installeren suse/linux op een lege 200G HD mislukt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindu
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-04-2024
Beginner. Ik dacht geen enkel risico te nemen, gebruik een HDslee, koop een 200G Maxtor en installeer SUSE 9.2 op een lege harddisk.
Het lukt me niet. Of hij loopt vast in het formatteren van de HD in Yast, of hij installeert twee pakketten (man als laatste) en het klokje slaat weer vast.
Ik heb nog wat geprobeerd met PM, om alvast het partitioneren van Suse over te slaan, maar dat helpt niet. Ook geprobeerd om eerst W2000 op een kleine partitie(FAT32) te zetten (lukt natuurlijk wel), maar daarna slaat Suse weer vrolijk vast, en is W2000 niet te bereiken.

Heeft het te maken met 200G? Is dat te groot voor SUSE?

reindu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:17
Nee - maar het zou wel helpen als je meer informatie postte over de rest van je systeem. Wat voor hardware is het, toevallig Serial ATA? Welke chipset? Weet je zeker dat het geheugen goed is (getest met memtest86?). Systeem is niet overclocked neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindu
Mijn systeem:

CPU Type AMD Athlon XP-A, 1100 MHz (11 x 100) (Athlon 2600)
Moederbordnaam Epox EP-8RGA+ (6 PCI, 1 AGP, 3 DIMM, Audio, Video, LAN)
Moederbord Chipset nVIDIA nForce2 IGP
Systeemgeheugen 480 MB (DDR SDRAM)
BIOS Type Award (07/29/04)
PLEXTOR DVDR PX-708A

reindu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindu
Ik snap er nog steeds niets van. Ik dacht dat het aan mijn installatie CD lag. Vandaag kwam van C'T een gratis SUSE installatie DVD, maar precies hetzelfde probleem: bij het tweede pakket liep hij vast. Nog eens kijken bij windows: W2000 wordt keurig geinstalleerd, het kan dus niet aan de HD liggen. SUSE vanaf CD: geen enkel probleem, hij herkent dus mijn hardware. MetPartition Magic de schijf van te voren indelen in Fat32, SWAP en EXT2 voor Linux, daarna installeren zonder partitionneren, weer vastlopen op het tweede of derde pakket.

Ik ga nu het maar eens met een kleine HD die ik nog heb liggen, eens proberen.

reindu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar formateer je naar FAT? Je kan beter Swap nemen van 2gb ofzo, dan nog een ext2 partitie voor de boot, 100mb ofzo, en dan de rest ext3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindu
Ik dacht dat de swap ong 2x werkgeheugen moest zijn, ik heb een 10G Fat32 geformatteerd, om ook nog W2000 te kunnen starten, dus verder 1G Swap, en de rest EXT2. Suse wil graag Reiser, maar dat herkent Partition Magic niet. Ik heb niets voor de boot geformatteerd omdat Suse daar niet naar vroeg, hij wilde een partitie voor de root.

Maar als je Suse zelf alles laat doen, gebeurt precies hetzelfde.

reindu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
  • Laatst online: 14-09 12:03
offtopic:
een 1100 Mhz 2600? Ist niet toevallig een 1600? lijkt me anders wel beetje heel langzaam!

Sluit de schijf eens direct op je mobo aan, ipv via een HD slee. Heb zelf een paar slee's gehad, en sommigen waren niet van al te beste kwaliteit, en maakten heel soms Data corrupt... miss dat jouw slee dat ook doet, en dat daarom ook de install fout gaat?

[ Voor 54% gewijzigd door F-Tim op 18-03-2005 22:40 ]

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindu
Bedankt!
Ik geloofde er zelf niet in, maar heb het toch geprobeerd met de HD regelrecht aan de kabel. En toen lukte het. Raar, het is eigenlijk alleen maar een verlengkabeltje. Ik heb nu de kontakten van de slee eens gespoten met kontaktspray en het lijkt erop, dat de slee goed werkt.

Off-topic: ik heb het even nagekeken, het is een Athlon XP Bart2500+.

reindu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
  • Laatst online: 14-09 12:03
Probleem opgelost :) Das het belangrijkste! Ik heb een slee van mij toen vervangen door een andere, toen was bij mij pas het probleem opgelost. Maar wel fijn dat alles nu goed loopt daar.

Ff over je processor, zet dan de FSB wat omhoog ;) Want een Barton 2500+ draait standaard op een FSB van 166, en dan is je pc meteen weer een heel stuk sneller. Een 2500+ draait op 1,83Ghz, en dat is 11*166 ;) En die 11*100 van jou is dus vergelijkbaar met een 1500+ (ff linear uitgerekend). Een goede FSB heb je dus ook heel veel baat van!

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindu
off topic:
weer bedankt!
Hij draait nu inderdaad op 1,83, en dat is te merken. Ik ga nu beginnen met de oorspronkelijke reden om met LInux aan de gang te gaan: het opnemen van TV met txt ondertiteling.

reindu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reindu schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 18:27:
off topic:
weer bedankt!
Hij draait nu inderdaad op 1,83, en dat is te merken. Ik ga nu beginnen met de oorspronkelijke reden om met LInux aan de gang te gaan: het opnemen van TV met txt ondertiteling.
Welk programma ga je ervoor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindu
Op[url=http://http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/991063] Tv kaart waarmee je ook teletekstondertitels kunt opnemen[/url] meldde Muyz, dat:
"Met de WinTV PCI kaarten van Hauppauge kan dit. Onder Linux draai ik twee van deze kaarten met de ivtv driver die aangestuurd wordt door MythTV. De VBI data kan je daar raw of geslicet uit /dev/vbix lezen en hij zit geslicet in de MPEG PS."

Ik kan niet zeggen dat ik het allemaal begrijp, maar ik ga het uitzoeken.

Als eerste stap, moet ik gewoon het composite signaal van mijn Terratec Cinergy 400 in beeld krijgen. Ik krijg nu alleen maar het TVsignaal.

reindu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindu
Ik heb de reden van het probleem met de slee gevonden. Voor de HD in de computer een 80 aderige kabel, de slee heeft een 40 aderig.

reindu

Pagina: 1