 4,3GB harddisk, 800x600 die ik aan mijn schoonmoeder geef, en wilde eens kijken wat de marktwaarde is.. en dat is dus gemiddeld 200 euro! rare mensen lopen er rond..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Ik heb dit model van seagate
ST3200822A en daar ben ik zeer tevreden over !
7200rpm & 8mb cache, een fan op 7 volt komt hier nog boven uit.

Hij is sneller als mijn MAXTOR 6L040J2

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2005 15:51 ]

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
axis schreef op maandag 14 maart 2005 @ 15:44:
[...]

offtopic, maar p2 laptops goedkoop!? Ik was eens aan het kijken wat de marktprijzen zijn, en ik sloeg steil achterover.. Heb hier een P2 liggen met 96MB RAM, 4,3GB harddisk, 800x600 die ik aan mijn schoonmoeder geef, en wilde eens kijken wat de marktwaarde is.. en dat is dus gemiddeld 200 euro! rare mensen lopen er rond..
vergelijk het maar eens met een nieuwe, of zo'n hardware-plug-het-in-het-netwerk-kastje.

Copy.com

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Overige Hardware is geen dumpbak en GoT is geen helpdesk :o

Vragen over complete systemen horen in het daarvoor bestemde subforum thuis, maar ook daar is het de bedoeling dat je eerst zelf op zoek gaat en als je iets hier post dat toegespitst vraagt. Zelfde geldt voor Netwerk Troubleshooting...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.