Weet iemand hier misschien welke rechten je hebt als consument? Ik heb 3 dagen geleden een printer gekocht bij Dynabyte (ik weet 't, slechte zaak maar hij was goedkoop). Aangesloten, werkt niet, na een half uur gesproken te hebben met de helpdesk blijkt de printer kapot. Door de indruk van deze printer en de (zeer slechte) support heb ik geen vertrouwen meer in dit produkt en wil dus ook geen vervanging. Ik wil gewoon mijn geld terug. Nu zegt Dynabyte dat ze alleen maar een tegoedbon kunnen geven voor deze 489,- kostende printer. Kunnen ze dat eigenlijk wel maken? Ik dacht nl. dat er een wet was die bepaalde dat een consument een produkt altijd binnen 8 dagen na aankoop mocht terugbrengen en zijn geld terugkrijgt.
Heb ooit ook eens een keer zoiets gehad. 
Oplossing: je gaat voor de zaak van Dynabyte staan en je gaat iedereen vertellen die naar binnen wil gaan wat voor kl*tezaak Dynabyte wel niet is! Bij mij was het zo, dat 3/4 van de klanten doorliep naar een andere zaak en ik werd daarom ook al na 10 min. weer naar binnen gehaald en ik kreeg mooi m'n geld terug.
Oplossing: je gaat voor de zaak van Dynabyte staan en je gaat iedereen vertellen die naar binnen wil gaan wat voor kl*tezaak Dynabyte wel niet is! Bij mij was het zo, dat 3/4 van de klanten doorliep naar een andere zaak en ik werd daarom ook al na 10 min. weer naar binnen gehaald en ik kreeg mooi m'n geld terug.
Verwijderd
Volgens de wet moet je ze in de gelegenheid stellen, of het gekochte produkt te laten repareren, of een vervangend gelijkwaardig produkt accepteren. Je kan natuurlijk de zelfde printer weer nemen en bij een andere Dynabyte proberen terug te brengen.
Maar op zaterdag middag een hele hoop stennis schoppen werkt gegarandeerd ook
Maar op zaterdag middag een hele hoop stennis schoppen werkt gegarandeerd ook
Verwijderd
Even stap voor stap:
1. sluiten koopovereenkomst; beide partijen moeten het eens zijn qua prijs en object.
Dit was zo, dus de overeenkomst is gesloten.
Ik ga er hier van uit, dat de verkoper geen valse voorlichtingen heeft gegeven.
2. De verkoper moet de eigendom leveren en de koper moet betalen.
Ook dit is gebeurd.
3. Er is sprake van een professionele verkoper en een consument, dus de zogenaamde "consumentenkoopbepalingen" zijn van toepassing.
4. Omdat het apparaat (volgens opgave) niet goed functioneert, schiet de verkoper tekort.
Volgens de wet kan in dit geval een koper pas wat ondernemen nadat de verkoper in gebreke is gesteld (6:81) en daardoor in verzuim is.
Ingebrekestelling houdt in dat je de verkoper eerst de kans moet geven op korte termijn alsnog na te komen. Doet de verkoper dit niet dan is hij in verzuim.
Dit is blijkbaar allemaal gebeurd.
Let op: indien alle apparaten van dit type hetzelfde gebrek hebben, kan de verkoper niet straffeloos hetzelfde apparaat leveren.
Let op: indien je dus het apparaat niet wilt omdat "je je later hebt bedacht", wordt je dus niet beschermd!
5. Gevolgen van het in verzuim zijn van de verkoper is:
De koper kan de overeenkomst ontbinden en eisen dat hij zijn geld terugkrijgt, al dan niet gecombineerd met schadevergoeding.
Nu wordt het gecompliceerd. Stel dat de verkoper in de algemene voorwaarden heeft staan dat dit niet kan; moet een koper hiermee genoegen nemen?
Nee, blijkens 6:235-237 is het verboden de koper het recht op ontbinding af te nemen.
Conclusie:
1. indien de verkoper, nadat je ze hebt aangemaand, nog steeds geen deugelijk apparaat heeft geleverd, kun je je geld terugeisen.
2. indien je je hebt bedacht nadat een en ander is gekocht, moet je helaas wel genoegen nemen met een tegoedbon.
Mocht je nog verdere vragen hebben dan hoor ik het wel.
