[testcase] Portretten van klasgenoten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert.H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 22:05
Op school wordt er een v6-boek gemaakt(een boek met van alle leerlingen een foto en verhaal). Dus ik heb de camera van mijn pa gejat en ben een paar foto's gaan maken. Ik ben vooral benieuwd wat er beter kan.
Alle foto's zijn zwart-wit omdat ze in het boek ook zwart-wit moeten, en ik persoonlijk zwart-wit bij de meeste personen prettiger vind.

1:
Afbeeldingslocatie: http://www.hoekzema.net/got/testcase/krina%20thumb.jpg
Een meisje dat ook op de foto moest en even niet oplette, en ik mijn kans zag om haar spontaan op de foto te zetten.

2:
Afbeeldingslocatie: http://www.hoekzema.net/got/testcase/frank%20praat%20thumb.jpg
Helaas een beetje vaag, maar misschien daardoor ook weer meer een soort actie effect

3:
Afbeeldingslocatie: http://www.hoekzema.net/got/testcase/Frank%20trompet+borst%20II%20thumb.jpg
In een ander topic had ik deze ook gepost, en daar zei iemand dat die het jammer vond dat het hoofd er niet op stond. Ik vind dat ook wel iets 'mysterieus' hebben.

4:
Afbeeldingslocatie: http://www.hoekzema.net/got/testcase/frank%20trompet+speel%20thumb.jpg
wel grappig, alleen de hand is een tikkeltje overbelicht.

5:
Afbeeldingslocatie: http://www.hoekzema.net/got/testcase/jasper+modepose%20thumb.jpg
Hij wou er graag verlijeidelijk op staan :+ Misschien dat ik de foto iets teveel contrast heb gegeven, maar vond het effect met de witte achtergrond wel leuk.

6:
Afbeeldingslocatie: http://www.hoekzema.net/got/testcase/jasper+frank%20thumb.jpg
Vond deze foto wel grappig omdat hij nogal 'spontaan' is. Dit was vrijdag middag, oftewel iederen was er stronzat van en begon te kloten rotzooien.

Voor alle foto's geldt dat er van de uhm... rechterkant voor de kijker een spot staat, voor de rest hangt er linksboven, en linksbovenvoor (:+) nog een spot die wat minder hard aan stond. Achtergrond is een diascherm.
Owja, en de camera is een canon eos 300d, de instellingen heb ik automatisch staan, dus die weet ik helaas niet meer.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Leuke foto's op zich wel, tenminste, de mensen poseren er (spontaan) leuk op, echter er zijn 2 dingetjes waar ik me aan stoor en die je misschien als verbeterpunt kunt oppakken:

1) Croppen! Er zijn veel foto's bij waar de hoofden alleen de onderste 50% opvullen. Veel beter is 75% opvullen en aan de bovenkant 25% wit/grijs/whatever vrijhouden.

2) Bij foto 1 en foto 4 denk ik: zet het onderwerp wat meer in het midden! Vooral bij dit soort portretfoto's geldt dat het onderwerp het liefst midden op de foto moet staan, in tegenstelling tot de 'algemene' situaties waar je de 1/3 - 2/3 regel op kunt toepassen. Mocht je arty-farty willen spelen, zet ze er dan ook bewust maar half op. Zoals het nu is, is het net niet van beiden. Die ene foto van die jongen met trompet zonder hoofd, vind ik persoonlijk dan weer wel goed, als het tenminste ook daadwerkelijk de bedoeling is dat ie xonder hoofd in het boek komt, maar wel met zijn trompet.

Ga zo door, de foto's zien er iig beter uit dan mijn oude V6 boek, 5 jaar geleden. Maarja, toen ik jouw leeftijd was konden we ons nog geen EOS 300D veroorloven. :Z

[ Voor 38% gewijzigd door Stereotomy op 13-03-2005 23:54 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind ze niet echt byzonder... behalve foto #5 :9~ die vind ik echt gaaf!!
heb je deze fotos in de studio gemaakt??
ik doe opleiding fotografie en daar mag je namelijk de studio niet in zonder serieuze bedoelingen :P
daarom vraag ik t ff ;)
maar verder wel leuk gedaan, maar ik blijf #5 geweldig vinden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert.H
@stereotomy,ik zal er aan denken bij de volgende foto's. Hoewel ik soms het effect van meer ruimte ook wel leuk vind, maar in het geval van de laatste twee had de ruimte minder gekund

@paling15, nee het is geen studio. Ik deed ook het licht en geluid bij de toneelstukken op school. En binnenkort is er weer een toneelstuk (spam ;)) Dus alle lichten hingen er al en alles was aangesloten, en ik mocht zo het podium op :)

[ Voor 17% gewijzigd door Geert.H op 14-03-2005 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:33
Opzich leuke foto's, alleen de uitsneden zijn niet echt optimaal; je hebt overal te veel hoofdruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

Viel te verwachten, die opmerkingen over de hoofdruimte. Bij 1 & 2 ben ik het er ook wel mee eens. Daar moet gecropt worden. Maar 5 & 6 zijn weer goed! Heel apart, die compositie zo. Alle foto's missen wel nog wat contrast.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Heb je trouwens veel moeten nabewerken qua contrast? Sommige delen lijken dichtgelopen en andere weer te licht. Waarschijnlijk heb je door de auto stand te weinig belicht en zijn ze wat flets en onscherp geworden.

