Toon posts:

2e hands PC kopen, Wat kan ik testen?

Pagina: 1
Acties:
  • 932 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,
Ik heb grote wensen maar een klein budget, dus ik zit te denken om een 2e hands computer te kopen.

Ik heb er een op het oog die nog geen jaar oud is, dus er zit nog garantie op. Alleen zijn de originele koelers (cpu en gpu) vervangen door betere. Dat het beter gekoeld wordt is natuurlijk goed, maar is het niet zo dat dan de garantie vervalt?

Ik weet natuurlijk niet hoe de eigenaar ermee omgesprongen is dus ik heb geen idee in welke staat de onderdelen zijn. Is het mogelijk om de processor, videokaart, geheugen en misschien de monitor te testen? En als dat mogelijk is, welke programma's kun je daarvoor het beste gebruiken? hoelang zou zo'n test in beslag nemen?

Heeft iemand ervaring met kopen/selecteren van 2e hands computers? Opmerkingen, tips, ervaringen zijn zeer welkom.
Bvd

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:12

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als hij de originele koelers nog heeft, zou ik die ook vragen. Dan pas kun je de hardware retourneren als het defect is. Natuurlijk de bonnen er ook bij vragen.

Als de computer door 3Dmark01 of 03 komt, zit het meestal wel goed.

Met Everest kun je trouwens zien of de beweerde onderdelen er ook echt inzitten. Everest ziet het bijna nooit fout.

[ Voor 31% gewijzigd door PD2JK op 14-03-2005 13:25 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

ram: memtest+
cpu: ???, check tempratuur, en clock speed, en laat hem ff stressen en check de temperatuur nog een keer. zodoende kan je zelf beslissen of iets goed is.
vga ??? , maar dit zie je zelf ook wel, weer stressen en eventuuel temp meten.
monitor: zelf kijken he.

ik weet niet hoe het met de garantie zit van je vga kaart met andere koeler. de garantie op je cpu maakt lijkt em niks uit want ze kunnen niks controleren. btw hoef je ook niks te slopen bij een cpu koeler, een vga koeler vereist soms het enige sloop en breek werk dus kand e garantie vervallen als ze dat merken

Verwijderd

Prutz0r schreef op maandag 14 maart 2005 @ 13:18:
Als hij de originele koelers nog heeft, zou ik die ook vragen. Dan pas kun je de hardware retourneren als het defect is. Natuurlijk de bonnen er ook bij vragen.

Als de computer door 3Dmark01 of 03 komt, zit het meestal wel goed.
Fout... Ik heb bij mijn werk ooit een pc gehad die spontaan chraste.. hele dag 3dmark en Burn-in test, geen chrash of fout niks.

Zoek wat op over Clockspeeds etc dat soort info wat nuttig kan zijn bij het kijken / testen.
die pc had een ongekende error na reinstall drivers / os

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2005 13:21 ]

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
Als de fans vervangen zijn is de kans redelijk groot dat er ook overgeclockt is. Dat kun je even navragen.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hier was recentelijk een vergelijkbaar topic over: Systeem hardware test software :)

Verwijderd

Topicstarter
Hardstikke bedankt voor alle reacties. Nu heb ik heel wat meer om de koop te beoordelen dan alleen vertrouwen.

Ik zal eerst eens vragen of hij de originele koelers nog heeft en of ie ooit overgeclockt geweest is. De bonnen waren allemaal nog aanwezig.

Everest en memtest heb ik gedownload, 3Dmark haal ik nu binnen.
Ik zal zo de specificaties van die processor eens opzoeken zodat ik weet wat de waarden zouden moeten zijn, en dat dan vergelijken met zijn pc.

Nogmaals bedankt voor de snelle reacties

Verwijderd

Hij zal ooit wel overgeklokt zijn, aangezien hij nieuwe koelers op zowel de CPU als GPU heeft geplaatst. Ik weet niet of dit voor garantie uitmaakt. Kan Intel zien of je de processor *een tijdje* overgeklokt hebt?

