{Office XP] Excel & UTF8

Pagina: 1
Acties:

• Nowhereman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07 23:00
Beste Tweakerts,

Zoals hier wel vaker voorkomt, heb ik een probleem.

Probleem:
Vanuit een database applicatie word automatisch een bestand gegenereerd welke UTF8 ge-encodeert wordt. Helaas wil het dat er geen andere codering mogelijk is voor dit type bestand. Dit bestand moet vervolgens worden ingelezen in Excel (Office XP versie). Echter, Excel blijkt UTF8 niet te herkennen, het bestand kan wel worden ingelezen maar komt er schots en scheef uit te zien, tevens biedt Excel dus ook geen mogelijkheid om een bestand UTF8 te coderen, vandaar mijn conclusie dat deze codering niet wordt ondersteund door Excel.
Gek genoeg wil Word (uit hetzelfde Office pakket) wél UTF8 gecodeerde bestanden lezen.

Ondernomen acties:
(1)Knowledge base van Microsoft geplundert, helaas zonder resultaat.
(2)Google vind wel een aantal mensen die hetzelfde probleem hebben echter krijgt niemand een antwoord op het probleem.
Google is bij deze niet langer mijn vriend. :(

Mogelijke oplossingen:
(1) Office 2003 installeren. In deze versie heeft Excel namelijk wél ondersteuning voor UTF8
--Helaas blijkt echter dat de Access versie van Office 2003 compatibiliteits problemen met zich meebrengt m.b.t. op dit moment in gebruik zijnde bestanden. In het kort, Office 2003 is geen optie.
(2) Een conversie script in VBA schrijven (nu alleen nog iemand vinden die zo handig is) ;)

Vraag:
Weet iemand van een patch, hotfix, script of tool voor MS Excel XP, welke het mogelijk maakt om UTF8 gecodeerde bestanden in te lezen?

-Pwn the day-

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Moet het document perse utf-8 blijven, of mag het ook om gezet worden naar ascii? Ik kan me namelijk herinneren dat SysInternals' een tooltje had om dit om te zetten :)

Overigens past dit topic net iets betr in Software Algemeen aangezien vragen over Office daar thuis horen, ik verplaats je topic dus ook nog eventjes :)

[ Voor 31% gewijzigd door elevator op 14-03-2005 14:11 ]

• Nowhereman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07 23:00
Dank voor de move. Ik heb zojuist sysinternals op z'n kop gezet maar kan geen tooltje vinden welk iets met UTF8 doet. (als je een naam of een halve naam van het tooltje hebt zoek ik overigens graag verder)
Het liefste moet het geheel in excel gebakken kunnen worden. Aangezien we met een flink aantal bestanden per dag werken willen we de hoeveelheid stappen tussen de database export en de import in excel zo kort mogelijk houden.

[edit]
Nee, hoeft niet perse UTF8 te blijven. Het is overigens een *.csv en de structuur moet wel behouden blijven.

[ Voor 13% gewijzigd door Nowhereman op 14-03-2005 15:32 ]

-Pwn the day-