[XP, K8NS pro] Onboard geluid geen stereo?

Pagina: 1
Acties:

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-08 09:08

Hu9o

Schokkend

Topicstarter
Hallo mede Gotters,

Het is weer zover, ik heb van het weekend een nieuw systeem gekocht en in elkaar gezet. Gigabyte K8NS PRO moederbord, met onboard geluid.

Na de installatie van WinXP SP2 heb heb ik het probleem dat ik niet tegelijk m'n koptelefoon en m'n boxen in stereo kan beluisteren. Ik heb de nieuwste audio drivers erop (van de gigabyte site gedload) en die Realteck Sound manager.

Op het moederbord zitten 3 uitgangen (roze, groen en blauw)
Als ik hier instel roze = mic, rest is line out, dan krijg ik geen stereo geluid uit de groene(middelste) jack (alleen rechter kanaal), de blauwe werkt prima.

Tevens is het zo dat de mic niet werkt, dat wil zeggen in Teamspeak wordt het geluid van de mic niet verzonden maar juist het geluid van windows/winamp. Hetzelfde gaat fout met windows audio recorder, hier wordt het geluid dat ik hoor op de boxen opgenomen ipv het geluid dat via m'n mic binnen _moet_ komen. Zelf zonder mic aangesloten zijn deze problemen hetzelfde.

Hopelijk heb ik het zo een beetje duidelijk uitgelegt, zo niet dan wil ik het nog wel eens proberen.

Iemand enig idee hoe ik dus stereo uit beide poorten kan krijgen (blauw en groen) en hoe ik m'n mic werkend kan krijgen? (mic is trouwens niet stuk dat is getest).

[ Voor 3% gewijzigd door Hu9o op 14-03-2005 00:06 ]

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Verwijderd

Ik weet niet of het eerste probleem (geen stereo uit twee uitgangen) normaal wel op te lossen is? Kan dat normaal wel, dat je 2x stereo krijgt? Dat probleem is overigens eenvoudig op te lossen door boxen te kopen met koptelefooningang, zodat je daar simpelweg de koptelefoon in kunt stoppen. Wat dat betreft kan ik je Deze aanraden.

Het andere probleem is natuurlijk wel raar. Blijkbaar gedraagt de groene uitgang als ingang en uitgang tegelijk (aangenomen dat de boxen zijn aangesloten op de groene, en de koptelefoon op de blauwe uitgang) ?.

Ik denk dat je dat dus niet helemaal goed hebt ingesteld oid. Gebeurt dit overigens alleen met SP2, niet met SP1? In dat geval zou ik zeggen, gebruik lekker SP1 (zoals ik :) ).

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, maar helaaas :(

Of het probleem zich ook voordoet onder SP1 zou ik niet weten omdat ik meteen SP2 heb geinstalleerd. Trouwens zelfs als ik niets heb aangesloten qua boxen/ mic dan bljift TS of audio rec. alsnog het geluid versturen van winamp.

Het zou toch moeten kunnen werken lijkt me :S Zelfs m'n oude geluidskaart kon over 2 uitgangen hetzelfde signaal in stereo versturen.

p.s. De stekker zit er wel ver genoeg in :)

[ Voor 5% gewijzigd door Hu9o op 14-03-2005 08:15 ]

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Topicstarter
Zojuist de nieuwste bios erop gezet K8NSP.F9 maar dat heeft ook niks geholpen :(

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Topicstarter
Update:

Ik heb nu de schuifbalkjes van volume control bij playback en recording goed staan. Hierdoor werkt alles op 1 ding na goed! [rml]Mr.Nobody in "[ VC] Microfoon cirkelt rond"[/rml]

Het enige probleem nu nog is:
Blauw : Stereo line out
Groen : Mono(rechts) line out

Hoe krijg ik dit goed of is die uitgang gewoon kapot :( :'(

[ Voor 35% gewijzigd door Hu9o op 14-03-2005 14:14 ]

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Topicstarter
Akelig stil hier...

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:04

angerfist-yentl

vake bei te bange!

offtopic : er zit niet voor niets een edit knop erop :P

Vake bei te bange

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:02

Exigence

dnkroz

Waarschijnlijk stel je hem in op meerkanaals geluid voor je versterker. Dan kun je 5.1 geluid over die 3 uitgangen krijgen. Je zit waarschijnlijk gewoon naar je centerspeaker te luisteren op je koptelefoon :P En aangezien in Windows geen meerkanaals geluid uitgestuurd word hoor je niks.

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/h.g.b.renkema/instelling.jpg

Hij staat dus gewoon op 2 kanaals ingesteld.

[ Voor 33% gewijzigd door Hu9o op 15-03-2005 16:27 ]

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Topicstarter
Problem solved!!

Er miste een jumper op het moederbord. De jumper zorgt dat het linker kanaal niet naar de rear connector gestuurd wordt maar naar de front connector (die ik niet heb in m'n kast).

Het was jumper 9-10 van F_AUDIO die dus ontbrak.

Pagina: 1