slackware kernel voor debian gebruiken...

Pagina: 1
Acties:

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:53
Ik heb van de week slackware geprobeerd met de standaard 2.4.29 kernel.
Ik wil toch weer terug naar debian sarge. Alleen wat me opvalt is dat slackware zo lekker snel boot (vanwege de lekkere snelle standaard kernel denk ik?)
Nu ga ik in debian sarge toch wel weer een nieuwe 2.4 kernel bakken, maar het lijkt mij handig om dan de slackware kernel config als basis te nemen omdat deze zo lekker rap is.
Maar omdat in slackware de kernel niet zelf gecompileerd is heb ik hier geen config van die ik kan gaan gebruiken onder debian. Hoe ga ik dat oplossen?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:02

Cyphax

Moderator LNX
savale schreef op zondag 13 maart 2005 @ 21:43:
Ik heb van de week slackware geprobeerd met de standaard 2.4.29 kernel.
Ik wil toch weer terug naar debian sarge. Alleen wat me opvalt is dat slackware zo lekker snel boot (vanwege de lekkere snelle standaard kernel denk ik?)
Nu ga ik in debian sarge toch wel weer een nieuwe 2.4 kernel bakken, maar het lijkt mij handig om dan de slackware kernel config als basis te nemen omdat deze zo lekker rap is.
Maar omdat in slackware de kernel niet zelf gecompileerd is heb ik hier geen config van die ik kan gaan gebruiken onder debian. Hoe ga ik dat oplossen?
Er staat in /boot ook geen config?
Waarom zou je de slackware kernel niet gewoon booten in Debian? Ik zou het gewoon proberen.
Anders moet je toch opnieuw beginnen denk ik.

Saved by the buoyancy of citrus

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:20
Vergeet niet dat Slackware waarschijnlijk een berg patches gebruikt tov een pristine (vanilla) kernel! Domweg de config hergebruiken zal niet genoeg zijn dan.

En verder kun je gewoon de kernel idd kopieeren, de modules in /lib/modules/`uname -r`/ niet vergeten, net als de eventuele initrd image. Let ook even op hoe je 'm precies in je bootloader hebt staan. Dan zou het voor debian verder geen probleem hoeven zijn.

Eventueel kun je met het pakket alien onder debian de packages van slackware converten naar debian packages.

• savale
er staat inderdaad toch wel een config@ file in de /boot van slackware. Het punt is eigenlijk dat ik wel tevreden ben over debian, maar het opstarten duurt echt bijna 2x langer onder debian tov slackware.
Ik heb wel wat linux kennis, maar een kernel helemaal optimaliseren is toch best heel lastig omdat sommige onderdelen in de kernel me gewoon helemaal niets zeggen :X
De drivers goed meecompileren lukt met wel, dus het leek mij wel aardig om de slackware config als basis te nemen, maar dat gaat waarschijnlijk niet echt makkelijk worden?

• cryhtorchild
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

cryhtorchild

TT page 888

Als ik jou was, zou ik toch eens zelf gaan proberen een kernel te bouwen. Alle opties zijn goed gedocumenteerd, en mocht de kernel niet werken, dan kun je lilo / grub zo instellen dat je vanaf de oude kernel boot. Misschien dat je dan een nog wel grotere snelheidswinst krijgt dan met de slackware kernel.

Fucking... What the fuck. Who the fuck fucked this fucking... How did you two fucking fucks... FUCK.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
savale schreef op zondag 13 maart 2005 @ 22:00:
er staat inderdaad toch wel een config@ file in de /boot van slackware. Het punt is eigenlijk dat ik wel tevreden ben over debian, maar het opstarten duurt echt bijna 2x langer onder debian tov slackware.
Ik heb wel wat linux kennis, maar een kernel helemaal optimaliseren is toch best heel lastig omdat sommige onderdelen in de kernel me gewoon helemaal niets zeggen :X
De drivers goed meecompileren lukt met wel, dus het leek mij wel aardig om de slackware config als basis te nemen, maar dat gaat waarschijnlijk niet echt makkelijk worden?
Het trage opstarten kan natuurlijk van heel wat andere zaken komen dan de kernel eh. :)
Zo duurt bij mij het booten wat langer door zaken hotplug en ldconfig.
Kijk eerst maar eens goed bij het booten WAT er zo lang duurt, kun je daarna de bootscripts gaan doornemen want ik denk dat daar verschillen zitten, niet zozeer in de kernel op zich ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 13-03-2005 22:04 ]

