[CSS] Marging-right met scrollbalk in FF en IE anders

Pagina: 1
Acties:

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 06:47

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Topicstarter
Mijn nieuwste site/uitprobeersel (http://miata.feelders.com) maakt gebruik van XHTML 1.1 en CSS. Ik heb het (denk ik) vrij goed voor elkaar, alleen loop ik nog tegen een probleempje aan.
Ik gebruik o.a. een margin-right om de pagina een 'rand' te geven. In Internet Explorer (IE) wordt altijd een scrollbar weergegeven (ga ik later nog wel wat aan doen). De margin-right lijkt in IE vanaf de rand van de window gerekend te worden waardoor hij onder de scrollbar komt. In Firefox (FF) wordt de rand netjes vanaf de scrollbar gerekend. Weet iemand hoe ik dat moet/kan aanpassen?

De CSS staat hier...

[ Voor 4% gewijzigd door jfeelders op 14-03-2005 08:39 . Reden: 'strict' verwijderd... ]

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

strict XHTML 1.1 bestaat niet, het is XHTML 1.1 of XHTML 1.0 strict.
Maargoed, je weet btw dat IE XHTML 1.1 helemaal niet ondersteund?

Btw je kan ook zo'n IE only CSS iets gebruiken (IF IE....nog iets)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• jfeelders

jfeelders

Topicstarter
Oja, da's waar... Maar ik wil niet losse browser-implementaties maken. Misschien dat jullie iets konden vinden wat ik over het hoofd had gezien op CSS gebied...

1 stap verder: Het lijkt door de frameset van mijn redirect-page bij MyDomain te komen. De directe pagina's (http://www.xs4all.nl/~jfeelder/miata/home.html) zien er in IE en FF het zelfde uit (op de evt. noodzakelijk aanwezige scrollbar in IE na dan...). Allebei een margin-right berekend vanaf de scrollbar.

Ik moet dus de frames-pagina van mijn domein-redirect aanpassen...

[ Voor 56% gewijzigd door jfeelders op 14-03-2005 08:52 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:27

crisp

Devver

Pixelated

Frames zijn ook niet meer van deze tijd ;)

Overigens is dit weer een slecht voorbeeld van het gebruik van XHTML. Je gebruikt technieken die onder echt XHTML (met bijpassend mimetype) niet zullen gaan werken (document.write in javascript bijvoorbeeld). Daarnaast mist de semantiek van je opmaak volledig.

Intentionally left blank

• jfeelders

jfeelders

Topicstarter
Klopt, die javascript moet wel omdat ik geen server-side scripting kan gebruiken, maar wel in 1x een menu wil aanpassen voor alle pagina's. In dit geval noodzakelijk dus.

Wat bedoel je met het missen van de semantiek van de opmaak?

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

jfeelders schreef op maandag 14 maart 2005 @ 09:01:
Klopt, die javascript moet wel omdat ik geen server-side scripting kan gebruiken, maar wel in 1x een menu wil aanpassen voor alle pagina's. In dit geval noodzakelijk dus.
Dat kan wel, maar in een XHTML omgeving zal je dan DOM methoden moeten gebruiken. Bedenk echter wel dat je menu inaccessible is voor mensen die geen javascript enabled hebben.
Ik zou als ik jou was gewoon HTML Strict gebruiken; op deze manier kom je straks behoorlijk in de problemen als je echt gebruik wilt gaan maken van XHTML. Daarnaast is je backend niet XML-based, dus is het sowieso onverstandig. XHTML heeft in deze toepassing geen enkel voordeel boven HTML maar dus wel een aantal grote nadelen.
Wat bedoel je met het missen van de semantiek van de opmaak?
Ik mis een logische indeling van je pagina; headers, paragrafen etcetera.

Intentionally left blank

• jfeelders

jfeelders

Topicstarter
OK, da's duidelijk allemaal. Zal het onthouden. Deze site is een oefening in de mogelijkheiden/onmogelijkheden van XHTML en een constant leerproces.
Nu eerst een oplossing voor mijn probleem... :)

[ Voor 40% gewijzigd door jfeelders op 14-03-2005 09:24 ]

• RwD
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Valt mij op dat nog niemand gezegd heeft dat IE de scrollbalk vergeet mee te tellen in de breedte van het venster en dat je die scrollbalk volgens mij niet weg krijgt. Allebei bugs in IE.