Suc6, Joost
1. sluiten koopovereenkomst; beide partijen moeten het eens zijn qua prijs en object.
Dit was zo, dus de overeenkomst is gesloten.
Ik ga er hier van uit, dat de verkoper geen valse voorlichtingen heeft gegeven.
2. De verkoper moet de eigendom leveren en de koper moet betalen.
Ook dit is gebeurd.
3. Er is sprake van een professionele verkoper en een consument, dus de zogenaamde "consumentenkoopbepalingen" zijn van toepassing.
4. Omdat het apparaat (volgens opgave) niet goed functioneert, schiet de verkoper tekort.
Volgens de wet kan in dit geval een koper pas wat ondernemen nadat de verkoper in gebreke is gesteld (6:81) en daardoor in verzuim is.
Ingebrekestelling houdt in dat je de verkoper eerst de kans moet geven op korte termijn alsnog na te komen. Doet de verkoper dit niet dan is hij in verzuim.
Dit is blijkbaar allemaal gebeurd.
Let op: indien alle apparaten van dit type hetzelfde gebrek hebben, kan de verkoper niet straffeloos hetzelfde apparaat leveren.
Let op: indien je dus het apparaat niet wilt omdat "je je later hebt bedacht", wordt je dus niet beschermd!
5. Gevolgen van het in verzuim zijn van de verkoper is:
De koper kan de overeenkomst ontbinden en eisen dat hij zijn geld terugkrijgt, al dan niet gecombineerd met schadevergoeding.
Nu wordt het gecompliceerd. Stel dat de verkoper in de algemene voorwaarden heeft staan dat dit niet kan; moet een koper hiermee genoegen nemen?
Nee, blijkens 6:235-237 is het verboden de koper het recht op ontbinding af te nemen.
Conclusie:
1. indien de verkoper, nadat je ze hebt aangemaand, nog steeds geen deugelijk apparaat heeft geleverd, kun je je geld terugeisen.
2. indien je je hebt bedacht nadat een en ander is gekocht, moet je helaas wel genoegen nemen met een tegoedbon.
Mocht je nog verdere vragen hebben dan hoor ik het wel.
Suc6, Joost
Hahahaha
moet ik denken aan mijn verhaal. Ga er maar even voor zitten. Ik koop bij de Firma van Gent een babyfoon (behoorlijk prijzig!). Blijkt na installeren dat ik de hele buurt aan kinderen op dat ding kan ontvangen, behalve mijn eigen zoontje. Ik terug met dat ding. Ik wil 'm omruilen voor een ander type.....
Verkoper: "Sorry meneer, maar die hebben we niet, het is een algemeen bekend probleem". Ik pislink: "Als je me dat nu tijdens de aanschaf had verteld dan had ik 'm dus niet gekocht hè, dan wil ik graag mijn geld terug...".
Verkoper: "Dat kan niet, in onze algemene voorwaarden staat dat we klanten geen geld terug mogen geven, u kunt wel een tegoedbon krijgen..".
Ik: "Maar dat wil ik niet, ik wil niet verplicht worden om hier mijn geld te besteden omdat u mij niet volledig heeft geinformeerd".
Verkoper: "Dat kan echt niet hoor...".
Ik: "Doe dan die tegoedbon maar...."
Terwijl de verkoper de bon uitschrijft pak ik de doos met de babyfoon van de toonbank en neem de tegoedbon van de verkoper aan.
....de sfeer wordt grimmiger.
Verkoper: "Meneer wilt, u die doos teruggeven?".
Ik (echt opgefokt omdat ik me genaaid voel): "Nee, ik schrijf wel een brief naar uw baas om teruggave van geld te verzoeken en niet zo'n schijttegegoedbon".
....de verkoper komt dreigend op mij aflopen en probeert de doos uit mijn handen te rukken, dit is het moment waarop ik dus echt mijn geduld verlies en er ontstaat een handgemeen waarbij de verkoper (een man van in de 45) rake klappen van mij krijgt.
Er komt op dat moment een klant binnen die de winkel vlug weer uitloopt. De verkoper roept zijn tweede verkoper erbij (een knul van een jaar of 21) en vraagt hem om hem bij te staan... Ik waarschuw die knaap dat als hij maar 1 vinger naar mij uitsteekt, hij een klap op zijn t*f*smuil kan krijgen (sorry voor het grove taalgebruik, maar ik was dus echt PISLINK!).
