Geforce 5200fx artifacts

Pagina: 1
Acties:

• Blaxje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2024
Lo,

Om mijn pas aangeschafte Samsung 19" tft goed tot zijn recht te laten komen heb ik vorige week mijn oude Asus Geforce 2mx (die toen al voor geen meter werkte > artifacts) vervangen door een XFX geforce 5200fx die de mogelijkheid gaf om mijn monitor op DVI aan te sluiten.
Tot dusver geen problemen, alles werkt perfect. :*)

Totdat ik games ga spelen. Ik start Warcraft 3 en alles lijkt goed, maar ineens 'freezed' het beeld even en wordt er vanalles rood, ook beweegt er vanalles heel erg snel (artifacts).

In eerste instantie dacht ik aan de 3d kaart, maar toen ik me realiseerde dat de vorige videokaart soortgelijke problemen gaf, geef ik nu de schuld aan het moederbord, die vaker voor problemen heeft gezorgd.

De specs:
CPU Type AMD Athlon-PECM, 1300 MHz (13 x 100)
Motherboard Name FIC AZ11E(A)

Games waar ik problemen mee ondervind:
Warcraft 3 RoC
Comanche 4 (meegeleverd met fx5200, wilde ik even testen :P)

Ik heb moederbord upgrades/rollbacks uitgevoerd, hetzelfde geldt voor de videokaart.
De directx versie is 9.0c en de tests (dxdiag) waren succesvol.

Ik zal later vandaag, als het lukt, een screenshot van het probleem posten.

Alvast bedankt voor jullie hulp. :)

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 19:11
post eens wat meer specs van je systeem zoals voeding,mobo,geheugen,fsb e.d.
Het kan namelijk ook goed je voeding zijn
btw.een fx5200 is wel een dx9 kaart maar heeft niet de power om iets op het scherm te zetten
google maar eens op fx5200+dx9
veel succes

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Verwijderd

Nouja goed, dat zou dus misschien slechte performance met zich mee brengen, maar grafische corruptie is iets ernstiger.

Kijk eens of de fanvan de kaart draait, en als deze passief gekoeld is probeer er eens een fan op te richten, als je kast erg warm is heeft je videokaart daar ook last van...

Succes!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Artefacts is veelal het gevolg van warmteoverschot in je behuizing. Probeer eens te gamen met de zijkant van je case open.

Andere puntjes
-Nieuwste WHQL certified driver installen voor je videokaart ( tip: www.guru3d.com )
-Nieuwste moederbord/chipset drivers

En wat meer info wat betreft jouw systeem is idd gewenst!

Suc6!

Instagram / YouTube

• Blaxje
aramdin schreef op maandag 14 maart 2005 @ 10:56:
Artefacts is veelal het gevolg van warmteoverschot in je behuizing. Probeer eens te gamen met de zijkant van je case open.

Andere puntjes
-Nieuwste WHQL certified driver installen voor je videokaart ( tip: www.guru3d.com )
-Nieuwste moederbord/chipset drivers

En wat meer info wat betreft jouw systeem is idd gewenst!

Suc6!
Temperatures
Motherboard 29 °C (84 °F)
CPU 37 °C (99 °F)
Aux 23 °C (73 °F)

Gewoon goed lijkt me?

- WHQL certified driver staat erop (71.84, als ik me niet vergis)
- Nieuwe moederbord drivers zijn allemaal al geprobeerd.

• Blaxje
wooley schreef op maandag 14 maart 2005 @ 10:16:
post eens wat meer specs van je systeem zoals voeding,mobo,geheugen,fsb e.d.
Het kan namelijk ook goed je voeding zijn
btw.een fx5200 is wel een dx9 kaart maar heeft niet de power om iets op het scherm te zetten
google maar eens op fx5200+dx9
veel succes
Voeding
"Daltons" 230W

DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)

Motherboard
CPU Type AMD Athlon-PECM, 1300 MHz (13 x 100)
Motherboard Name FIC AZ11E(A) (5 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 3 SDR DIMM, Audio)
Motherboard Chipset VIA VT8363(A) Apollo KT133(A)
System Memory 256 MB (SDRAM)
BIOS Type Award Modular (09/27/01)
Communication Port Communications Port (COM1)
Communication Port Communications Port (COM2)
Communication Port Printer Port (LPT1)

Display
Video Adapter NVIDIA GeForce FX 5200 (128 MB)
3D Accelerator nVIDIA GeForce FX 5200
Monitor Samsung SyncMaster 193P/MagicSyncMaster CX910P (Digital) [19" LCD] (HSCY100348)

Ik heb inmiddels een screenie kunnen maken:
http://ps7.sycclan.nl/wc3_probleempje.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Blaxje op 28-03-2005 17:03 . Reden: Screenie toegevoegd, watt aangepast ]

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-08 03:08

MadMan

What the....