• savale
Nouja wat me vooral opvalt is dat er met de standaard debian kernel veel meer regeltjes voorbij komen vliegen tov de slackware kernel bijvoorbeeld. Ofwel er worden veel meer dingen geladen.
Misschien moet ik me inderdaad maar eens gaan wagen om de complete kernel eens door te nemen.
Maar de slackware kernel leek mij misschien een goed voorbeeld...
vanaf waar krijg je de bootscripts? is dat runlevel 3?

[ Voor 8% gewijzigd door savale op 13-03-2005 22:10 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
savale schreef op zondag 13 maart 2005 @ 22:08:
Nouja wat me vooral opvalt is dat er met de standaard debian kernel veel meer regeltjes voorbij komen vliegen tov de slackware kernel bijvoorbeeld. Ofwel er worden veel meer dingen geladen.
Misschien moet ik me inderdaad maar eens gaan wagen om de complete kernel eens door te nemen.
Maar de slackware kernel leek mij misschien een goed voorbeeld...
vanaf waar krijg je de bootscripts? is dat runlevel 3?
Ik neem aan dat Slackware niet ZO verschillend is van Debian: een bootscript regelt dan al welk runlevel je ingaat. :)
In /etc/ staan je bootscripts in ieder geval en Debian heeft vast wel documentatie over waar welk script staat en wat het doet, ik ken Debian niet echt :)
Het is in ieder geval niet zo dat vanaf je bootloader tot aan je loginprompt alles wat je ziet van de kernel komt ofzo.

[ Voor 19% gewijzigd door Cyphax op 13-03-2005 22:17 ]

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Het laden van je kernel duurt, afhankelijk van je hardware, ongeveer 5 seconden. Daar zit de tijd niet in. De meeste tijd kost het instellen van hardware (netwerk, usb) en vooral het starten van services zoals samba, sshd, exim/postfix enz en dingen zoals een firewall. Je kunt geen zinnige uitspraak doen over wat sneller is als je niet weet wat er gestart wordt.
Als Debian meer dingen start of meer automatisch configureert is het logisch dat dat meer tijd kost. (Weet niet of dat zo is) Aan de andere kant kan het zo zijn dat Slackware echt sneller is, omdat het dingen op een andere manier start dan de andere distributies. Hier kan iemand die Slackware draait je vast meer over vertellen.
Er wordt aan gewerkt om dingen bij het opstarten meer parallel te laten starten: nu start proces b pas als a gestart is. Tot die tijd kun je er voor zorgen dat je grafische interface eerder gestart wordt door de link /etc/rc2.d/Sxxgdm te hernoemen. Als je van xx een laag getal maakt wordt je grafische interface eerder gestart. Meer info in de debian policy manual hoofdstuk 9 sectie 3.

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:26
Slackware heeft een hele andere stijl boostscripts, BSD style
misschien dat daar wat in zit?

• savale
Ja ik denk het ook. Ik dacht dat het lange opstarten van debian in de kernel zit, maar waarschijnlijk is dat het niet... ik ga eens goed kijken onder debian wat er zo lang duurt...

Verwijderd

Jelmer schreef op zondag 13 maart 2005 @ 21:53:
Vergeet niet dat Slackware waarschijnlijk een berg patches gebruikt tov een pristine (vanilla) kernel! Domweg de config hergebruiken zal niet genoeg zijn dan.

En verder kun je gewoon de kernel idd kopieeren, de modules in /lib/modules/`uname -r`/ niet vergeten, net als de eventuele initrd image. Let ook even op hoe je 'm precies in je bootloader hebt staan. Dan zou het voor debian verder geen probleem hoeven zijn.

Eventueel kun je met het pakket alien onder debian de packages van slackware converten naar debian packages.
:X :X Oei oei oei... Nou nee.. Slack heeft juist GEEN patches op de kernel zitten. Het hele idee achter Slack is juist: hoe kaler en origineler, hoe beter....... Ik denk dat er weinig distro's zijn die zulke 'vanilla' sources en kernels meelevert als Slack.
Pagina: 1