[Bad sector] Wel of geen bad sector

Pagina: 1
Acties:

• -=Sentinel=-
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-01 00:22
Ik heb een vreemd probleem met een Maxtor 6Y160P0 (160 GB):

Ik draai Windows 2k3 advanced server. Op een gegeven moment kreeg ik een corrupte file. CHKDSK c: /f /r uitgevoerd en kwam met de melding 1 bad sector. Da's balen, want de schijf is nog geen jaar oud. Misschien dat de schijf rot is. Dus het tooltje van Maxtor uitgevoerd.
Eerst de korte test. Deze zei dat ik de lange test moest uitvoeren. Deze kwam met een error die hij hersteld heeft.
Nog een keer de lange test uitgevoerd. Geen fouten gevonden.
Dus ik denk, geen fouten meer. CHKDSK nog een keer uitgevoerd, maar deze komt nog steeds met een bad sector.
Nu heb ik een tooltje geprobeerd (HDD regenerator) die alle sectoren stuk voor stuk controleerd. Ook deze kon geen bad sectors vinden.

Hoe kan ik windows uitleggen dat er geen bad sectors op de HD zitten? Kan ik de bad sectors opnieuw laten testen?

Ashes to ashes, dust to dust... Rest in peace dear AMD 1800+... MAAR IK HEB NU WEL EEN MOOIE SLEUTELHANGER!!!

• MiStErMaNiAc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04-2020
Ik denk eerder dat powermax deze sector als bad heeft gemarkeerd, en de harde schijf er dus omheen laat werken. ChkDsk ziet deze ook doodleuk en geeft dat ook weer.

www.retroforum.nl

• -=Sentinel=-
Dat zou kunnen. Kan ik deze HD dan nog naar Maxtor sturen omdat er een bad sector op zit? Ik mag toch aannemen dat dat toch niet binnen een jaar mag gebeuren.

Ashes to ashes, dust to dust... Rest in peace dear AMD 1800+... MAAR IK HEB NU WEL EEN MOOIE SLEUTELHANGER!!!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-02 07:11

MadMan

What the....

Er mag een bepaald aantal sectoren beschadigd zijn, dus als jij maar een sector beschadigd hebt kun je geen aanspraak maken op garantie.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• -=Sentinel=-
Het is gebeurd. De HD is gammel geworden. Ik kon de server niet meer opstarten. Blijft dat de partitie naar zijn grootje is. Tijd voor een re-certificatie. Heb de partitie waar een bad sector op zat geformateerd, en geen bad sector meer te vinden. Bijzonder wazig allemaal...

Verwijderd

Als er eenmaal een bad sector op zit is het aan te raden de schijf zo snel mogelijk te vervangen omdat het aantal bad sectors snel kan uitbreiden.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 13:26
Klinkt op zicht logisch. Als dat programmaatje de sector hardware-matig op 'bad' gezet heeft en de harddisk er nu omheen werkt, ziet je OS dat niet meer.. Waarschijnlijk dat je totale capaciteit nu ietsje minder is.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 15:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waarom bel je of mail niet even met Maxtor? Denk dat zij je wel meer kunnen vertellen wat betreft de garantie waar je mogelijk aanspraak op hebt. Partities die ineens corrupt raken zijn natuurlijk niet goed. En meestal zit er een jaar garantie op IDE HD's (correct me if i'm wrong).

PowerMax zou hem eigenlijk moeten disablen en wat ruimte vrijgeven uit het event. reserve gebied op de schijf. Maar als je nu ook al een gare partitie hebt lijkt het me dat hij naar z'n grootje aan het gaan is. Backuppen -> helemaal leeg -> en dan overnieuw proberen vol te gooien en dan kijken wat ie doet? :?

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 17-03-2005 15:24 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:17

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

De laatste x jaar, sinds de schijven groter dan zeg 6 gieg zijn, is 1 kapotte sector eigenlijk al een teken aan de wand dat de schijf aan het kapot gaan is. Je kan tegenwoordig ook al sneller gerantie krijgen op zo'n schijf.
Ter verduidelijking, vroeger zat er op elke harddisk een sticker waar je op kon noteren welke sectoren er kapot waren. Het kwam toen veel vaker voor, en betrof altijd een op zichzelf staande storing. Tegenwoordig komen kapotte sectoren eigenlijk nooit meer voor, en als dat wel gebeurt is op de coating op de schijf kapot, of een kop. Beide vallen normaal onder garantie. In de tijd dat ik bij Paradigit werkte, werden dergelijke schijven dan ook onder garantie omgeruilt.

Wat precies de garantievoorwaarden zijn, is overigens gewoon te lezen op de website van Maxtor.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1