Toon posts:

[Debian] [Crash na stroomuitval]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb hier thuis een debian server staan gewoon op het lichtnet (hij staat immers thuis). En nu is dus laatst de stroom uitgevallen en gezien het feit dat ik geen noodaggregaat ofzo heb is mijn server dus ook uitgevallen, als ik hem nu echter weer aansluit krijg ik een error.

/sbin/init/: 429: cannot open dev/console: no such file
Kernel Panic: Attempted to kill init!

ik heb al een paar keer gereboot enz, ik ben tot te conclusie gekomen dat ik waarschijnlijk moet formatteren, alleen is het probleem dat ik eeuwen bezig ben geweest met het installen van mailservers enzo en ik dus wle graag mijn configs zou willen behouden, iemand enig idee hoe dit aan te pakken?

Verwijderd

Met de debian cd kun je een rescue-systeem starten, misschien dat je dan de schijf op fouten kunt controleren?

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Dit probleem is een bekende in de Ubuntu-community. Aangezien deze distro gebaseerd is op debian zou de oplossing die ze daar gevonden hebben ook wel eens kunnen helpen.

Probeer met een boot-disk bij de hand eens deze stappen

Succes

/(bb|[^b]{2})/

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 15:00:
ik heb al een paar keer gereboot enz, ik ben tot te conclusie gekomen dat ik waarschijnlijk moet formatteren, alleen is het probleem dat ik eeuwen bezig ben geweest met het installen van mailservers enzo en ik dus wle graag mijn configs zou willen behouden, iemand enig idee hoe dit aan te pakken?
[lullige opmerking]
Backups? O-)
[/lullige opmerking]

Maar even serieus, wat voor soort filesystem stond het eigenlijk op? En welke kernel versie? Zolang het geen ext2 is zou dit namelijk niet mogen voorkomen eigenlijk...dus als het dan toch gebeurt kan dat een teken zijn dat je een bug in het filesystem hebt gevonden (niet heel waarschijnlijk, maar ook niet onmogelijk), of dat die harddisk op zijn laatste benen loopt - check in dat geval eens met het SMART tooltje van de harddisk fabrikant, of kijk in /var/log/messages of je daar nog vreemde meldingen ziet staan m.b.t. de harddisk.

Maar voordat je daarmee begint: hoe lang stond die server al aan voordat deze 'ongeplande' reboot gebeurde? Heb je niet toevallig de kernel vervangen, allerlei dingen geupgrade etc. sinds de laatste reboot, zonder te testen of daarna een reboot nog doorstond?

Want in dat geval is het waarschijnlijk best te fixen met een rescue CD, je moet alleen wel eerst achterhalen wat nou echt de oorzaak is...gewoon maar opnieuw installeren kan natuurlijk altijd, maar dan weet je nooit wat nou de oorzaak is geweest.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

't lijkt op een corrupt filesystem met een /dev/console die mist. Boot van een rescue cd, fsck je fs en probeer 't dan nog eens. Zo niet, boot weer van de rescue cd, mount je hdd en kijk of
code:
1
mknod /pad/naar/hd/dev/console c 5 1

wellicht helpt.

Neem daarbij wel in acht wat Wilke hierboven zegt.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 14-03-2005 16:45 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.