Ik loop de winkel gewoon uit en hoor de verkoper achter mijn rug schreeuwen: "bel de politie en doe aangifte van diefstal".
Op dat moment besef ik me dat wat ik gedaan heb niet helemaal koosjer is, dus besluit zelf rechtstreeks naar het politieburo te rijden en daar mijn kant van het verhaal te vertellen (overigens liep ik het buro binnen en wilde daar aangifte doen van mishandeling, de verkoper viel mij tenslotte aan en in de krant of op tv zie je dat dat altijd zo gemakkelijk gaat).
De politieman in kwestie begint een beetje schaapachtig te lachen en vraagt mij waar ik "gewond" ben....
Ik begin ook te lachen en vertel 'm mijn relaas.
Kortom, de agent vertelde dus dat er wettelijk gezien geen mogelijkheid was om zoiets aan te pakken. Als een bedrijf in zijn/haar algemene voorwaarden heeft opgenomen dat er geen geld teruggegeven mag worden, dan kan dat dus gewoon. Zij hadden echter hier mij duidelijk van op de hoogte moeten stellen door bijv. een aanplakbiljet op de muur/toonbank waarin staat dat er alleen een tegoedbon wordt teruggegeven.
De agent had de verkoper dus ook al aan de telefoon gehad en stelde voor om de doos op het buro achter te laten, hij zou dan in de loop van de middag deze persoonlijk langs gaan brengen bij de Firma van Gent.
Van Gent heeft dus aan het langste eind getrokken, en elke keer als ik voorbij deze zaak loop bekruipt mij de drang om een flink formaat baksteen door de etalageruit te gooien. Ik heb dus de tegoedbon (die overigens ook nog maar beperkt te gebruiken was, 1 maand geldig!) in een ander filiaal besteed. Ook hier ontstond weer een akkefietje omdat ik dus de volledige bon moest spenderen, ze konden geen geld teruggeven op de tegoedbon. Ik kon iets duurders aanschaffen en bijbetalen..
Tuurlijk van Gent, ik heb dus tot op de cent nauwkeurig de bon verzilverd (2 losse batterijen, 1 stuiver mocht ik laten zitten).
Voor mij dus noooooit meer de Firma van Gent, let dus op de algemene verkoopvoorwaarden en bereid je voor op een felle strijd die je moet leveren. Ik "verloor" 'm dus, en daar baal ik soms nog van want de elektrische tandenborstel die ik ervan gekocht heb ging kapot na de garantieperiode
Mocht die verkoper van de Firma van Gent, filiaal Barendrecht dit soms lezen: "Mocht ik je ooit op straat tegenkomen, begin dan maar hard te rennen want ik ben het nog steeds niet vergeten eikel!
".
Verkoper: "Sorry meneer, maar die hebben we niet, het is een algemeen bekend probleem". Ik pislink: "Als je me dat nu tijdens de aanschaf had verteld dan had ik 'm dus niet gekocht hè, dan wil ik graag mijn geld terug...".
Verkoper: "Dat kan niet, in onze algemene voorwaarden staat dat we klanten geen geld terug mogen geven, u kunt wel een tegoedbon krijgen..".
Ik: "Maar dat wil ik niet, ik wil niet verplicht worden om hier mijn geld te besteden omdat u mij niet volledig heeft geinformeerd".
Verkoper: "Dat kan echt niet hoor...".
Ik: "Doe dan die tegoedbon maar...."
Terwijl de verkoper de bon uitschrijft pak ik de doos met de babyfoon van de toonbank en neem de tegoedbon van de verkoper aan.
....de sfeer wordt grimmiger.
Verkoper: "Meneer wilt, u die doos teruggeven?".
Ik (echt opgefokt omdat ik me genaaid voel): "Nee, ik schrijf wel een brief naar uw baas om teruggave van geld te verzoeken en niet zo'n schijttegegoedbon".
....de verkoper komt dreigend op mij aflopen en probeert de doos uit mijn handen te rukken, dit is het moment waarop ik dus echt mijn geduld verlies en er ontstaat een handgemeen waarbij de verkoper (een man van in de 45) rake klappen van mij krijgt.