Dat zou toch best eens je voeding kunnen zijn. Probeer eens met een betere voeding misschien dat het probleem dan opgelost is.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• Blaxje
Hmm volgens mij zijn het ook specifieke games. C&C Generals bijv (hoe traag het ook gaat :P ) doet het wel goed, terwijl NFS:U weer dezelfde symptomen geeft als Warcraft 3.

Hier overigens nog een beter screenshot van het probleem. :)
http://ps7.sycclan.nl/wc3_probleempje_groter.jpg

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

weet niet egt een oplossing maar wil wel mee delen dat generals vooral op processor draait en dus waarschijnlijk je 3d kaart super zwaar zal belasten

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Blaxje
Heb inmiddels nieuwe info over deze 'zaak' :p
De voeding die ik nu heb is geen 330, maar 230W, dat maakt misschien een hoop duidelijk.
Heb een Antec Truepower 430 besteld, die komt woensdag binnen.

Trouwens, niet alleen in games, maar ook sommige programma's heb ik er last van. Het is zelfs zo dat mn hele desktop soortgelijke problemen vertoonde; heb toen mn monitor aan en uit gezet en het probleem was verholpen. Bij games en applicaties helpt dit niet.

Nog even een voorbeeld van het probleem bij een programma (gaar programma, maar daar ligt het niet aan):

http://ps7.sycclan.nl/probleem_fx5200.jpg
Let behalve de gare letters ook op de vage effecten bij 'a, b en c' knopjes: aan de linkerkant heeft het een rode gloed en rechts een groene. Zelfde symptomen als in games.

Ik hoop dat het verholpen is bij m'n nieuwe voeding, misschien kan het ook aan een gaar dvi slot liggen?

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Blaxje schreef op maandag 28 maart 2005 @ 16:14:
Ik hoop dat het verholpen is bij m'n nieuwe voeding, misschien kan het ook aan een gaar dvi slot liggen?
Nee, dan zou je screenshot er bij ons goed uit moeten zien ;)

4015Wp west (Dordrecht)

• Blaxje
Tutti-frutti schreef op maandag 28 maart 2005 @ 16:19:
[...]

Nee, dan zou je screenshot er bij ons goed uit moeten zien ;)
Oops, idd :P
Echt een videokaart/voeding probleempje dus.

• Blaxje
Ok, heb mn Antec er zojuist in gezet. Meteen maar Warcraft gestart; helaas zelfde probleem. Het ligt dus niet aan de voeding.

Wat nu? :(

• Blaxje
*klein schopje* Iemand een idee?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:46
In de screenshots zie ik geen typische artifacts voor oververhitte op kapotte hardware. Het lijkt software matig te zijn. Ik zou gewoon je oude voeding terugzetten (want dat hielp toch niet) en probeer eens te formatteren en alles er opnieuw op te zetten en te kijken of het er dan nog is?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:04
Errr, kan nooit voeding probleem zijn als de voeding beetje normaal is. Het is een fx5200 mensen, dat ding slurpt niets. Ik kon een 5900XT in hetzelfde systeem makkelijk trekken hoor. Denk dat hier te makkelijk op voeding wordt geschoven. Zelfs mijn 6800LE 125% overgeklokt en alles unlockt met 250W Dell voeding deed het perfect.

pepernooot

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:46
Precies. Zoek het dus eens in de software, en hoe vervelend ook, als je effe formateerd weet je alles zeker.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Blaxje
Nieuwe voeding moest ik sowieso hebben, oude was een beest (qua geluid).
Maargoed, ik zal als ik tijd heb deze week kijken of ik het een en ander kan backuppen en ja; dan moet het maar :p formatten.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Het kan zijn dat de contacten in je agp slot vuil zijn. Neem een wattenstaafje, doe daar een beetje aceton, dissolvant, white spirit of iets anders met alcohol op en reinig dan de contacten van je agp slot.
En een 430 Watt is absoluut overkill voor een fx 5200 en een 1300 Athlon, jouw systeem verbruikt ongeveer 130 Watt onder load. :)
Je kan beter de oude voeding terugzetten en de nieuwe houden voor een toekomstig systeempje.

• Blaxje
Mwah, hij vebruikt alleen wat nodig is.
Het lijkt me niet dat het er iets mee te maken heeft.