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-11 20:47
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 13:20:
ram: memtest+
cpu: ???, check tempratuur, en clock speed, en laat hem ff stressen en check de temperatuur nog een keer. zodoende kan je zelf beslissen of iets goed is.
vga ??? , maar dit zie je zelf ook wel, weer stressen en eventuuel temp meten.
monitor: zelf kijken he.

ik weet niet hoe het met de garantie zit van je vga kaart met andere koeler. de garantie op je cpu maakt lijkt em niks uit want ze kunnen niks controleren. btw hoef je ook niks te slopen bij een cpu koeler, een vga koeler vereist soms het enige sloop en breek werk dus kand e garantie vervallen als ze dat merken
dan weet ik niet hoe jij er een andere vga koeler opzet. :? de meeste videokaart koelers kun je er namelijk zow af schroeven door de gaten in het pcb

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

sommige koelblokken ziitten helemaal vastgeplakt.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:32
Is het geen idee om het systeem eerst voor een dagje o.i.d. te lenen? Als het systeem goed werkt koop je het? Dus gewoon een dagje er op werken en dan kopen.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Of vragen of je hem terug mag brengen (zeg binnen een week) als er echt wat aan mankeert. Als degene die het systeem verkoopt een beetje vertrouwen heeft in zijn eigen systeem zal dat normaal gesproken ook wel lukken.

• sl1200
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-04 16:08

sl1200

Tweakotine-pleisters te koop?

Tja, maar zal die ook vertrouwen hebben in jou als koper? Ik zou niet zomaar mijn PC aan een "onbekende" meegeven.

Specs: GamePC HTPC Server

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

CPU: Fi-Bench, en natuurlijk Prime95. De temp. kan je in de gaten houden met Speedfan.
Grafische kaart: 3Dmark 2003/2005
Geheugen: Memtest86+
Monitor: TFT Tester
HDD: Test tooltje van de fabrikant.

Neem een UB-CD mee, en bijvoorbeeld Everest om te kijken of de beloofde hardware er ook echt inzit. :)

Bedenk wel dat een enigzins goede test meerdere uren gaat duren, de verkoper kan daar natuurlijk wel bezwaar tegen hebben.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
Sisoft Sandra heeft ook een paar (burn in) tests in zijn pakket zitten. Voor CPU, mem, hdd etc.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
sl1200 schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 16:24:
Tja, maar zal die ook vertrouwen hebben in jou als koper? Ik zou niet zomaar mijn PC aan een "onbekende" meegeven.
Misschien overbodig maar die onbekende heeft hem wel gewoon betaald. .! Een soort niet goed geld terug garantie. Hij moet dan wel in dezelfde staat worden teruggebracht natuurlijk.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou vooral de harddisk niet overslaan als je gaat testen. Bij CPU/VGA/mem etc. is het meestal na een paar rondjes 3dmark wel duidelijk of het spul goed is of niet, maar bij de HD is dat wat lastiger. Check iig op bad sectors en lees de SMART gegevens uit met tooltje daarvoor (het liefst van de fabrikant).. Zet de PC ook een paar keer achter elkaar aan en uit om te kijken of de harddisk wel aldoor netjes opspint.
Als ie die tests allemaal doorstaat heb je wel een grote kans dat het allemaal goed werkt. Natuurlijk kan er na een tijdje nog iets kapot gaan, maar dat is natuurlijk het risico van 2dehands kopen.

En zet ter plekke ook nog even de bios waarden op 'default' (gewoon in bios 'load defaults' doen) om te checken of de verkoper niet stiekem dingen heeft veranderd (voltages, kloksnelheden, onboard dingen) om defecten te verhullen....

[ Voor 17% gewijzigd door Palomar op 16-03-2005 21:13 ]

Verwijderd

yep,... garantie tot aan de drempel naar buiten.....
Als er iets stuk gaat na aankoop...realiseer je dan dat je geen enkele vorm van garantie hebt.
De prijs is waarschijnlijk dusdanig laag,.. dat reparatie of vervanging een dure grap word.

Misschien moet je is vertellen wat je te besteden hebt? als je liever geen risico loopt,..
Je kan tegenwoordig al een mooi mobo kopen met alles drop en dran..
sound
wifi
lan etc..
simpel maxtor diskje a 120gb voor uh,.. euro 0f 70
dan zou je een keuze moeten maken tussen procs vga's en geheugen...
dat zijn denk ik wel de duurste.
Kast hoeft ook niet duur te zijn... chieftec of zo.. zit nog een redelijke voeding in.
Pagina: 1