Er komt op dat moment een klant binnen die de winkel vlug weer uitloopt. De verkoper roept zijn tweede verkoper erbij (een knul van een jaar of 21) en vraagt hem om hem bij te staan... Ik waarschuw die knaap dat als hij maar 1 vinger naar mij uitsteekt, hij een klap op zijn t*f*smuil kan krijgen (sorry voor het grove taalgebruik, maar ik was dus echt PISLINK!).
Ik loop de winkel gewoon uit en hoor de verkoper achter mijn rug schreeuwen: "bel de politie en doe aangifte van diefstal".
Op dat moment besef ik me dat wat ik gedaan heb niet helemaal koosjer is, dus besluit zelf rechtstreeks naar het politieburo te rijden en daar mijn kant van het verhaal te vertellen (overigens liep ik het buro binnen en wilde daar aangifte doen van mishandeling, de verkoper viel mij tenslotte aan en in de krant of op tv zie je dat dat altijd zo gemakkelijk gaat).
De politieman in kwestie begint een beetje schaapachtig te lachen en vraagt mij waar ik "gewond" ben....
Ik begin ook te lachen en vertel 'm mijn relaas.
Kortom, de agent vertelde dus dat er wettelijk gezien geen mogelijkheid was om zoiets aan te pakken. Als een bedrijf in zijn/haar algemene voorwaarden heeft opgenomen dat er geen geld teruggegeven mag worden, dan kan dat dus gewoon. Zij hadden echter hier mij duidelijk van op de hoogte moeten stellen door bijv. een aanplakbiljet op de muur/toonbank waarin staat dat er alleen een tegoedbon wordt teruggegeven.
De agent had de verkoper dus ook al aan de telefoon gehad en stelde voor om de doos op het buro achter te laten, hij zou dan in de loop van de middag deze persoonlijk langs gaan brengen bij de Firma van Gent.
Van Gent heeft dus aan het langste eind getrokken, en elke keer als ik voorbij deze zaak loop bekruipt mij de drang om een flink formaat baksteen door de etalageruit te gooien. Ik heb dus de tegoedbon (die overigens ook nog maar beperkt te gebruiken was, 1 maand geldig!) in een ander filiaal besteed. Ook hier ontstond weer een akkefietje omdat ik dus de volledige bon moest spenderen, ze konden geen geld teruggeven op de tegoedbon. Ik kon iets duurders aanschaffen en bijbetalen..
Tuurlijk van Gent, ik heb dus tot op de cent nauwkeurig de bon verzilverd (2 losse batterijen, 1 stuiver mocht ik laten zitten).
Voor mij dus noooooit meer de Firma van Gent, let dus op de algemene verkoopvoorwaarden en bereid je voor op een felle strijd die je moet leveren. Ik "verloor" 'm dus, en daar baal ik soms nog van want de elektrische tandenborstel die ik ervan gekocht heb ging kapot na de garantieperiode
Mocht die verkoper van de Firma van Gent, filiaal Barendrecht dit soms lezen: "Mocht ik je ooit op straat tegenkomen, begin dan maar hard te rennen want ik ben het nog steeds niet vergeten eikel!
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Hahahahaha 
Wat een leuk verhaal!
Heeft de firma geen website? Misschien kun je deze platgooien? Misschien kun je zijn 'windows' ingooien
.
Je kan ook wraak nemen door te doen wat Daylights gedaan heeft.
Wat een leuk verhaal!
Heeft de firma geen website? Misschien kun je deze platgooien? Misschien kun je zijn 'windows' ingooien
Je kan ook wraak nemen door te doen wat Daylights gedaan heeft.
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
Mmmmmmmm...je brengt me op een idee! 
Nee, voor zover ik weet hebben ze geen site. Ik heb er idd ook aan lopen denken hetzelfde te doen als Daylights maar daar is het dus nooit van gekomen. Het is nu alweer te lang geleden om deze aktie te ondernemen, maar op het moment dat ik het verhaal aan het typen was kwam het weer als een flashback naar boven! Die vent was echt een arrogante kwal zeg..maar ja...
Nee, voor zover ik weet hebben ze geen site. Ik heb er idd ook aan lopen denken hetzelfde te doen als Daylights maar daar is het dus nooit van gekomen. Het is nu alweer te lang geleden om deze aktie te ondernemen, maar op het moment dat ik het verhaal aan het typen was kwam het weer als een flashback naar boven! Die vent was echt een arrogante kwal zeg..maar ja...
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Pagina: 1