Over die uitsnedes ben ik het ook eens. Die moeten wat minder. De trompetist (met ontbrekende bovenkant van zn hoofd) vind ik geslaagd, het gaat nu namelijk niet om een persoon met een trompet, maar om een mooi lijnenspel van een muziekant.

Die gozer van foto 5 en 6 staat er professioneel op foto 5, maar erg jammer dat ie zo nep lacht op foto 6...

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:17

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

1,2,4,5,6: Teveel ruimte aan bovenkant. Je mag gerust wat van je negatief wegsnijden hoor (of van je digishot ;)).

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:40
In foto 5 is de contrast tussen de persoon en tas minimaal waardoor de persoon een dikke bult op zijn rug lijkt te hebben. In foto 6 zit de jas/tas raar voor die persoon, ook lijkt de andere persoon er achter te zijn geplakt.

Foto 3, is de beste foto, daar heb je duidelijk voor een onderwerp gekozen, bij de andere foto's moet je het onderwerp beter kiezen, en onnodige handen / jassen / ruimte laten verdwijnen.

Ook is een lichte achtegrond meestal mooier dan een totale witte achtergrond (onnatuurlijk), vergelijk jouw'n fotos maar eens met foto's van andere (model) fotograven...

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• te(X)en
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10-2024

te(X)en

plons...

Ik vind de grote hoeveelheid "hoofdruimte" de foto's (met name 5 en 6) juist een heel aparte (=mooi in dit geval) sfeer geven. Weer eens wat anders dan de standaard schoolfotograaf foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert.H
@Ursamajor en djexplo, ik heb inderdaad bij de laatste twee foto's hget contrast erg veel verhoogd. Dit vooral om het effect van de witte achterrgond te krijgen (die was namelijk niet helemaal wit) Ik twijfelde eral over of ik misschien niet te ver was gegaan. Maar zoals je al zei (djexplo) ziet die witte achtergrond er onnatuurlijk uit, dus ik zal het contrast iets meer terug zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
Je kan ook de achtergrond in photoshop wit krijgen door levels te kiezen en dan de rechter slider naar links te bewegen. Werkt vooral goed als de foto wat onderbelicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert.H
Hielko schreef op maandag 14 maart 2005 @ 15:46:
Je kan ook de achtergrond in photoshop wit krijgen door levels te kiezen en dan de rechter slider naar links te bewegen. Werkt vooral goed als de foto wat onderbelicht is.
tnx voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:33
Hielko schreef op maandag 14 maart 2005 @ 15:46:
Is het niet handiger om dat gewoon met het pipetje te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09 14:17
@Hielko
Het naar links bewegen van het whitepoint of het naar rechts bewegen van de blackpoint verhoogt het contrast. De levels gebruiken is dus niet iets anders dan het contrast verhogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey Geert, grappig om jou hier op dit forum tegen te komen. Ik zag opeens allemaal bekende mensen op die foto's en toen herkende ik je naam ook nog in je username :P Ik ben het helemaal met de mensen hier eens, met de ruimte die je over laat enz. Maar aan de andere kant vind ik je zwart-wit foto's wel erg gaaf gekozen, en dan bedoel ik zwart-wit ipv kleur.

Waarschijnlijk herken je me niet met deze username, maar ik ben 2x op je LAN gekomen in Groningen, de eerste keer deed ik mee. De 2e keer kwam ik alleen om mijn eigen comp te repareren met een aantal gasten... Rik ben ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert.H
Hey Rik, leuk je hier te 'ontmoeten'.
Dat ik zwart-wit heb gekozen is omdat het boek ook in zwart-wit wordt gedrukt. En ook omdat de kleur van de lampen bij veel foto's niet goed was ingesteld. Daarvoor hadden we de moeite niet genomen omdat het toch z/w foto's werden. Achteraf heb ik hier wel spijt van gehad, omdat het misschien toch leuk was geweest als ze ook in kleur leuk waren geweest.

offtopic:
moet toch echt wat aan die username van me doen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 11:48
Dit lijken me echt fotos die je in kleur had kunnen schieten en met een mooi cross-colour effect had kunnen opfleuren. Her en der zijn ze bewogen of gewoon onscherp.

Het is jammer dat ze op 1 een pluk van haar haar voor haar hoofd heeft. Verder zou ik veel meer contrast in je fotos stoppen door meer witte achtergrond op grijstint voorgrond te doen. Dus de voorgrond je ondewerp, goed belicht, mischien soms wat té en de achtergrond wit. Krijg je lekker scherpe contrasten, komen dingen als lach of bepaalde gezichts uitdrukkingen er sterker uit...

|>

Pagina: 1