• Blaxje
corpseflayer schreef op maandag 04 april 2005 @ 12:50:
Het kan zijn dat de contacten in je agp slot vuil zijn. Neem een wattenstaafje, doe daar een beetje aceton, dissolvant, white spirit of iets anders met alcohol op en reinig dan de contacten van je agp slot.
En een 430 Watt is absoluut overkill voor een fx 5200 en een 1300 Athlon, jouw systeem verbruikt ongeveer 130 Watt onder load. :)
Je kan beter de oude voeding terugzetten en de nieuwe houden voor een toekomstig systeempje.
Ik heb het geprobeerd op DVI en AGP; beiden exact hetzelfde probleem.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je draait een van de laatste versies van de drivers zo te merken. Al eens geprobeert om een 5x.xx serie drivers te gebruiken? Ik heb namelijk ook een GF5200FX en geen problemen daarmee, maar ik gebruik dan ook versie 56.73 (die van Windows XP geloof ik). Probeer dat eens want naarmate de kaart ouder wordt en de drivers nieuwer is de ondersteuning lager. Tenslotte haal je met de laatste drivers niet alles uit een bijvoorbeeld GeForce 2, maar met de 2x.xx variant wel.

De versie kan je controleren door naar de Device Manager (of ook wel Apparaatbeheer) te gaan en de eigenschappen op te vragen van de grafische kaart.

Commandline FTW

Verwijderd

Welke samsung heb je? Mischien is het een bekend probleem.

Ik ken soortgelijke errors trouwens van een corrupte DirectX. Of mischien heb je nog geen 9.0c? In ieder geval zou ik DirectX eens updaten.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Blaxje schreef op maandag 04 april 2005 @ 12:55:
[...]

Ik heb het geprobeerd op DVI en AGP; beiden exact hetzelfde probleem.
:?
Je hebt het geprobeerd op DVI en D-sub bedoel je vast.
Ik bedoel de contacten waarmee je kaart verbonden is met het moederbord, dus de koperen contactjes in de bruine agp sleuf op je moederbord.

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
Lees nu toevallig hier alle goedgemeende suggesties, maar een voeding kan de oorzaak bv alvast niet zijn.

Maar goed, maakt niet uit...

Tips:
Andere (nieuwere/oudere) drivers installeren voor zover je dit niet al had getest

Helpt dit niet:
Zet dan fast writes eens uit in het bios (mits dit niet al het geval is)
Ook AGP4x eens deactiveren (zodat de kaart op AGP2x komt te draaien.)
Nieuwste Via hyperion drivers installeren.

Mocht dit allemaal niet helpen zou je evt nog met de I/O voltage kunnen gaan spelen (voor zover je die opties ueberhaupt hebt)

Als dit allemaal niet helpt vrees ik dat er toch echt iets aan je huidige mainboard omzeep is. (even uitgaande dat deze nieuwe kaart ongeveer dezelfde symptonen vertoont als de oude geforce2mx)

[ Voor 3% gewijzigd door KBDE op 04-04-2005 16:30 ]

• Blaxje
Hero Of Time schreef op maandag 04 april 2005 @ 13:38:
Je draait een van de laatste versies van de drivers zo te merken. Al eens geprobeert om een 5x.xx serie drivers te gebruiken? Ik heb namelijk ook een GF5200FX en geen problemen daarmee, maar ik gebruik dan ook versie 56.73 (die van Windows XP geloof ik). Probeer dat eens want naarmate de kaart ouder wordt en de drivers nieuwer is de ondersteuning lager. Tenslotte haal je met de laatste drivers niet alles uit een bijvoorbeeld GeForce 2, maar met de 2x.xx variant wel.

De versie kan je controleren door naar de Device Manager (of ook wel Apparaatbeheer) te gaan en de eigenschappen op te vragen van de grafische kaart.
I know, al geprobeerd. Kaart draait momenteel op de meegeleverde drivers. 60.85.
Maargoed ik ga dus ff proberen het slot op m'n mobo schoon te maken en ook zal ik de nieuwste drivers voor mijn moederbord installen (al betwijfel ik of dat zin heeft, de hyperion drivers zijn niet echt gemaakt voor dit mobo).

[ Voor 13% gewijzigd door Blaxje op 04-04-2005 18:42 . Reden: blaat ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het kan blijven net die drivers een bug erin hebben die dit veroorzaken, meegeleverd of niet. Zowieso zijn de meegeleverde drivers niet de beste. Ze maken gewoon dat schijfje met de laatste drivers die op het punt van maken beschikbaar zijn. Probeer toch eens een oudere driver, tenzij je het zeker weet dat dat het probleem niet is.

Commandline FTW

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb dus laatst precies hetzelfde probleem gehad. Na de hele pc uitelkaar te hebben gehaald en alles schoongemaakt te hebben werkte alles weer perfect :*)
Videokaart wisselen maakte trouwens toen niet uit, dus het lag aan het mobo door stof oid.
Pagina: 1