Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Problemen met programmeren PIC16F628

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi guys,

Klein vraagske.

Ben voor m'n broer zo'n modelbouwding van games workshop aan het "tweaken" :+, ben er wat ledjes icm glasvezeldraad ed aan het inbouwen.Nu stuur ik de leds met een pic 16F628 aan, wat simpele random routinetjes maar goed, het probleem is:

Ik kan het programma slechts 1 keer inladen en testen.Terna weigert ie gewoon geprogrammeerd of uitgelezen te worden , wat ik wel vreemd vind aangezien ik al een hele week voor m'n project aan het programmeren geweest ben met dezelfde pic |:(

LVP, code protect enz staan allemaal uit.
Iemand enig idee?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Stomme vraag misschien, ik stel 'm toch: Wis je het programma wel voordat je er een nieuwe inzet? Verder: Wat gebeurt er als je een alternatief programmeerprogramma gebruikt? Is je PIC verder ook niet spontaan overleden door ESD ofzo, in andere woorden: Doet het ouwe programma het nog wel?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik IC-prog, pic word automatisch gewist voor programmeren.
En het programma werkt idd nog perfect, vandaar da ik het ni goe snap wa het probleem is.
Eerst dacht ik mss de poorten opgebrand, maar ik gebruik weerstanden van 420 Ohm bij 5 volt , getest met twee leds dus max current source per pin , per poort en per device word zeker niet overschreden..
Kan er echt niet bij..

• brainball
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2023
ik weet niet precies hoe het zit met de pic lijn, maar een hoop microcontrollers werken op basis van een bootloader of een speciale ISP (In System Programming) routine om in programmeer stand te komen. Het kan zijn dat het daar iets mee te maken heeft, om het zeker te weten zul je even in de datasheet moeten gaan spitten.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Brainball: Voor zover ik weet heeft deze PIC dat niet, en zelfs als 'ie het wel heeft moet het chipje ook nog op de ouwerwetse manier ISP te programmen zijn.

Verder is mijn ervaring van de PIC niet zo heel recent meer (laatste keer dat ik er iets mee deed bestond de 16f84 nog niet eens), dus ik weet het niet meer. Wat je nog kan proberen is een nieuwe 16F628 kopen en programmeren, dan weet je iig zeker dat het aan je PIC ligt en niet aan je programmer, computer of software.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

De MCLR (memory clear) pin moet in de meeste gevallen tot 13 volt worden gebracht om de PIC te kunnen herprogrammeren. Waarschijnlijk haalt je programmer dit niet (verschilt per prorgammer en seriele poort). Een andere optie is het met LVP (low voltage programming) te proberen. Dit is een optie in IC-Prog rechts-onderin bij de overige opties.

-- Overigens, zodra je pic eenmaal geprogrammeerd is zonder LVP _moet_ er 13 volt op voordat je hem kunt herprogrammeren. Herprogrammeren op laag voltage werkt alleen als hij de eerste keer in LVP mode geprogrammeerd is. Succes.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2005 20:56 ]

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

Bij sommige PIC varianten is het mogelijk om de MCLR/reset-lijn om te schakelen naar een gewone digitale I/O-poort. Als je dat doet, kun je daarna niet meer ISP'en, omdat je daarvoor die reset-functionaliteit wel nodig hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Fox2 op 14-03-2005 21:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Idd, het probleem is zoals hierboven aangegeven staat.
Heb het zelf opgelost door m'n programmer wat aan te passen ( 5v voedingspanning wat vertraagd laten opkomen adhv 12 V MCLR spanning ) , prob opgelost..

Thx voor de reply's ! _/-\o_
Pagina: 1