Vreemde afwijking, lens of cam?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:26

YellowCube

Wait...what?

Topicstarter
Het is eigenlijk een crosspost vanaf een ander forum, maar onder het motto: hoe meer zielen, hoe meer kans op een verklaring.

Wellicht kan iemand licht werpen op het volgende.
Sinds zaterdag heb ik een Nikkor 24-85 (voor de technische mensen: f/3.5-4.5G).
Zondag er even op uitgegaan en i.c.m. een D70 wat test geschoten in bos en op de hei.
Nou zijn er een aantal foto's in het bos die wat rare dingen vertonen. Beide foto's zijn in RAW geschoten.

volledige foto:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~cube/DPZ/CA/CA1_full.jpg
100% crop:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~cube/DPZ/CA/CA1.jpg
(ISO200 50mm f/4.5 1/400)

Als dit CA is dan vind ik het op een ietwat rare plek zitten. Ik had eerder verwacht dat het rond de dunnere takjes zou zitten (bij scherpe overgangen van licht naar donker) en juist niet OP de takken zelf.

De tweede wordt wat vreemder. Volledige foto:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~cube/DPZ/CA/CA2_full.jpg
100% crop:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~cube/DPZ/CA/CA2.jpg
(ISO200 65mm f/4.5 1/300)

Heb ik hier te maken met spooktakken? De blauwe lijn komt helemaal uit het niets en zit al helemaal niet op een punt waar een tak zit.

De lens was niet voorzien van filter en het is ook niet zo dat ik op de uitersten van de lens zit (zowel voor de f/waarde als het brandpuntsafstand). Dat laatste zou nog iets kunnen verklaren.
De enige opmerking die ik hierbij heb is dat ik op de camera zelf als verscherping toepas. Dit gebruikte ik bij m'n oude lens meestal om onscherpte op te vangen en ik was het vergeten uit te zetten.

Is dit een typisch geval van CA (iets wat ik bij de reviews van de lens niet als negatief punt terug kon vinden). Of zijn dit camera gerelateerde problemen (blooming o.i.d.) en wordt het gecreeerd door het feit dat dit gewoon lastig is voor een digitale camera.
Overigens zijn er 3 van de 28 foto's die dit effect vertonen.

[ Voor 5% gewijzigd door YellowCube op 14-03-2005 13:07 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Lijkt wel alsof er binnen die lens wat spooktakken worden gemaakt :o

Dit is iig heel erg selectief/specifiek CA, omdat er niet netjes een 'randje' is, maar meer kleine 'vlammetjes':

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~cube/DPZ/CA/CA1.jpg

Geen normale CA dus, maar desalniettemin CA. Probeer eens dezelfde shots in min of meer zelfde lichtomstandigheden met een andere lens, liefst een prime, kijk of het zelfde voor komt. En zet ook de in-cam verscherping uit :)

Als het zo selectief is kan het ook door de sensor komen (blooming dus, wat je al zei), want 'foute' lenzen geven meer consistente CA.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Foto #1 lijkt inderdaad erg op CA, vooral omdat het op de plaats van de takken is. Bij foto #2 krijg je dan inderdaad spooktakken, dat kan haast geen CA zijn. Kan het bij foto 2 stof zijn wat voor/op de lens zit?

Aan de andere kant, je hebt beide foto's geschoten op f/4.5. Als je naar foto's kijkt die met een andere diafragma-instelling zijn genomen, zit daar niets vreemds op de foto's? Dan zou het ook een foutje in de lens kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door breinonline op 14-03-2005 13:30 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:26

YellowCube

Wait...what?

Topicstarter
ik zit net even naar wat andere foto's te kijken en dan met name degene die scherpe overgangen hebben qua licht en donker, maar daar zie ik absoluut niks aan. Geen enkele vreemde afwijking of onscherpte. Sterker nog, die maken me zelfs erg blij over de aankoop van de lens. Stof zou heel misschien nog kunnen, maar dan zijn het wel erg lange stofjes.
Misschien is dit net de 0.5% van uitzonderingen waarbij de lens/camera dit soort problemen veroorzaakt.

Vergelijking met soortgelijke foto's met een prime heb ik niet, wel met m'n andere lens. Die laat sowieso minder scherpte zien, waardoor het eventuele effect wegvalt.
Het is niet iets wat me heel erg dwars zit. Als het echt een stevige lensfout zou zijn, zouden de foto's in hun geheel wel zichtbare afwijkingen vertonen. Toch zou ik er wel graag een verklaring voor hebben. Met name de 2 foto. Wat Remy al zei: een soort van flare die binnen de lens optreedt klinkt best aannemelijk, maar dan is het maar net de vraag of niet elk exemplaar hier last van zal hebben.

en misschien moet ik met die eerste maar eens wat paranormale forums bezoeken. Lijkt bijna op de aura van de boom.

[ Voor 7% gewijzigd door YellowCube op 14-03-2005 13:48 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world