(Dit heb ik hier op het forum gelezen, wie het zei en waar weet ik even niet meer)

Edit:
Semantiek heeft alles te maken met verbanden in je code. (logisch gebruik van elementen in het geval van html)
ipv een opsommingslijst met een tabel te bouwen (2 kolommen, 1 voor het cijfer, een voor de tekst) zou je bijvoorbeeld het <ol> element kunnen gebruiken dat speciaal voor deze lijsten gemaakt is.
  1. Als een programma een <ol> tegen komt weet ie veel beter wat voor tekst daarna komt dan als ie een <table> ziet.
  2. Ook is de indeling makkelijker leesbaar
  3. en kun je zonder de broncode te veranderen nog de getallen in romeinse cijfers veranderen ofzo (waarbij de stijl meteen overal toegepast zou kunnen worden)...
crisp,
Wat doet die <br> meteen na het <ol type="1"> in de code van deze post??
Zelfde vraag voor de <br> waar ik eigenlijk </li> had verwacht :P

[ Voor 70% gewijzigd door RwD op 14-03-2005 09:59 ]

• jfeelders

jfeelders

Topicstarter
RwD schreef op maandag 14 maart 2005 @ 09:49:
Valt mij op dat nog niemand gezegd heeft dat IE de scrollbalk vergeet mee te tellen in de breedte van het venster en dat je die scrollbalk volgens mij niet weg krijgt. Allebei bugs in IE.
Het lijkt dus redelijk goed te gaan als je de pagina's direct bezoekt. De redirect van MyDomain gooit roet in het eten. Ik moet dus waarschijnlijk uit de frames breken (href en self location) maar dan ben ik die domeinnaam uit de adresbalk kwijt. Jammer...

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

RwD schreef op maandag 14 maart 2005 @ 09:49:
[...]
crisp,
Wat doet die <br> meteen na het <ol type="1"> in de code van deze post??
Zelfde vraag voor de <br> waar ik eigenlijk </li> had verwacht :P

De via RML gegenereerde HTML is nog verre van perfect; daar moet nog eea aan gesleuteld worden.
Overigens is de closing tag voor een list-item in HTML optioneel, dus dat is niet fout. Technisch gezien is het ook vrij lastig om vanuit een single-tag in RML een open en close-tag in HTML te genereren. Note dat je ook in RML [li] [/li] kan doen waarbij in de HTML dan wel netjes een closingtag wordt aangemaakt ;)

Intentionally left blank

• RwD
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

RwD

kloonikoon

jfeelders schreef op maandag 14 maart 2005 @ 10:46:
[...]
Het lijkt dus redelijk goed te gaan als je de pagina's direct bezoekt. De redirect van MyDomain gooit roet in het eten. Ik moet dus waarschijnlijk uit de frames breken (href en self location) maar dan ben ik die domeinnaam uit de adresbalk kwijt. Jammer...
ow, ik had het over je start-post. dat probleem kun je niet goed oplossen en de scrollbalk krijg je niet weg (ik was niet eens op je pagina geweest eigenlijk).
crisp schreef op maandag 14 maart 2005 @ 11:05:
De via RML gegenereerde HTML is nog verre van perfect; daar moet nog eea aan gesleuteld worden.
Overigens is de closing tag voor een list-item in HTML optioneel, dus dat is niet fout. Technisch gezien is het ook vrij lastig om vanuit een single-tag in RML een open en close-tag in HTML te genereren. Note dat je ook in RML [li] [/li] kan doen waarbij in de HTML dan wel netjes een closingtag wordt aangemaakt ;)
Mij viel alleen die eerste <br> na de <ol> op omdat dat niet mag met een strict dtd. En die <br> op het einde van de <li> vielen me op omdat dat toch verder geen toegevoegde waarde had en er niet hoort. Maar goed, ik was alleen benieuwd ;)
Pagina: 1