[Asus P4P800 RAID] 2x 80 GB Maxtor rare crashes

Pagina: 1
Acties:

• Glock
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb hier nu een pc staan, bijna 1 jaar oud. Als moederboard zit hierin een Asus P4P800 SE. Met daarin een SATA Raid controller, ik draai sinds het begin al een Raid 0 (Striping) configuratie. Altijd zonder problemen. Maar afgelopen donderdag is dus in ene iets op z'n bek gegaan. M'n pc liep vast dus ik rebooten. Bij m'n reboot is m'n hele disk dus verneukt. Alle bestanden weg, etc etc. Ik dacht hierbij in eerste instantie aan een crash van me harde schijf, wat het tegendeel blijkt te zijn.

Wat heb ik nu allemaal gedaan?
- eerst heb ik windows opnieuw geinstalleerd wat gewoon werkte. Alleen bij elke restart miste nu in ene de registry welke gebackuped werd. Duidelijk iets mis dus, heb zo nog wel m'n bestanden kunnen backuppen. (dit was in raid 0 nog dus gewoon)

- hierna heb ik me raid controller disabled en via het tooltje PowerMax van Maxtor alle bij de schijven uitgebreid getest, ik heb elke test uitgevoerd en de Burn In test met 30 rondes. Beide harde schijven komen Passed uit de test. (fock wat heeft dit veel uren gekost :D)

- hierna een low level format uitgevoerd zonder problemen

- Ik heb nu weer mijn raid array rebuild, en ben windows weer gaan installeren. Ik weer zelfde partitionering gebruikt als dat ik vroeger had. Tot mijn verbazing kan windows de schijf nu niet formatten. Ik een andere partitionering gebruiken.. Wat tot mijn nog grotere verbazing wel gepatitioneerd kan worden (allemaal in de raid 0 array)

- Mijn huidige gedachte is dus nu, misschien is mijn raid controller brak... Ik zojuist mijn kast open getrokken om te kijken of alles wel netjes op z'n plaats zit en niet iets is doorgebrand of whatever... (Wat mij niet lijkt aangezien m'n pc nog nooit boven de 35 graden is uitgekomen voor zover ik weet)
En zoals eigenlijk verwacht ziet alles er prima uit op zo'n eerste gezicht.

Ik heb nou geen flauw idee meer wat ik kan doen om de problemen te achterhalen, want duidelijk is er iets mis maar ik heb geen flauw idee meer wat. En los het liever zelf vandaag of morgen op dan dat ik met m'n hele pc naar de winkel moet... Iemand die me hier misschien verder kan helpen?

P.S. Voor de liefhebber die misschien nog wat heeft aan foto's van m'n kast, zijn die evt beschikbaar. (Mochten deze op een of andere manier nog relevant zijn...)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voor de zekerheid: alles werkt nu gewoon "naar behoren"? :)

Andere vraag:
Glock schreef op maandag 14 maart 2005 @ 14:22:
- Ik heb nu weer mijn raid array rebuild, en ben windows weer gaan installeren. Ik weer zelfde partitionering gebruikt als dat ik vroeger had. Tot mijn verbazing kan windows de schijf nu niet formatten. Ik een andere partitionering gebruiken.. Wat tot mijn nog grotere verbazing wel gepatitioneerd kan worden (allemaal in de raid 0 array)
Wat is het verschil tussen de indeling van de partities die je in gedachten had en wat je uiteindelijk toepaste om het werkend te krijgen?

• Glock
  • Niet online
BalusC schreef op maandag 14 maart 2005 @ 14:31:
Voor de zekerheid: alles werkt nu gewoon "naar behoren"? :)

Andere vraag:
[...]
Wat is het verschil tussen de indeling van de partities die je in gedachten had en wat je uiteindelijk toepaste om het werkend te krijgen?
Neej, hij werkt bagger sloom, die installatie van windows duurt nu een eeuwigheid, en het verschil in partities is:
- ik had 20 om 140 GB wat nu dus niet wou formatten

- als ik nu de hele raid array als 1 paritie pak doet ie het wel

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het klinkt als een gaar I/O controller (mobo), slechte kabels of wellicht toch een gare voeding. Probeer eens Windows te installeren wanneer je de schijven als single schijven buiten de RAID controller om aansluit. Probeer andere kabels. Post ook je volledige specs, zodat we kunnen oordelen of de voeding een beetje in balans is :)

• Glock
  • Niet online
Ben net bezig met een installatie buiten me raid controller om :)

maar de volledige specs:
- Asus P4P800 Deluxe i865PE
- Intel P4 2,8 GHz 512K 800 FSB
- Kingston 1024 mb (2x 512 mb) PC3200
- floppy drive
- 2x Maxtor DMax Plus 9 80 GB 7200 RPM 8Mb SATA
- dvd speler
- AOpen H700A FUll-tower 350W
- Radeon 8500 64 MB

Dit systeem draait dus al zo zowat een jaar, dus voeding lijkt me dan geen probleem, hoewel ik afgelopen maand wel 7x een stroomstoring heb gehad :S

Tot zover lijkt de installatie buiten me raid controller prima te verlopen...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Tot zover lijkt de installatie buiten me raid controller prima te verlopen...
Dan ligt het duidelijk aan de controller. Dat kan zowel hardwarematig als softwarematig zijn (drivers, BIOS). Ben je er wel 100% zeker van dat je tijdens de setup de juiste drivers hebt geladen? Heb je niet meerdere keuze-opties wanneer je de driverflop opent? De meest recente BIOS en drivers kun je op de Asussite vinden :)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 14-03-2005 15:20 ]

• Twarp
  • Laatst online: 28-02 12:51

Twarp

just grin...

Ik heb dit probleem al eens mogen tackelen met een BIOS flash. Wellicht dat jij hier iets aanheb.

Meh ...

Pagina: 1